فهرست پاياننامههاي حوزوي-دانشگاهي
در موضوع سلفيگري و وهابيتشناسي
اباذر نصر اصفهاني
مقدمه
فرقه وهابيت با آنكه از انديشه استواري در ميان صاحبنظران اسلامي برخوردار نيست، بر آن است تا انديشههاي نااستوار و متحجرانه خويش را به ساير مسلمانان تحميل نموده و خود را تنها مياندار انديشه و تفكر اسلامي بقبولاند. از اين رو شناخت راز و رمزها و واكاوي انديشهها و نگرشهاي اين فرقه در مراكز علمي-پژوهشي و به ويژه در تحقيقات پاياني دانشگاهها و حوزههاي علميه ضروري به نظر ميرسد.
آنچه پاياننامهها را متمايز از ساير متون مينمايد، پرداختن به موضوعات بديع و ارائه نگرشهاي نو است. بدينسان مسائل و موضوعات مطرح شده در متون پاياننامهها غالباً بكر و دست اولاند و نگرشها و رهيافتهاي ارائه شده توسط آنها در نوع خود منحصر به فرد تلقي ميشوند. بدين جهت پاياننامهها همواره در زمره اصيلترين منابع تحقيقات به شمار ميآيند. لذا شناسايي و بهرهمندي از متون پاياننامهها و نيز استفاده از توان و ظرفيت نويسندگان آنها در مراكز پژوهشي لازم است. از آنجا كه يكي از اهداف و برنامه هاي پژوهشكده حج و و زيارت شناخت دقيق فرقه وهابيت و پاسخ به شبهات آنها در موضوعات مختلف است، لذا تهيه بانك جامع اطلاعاتي وهابيت را در برنامه خود ديده است. از اينرو آگاهي از پاياننامههايي كه با هدف شناخت و نقد ديدگاههاي اين جريان در مراكز علمي كشور توليد ميشوند، از جمله وظايف آن است.
در اين گزارش، ۲۲۳ پايان نامه شامل ۱۱ رساله دكتري (يا سطح چهار حوزه) و ۲۱۲ رساله در مقطع كارشناسي ارشد (يا سطح سوم حوزه) معرفي شدهاند. اطلاعاتِ پاياننامهها در دو بخشِ دكترا (يا سطح چهارم حوزه) و كارشناسي ارشد (يا سطح سوم حوزه) تفكيك شدهاند. هر بخش بر اساس عناوين پايان نامهها تنظيم و مرتب شده است. نام نويسنده آثار هم پس از عنوان پاياننامه آمده است. نيز در قسمت معرفي اساتيد راهنما، نام اول، استاد راهنما و نام دوم، استاد مشاور است.
الف. پاياننامههاي دكتري يا سطح چهارم حوزه
۱. بررسي تطبقي صفات خبري از نظرگاه ماتريديان و وهابيون «سلفيان»--حمزه علي بهرامي.
به راهنمايي مهدي فرمانيان و مشاوره حسين رجبي، رشته فلسفه و كلام اسلامي، حوزه علميه قم، ۱۳۹۲.
۲. بررسي تطبيقي عقايد سلف با وهابيت--حسين نيكخواه.
به راهنمايي مهدي فرمانيان، رشته فلسفه و كلام اسلامي، حوزه علميه قم.
۳. بررسي و نقد باب دوم از كتاب اصول مذهب الشيعه الاماميه-- احمد عابدي.
به راهنمايي احمد بهشتي، رشته فلسفه و كلام اسلامي، دانشكده الهيات و معارف اسلامي، دانشگاه تهران، ۱۳۸۱، ۴۱۹ص.
۴. التوسل في الكتاب والسنه-- مهدي رستمنژاد.
به راهنمايي محمدهادي معرفت، رشته فلسفه و كلام اسلامي، مركز مديريت حوزه علميه قم، ۱۳۸۱.
۵. جايگاه سنت در مكتب اهل بيت علهيم السلام و نقدي بر فصل (سنت نزد شيعه) از كتاب اصول مذهب الشيعه الاماميه الاثناعشريه-- سيد عبدالكريم حيدري.
به راهنمايي محمدهادي معرفت، رشته الهيات، دانشگاه تهران، ۱۳۸۴.
۶. زيارت و توسل و رابطه آن با توحيد عبادي-- احمدحسين فلاحي.
به راهنمايي احمد عابدي و مشاوره عزالدين رضانژاد، رشته فلسفه و كلام اسلامي، حوزه علميه قم، ۱۳۸۵.
۷. مباني فكري سلفيه--مهدي فرمانيان آراني
به راهنمايي احمد بهشتي و علي الله بداشتي و مشاوره احمد عابدي، دانشكده الهيات، دانشگاه قم، ۱۳۸۸.
۸. مناظراتي در حرمين شريفين-- سيد محمد حسيني قزويني.
رشته فلسفه و كلام اسلامي، حوزه علميه قم، ۱۳۸۲.
اين پايان نامه شامل مذاكرات و مباحثي با برخي از علماء بزرگ مكه، اساتيد دانشگاهام القري و دانشجويان در مدينه و مكه مكرمه ميباشد
۹. نزاهه القرآن عن التحريف و موازين الوهابيه، فتح الله نجارزادگان.
به راهنمايي محمدهادي معرفت و مشاوره سيد محمد باقر حجتي، رشته علوم قرآن و حديث، دانشكده الهيات و معارف اسلامي، دانشگاه تهران، ۱۳۷۸.
اين رساله كه به زبان عربى نوشته شده، در نقد بخشى از كتابى به نام «اصول مذهب الشيعة الامامية الاثنى عشرية» تأليف دكتر ناصر على قفارى يكى دانشمندان وهابى مذهب است و شامل پنج فصل با اين عنوانهاست: ادله امامى مذهبان بر مصونيت قرآن از تحريف؛ روايات تحريف در ترازوى نقد؛ احاديث تحريف در كتب اهل سنت؛ نگاهى به پاسخهاى اهل سنت به اشكالات اين روايات؛ نظرى گذرا به پاسخهاى امامى مذهبان به روايت اهل سنت.
۱۰. نقد و بررسي آراء سلفيه در باره توحيد و نبوت-- علي اله بداشتي.
به راهنمايي احمد بهشتي و مشاوره طوبي كرماني، رشته كلام و فلسفه اسلامي، دانشكده الهيات و معارف اسلامي، دانشگاه تهران، ۱۳۸۲.
۱۱. نقد و بررسي شبهات دكتر ناصر القفاري درباره انديشه مهدويت. نصرت آيتي سجزهئي.
به راهنمايي سيدمسعود پورسيد آقايي و مشاوره سيد محمد حسيني قزويني، رشته فلسفه و كلام اسلامي، حوزه علميه قم، ۱۳۹۲.
ب. پاياننامههاي كارشناسي ارشد يا سطح سوم حوزه
۱۲. استراتژي عربستان سعودي براي گسترش وهابيت در مناطق سني نشين ايران و استراتژي ايران در تقويت شيعيان عربستان-- عليرضا حاجي علي بيگي.
به راهنمايي رضا باقيزاده پلامي و مشاوره محمود قيومزاده، دانشگاه آزاد اسلامي واحد آشتيان، ۱۳۹۰.
۱۳. انديشه سياسي سلفيگري در اسلام معاصر با تأكيد بر طالبان و القاعده--عبدالمجيد افراخته.
به راهنمايي محمدرضا احمدي طباطبايي، رشته علوم سياسي، دانشكده علوم سياسي و معارف اسلامي، دانشگاه امام صادق (ع)، تهران، ۱۳۸۷.
۱۴. انديشههاي حسن بن فرحان مالكي-- سيدمحمد حيدر نقوي.
به راهنمايي سيدعصام العماد و مشاوره مهدي فرمانيان، رشته مذاهب اسلامي، مجتمع آموزش عالي امام خميني، جامعه المصطفي العالميه، قم، ۱۳۸۸.
۱۵. اهل بيت (ع) و تفسير قرآن--غلامرضا رئيسيان
به راهنمايي سيدمحمدباقر حجتي، رشته علوم قرآن و حديث، دانشگاه قم، ۱۳۸۲.
اين رساله در نقد بخشي از كتاب «اصول مذهب شيعة الاثني عشرية» مربوط به صفحات ۱۵۶ تا ۱۸۰ از جلد اول آن، اثر دكتر ناصربن عبد اللّه قفاري است. در اين بخش سه شبهه درباره شيعه مبني بر عدم حجيت قرآن نزد شيعه مطرح شده است.
۱۶. بدعت از ديدگاه قرآن و حديث-- ربابه ناظمي.
به راهنمايي محمدباقر حجتي، رشته علوم قرآن و حديث، دانشگاه آزاد اسلامي واحد تهران شمال، ۱۳۷۷.
۱۷. بدعت در قرآن و حديث از منظر فريقين با تأكيد بر مصاديق رايج آن-- محمدجاويد نجمي.
به راهنمايي احمد مرادخاني و مشاوره محمدحسن زماني، رشته علوم قرآن و حديث، جامعة المصفي العالمية، قم، ۱۳۸۳.
۱۸. بررسي آراي علماي شيعه و وهابي درباره توسل و شفاعت--محمدعلي بلتستاني.
به راهنمايي سيدمحمدرضا موسوي فراز و مشاوره محمد كريمي، رشته فقه و معارف اسلامي، مجتمع آموزش عالي فقه، جامعه المصطفي العالميه، قم، ۱۳۸۴.
۱۹. بررسي اعتقادات و افكار فرقه وهابيت از منظر قرآن و احاديث--علي نصراللهي.
به راهنمايي محمدعلي ربيپور اقدم سرايي ومشاوره نازي عبداللهپور، دانشگاه آزاد اسلامي، واحد تبريز، ۱۳۸۹.
۲۰. بررسي اعتقادي - سياسي پيرامون وهابيت و نظام آل سعود--سيدمحسن شيخ الاسلامي.
به راهنمايي علي اصغر حلبي و مشاوره منوچهر محمدي، رشته معارف اسلامي و علوم سياسي، دانشگاه امام صادق (ع)، ۱۳۶۸، ۱۷۱ص.
۲۱. بررسي انتقادي ديدگاههاي محمد بن عبدالوهاب در خصوص اصول و اعتقادات اسلامي--فاطمه فرجيپور.
به راهنمايي حجت الله جواني و مشاوره ليلا هوشنگي، رشته الهيات و اديان اسلامي، گرايش اديان و عرفان، دانشكده الهيات، دانشگاه الزهرا (س) تهران، ۱۳۹۱.
۲۲. بررسي بدعت و سنت از منظر قرآن و حديث. حسين زارعكار.
به راهنمايي امير توحيدي و مشاوره سيدمحمد رضوي، رشته الهيات و معارف اسلامي، گرايش علوم قرآن و حديث، دانشكده ادبيات و علوم انساني، دانشگاه آزاد اسلامي، واحد تهران مركزي، ۱۳۸۸.
۲۳. بررسي بسترها و ريشههاي تروريسم در خاورميانه (مطالعه موردي القاعده و طالبان)-- احسان نيكپي.
به راهنمايي يحيي فوزي و مشاوره مجيد بزرگمهري، رشته علوم سياسي، دانشگاه بين المللي امام خميني (ره)، قزوين، ۱۳۸۹.
۲۴. بررسي بنياد فكري وهابيت در توحيد و نقد آن، فاطمه شاه كرمي.
به راهنمايي سيدحسين سجادي و مشاوره عبدالرضا جمالزاده، گروه معارف اسلامي، دانشگاه آزاد اسلامي، واحد تهران شمال، ۱۳۹۱.
۲۵. بررسي تاثير انديشههاي سلفي بر گسترش افراطگرايي اسلامي با مطالعه موردي مدارس اسلامي پاكستان-- رضا رستگاران.
به راهنمايي محمد توحيدفام و مشاوره محبوبه پاكنيا، دانشكده علوم سياسي، دانشگاه آزاد اسلامي، واحد تهران مركزي، ۱۳۹۱.
۲۶. بررسي تاثير تعاليم مذهبي وهابي بر خشونت طلبي طالبان در افغانستان طي ۱۹۹۴-۲۰۰۱-- پويا كاتوزيان
دانشگاه آزاد اسلامي، واحد كرج، ۱۳۸۹.
۲۷. بررسي تاثير و نقش سلفيگري منطقهاي (القاعده) بر امنيت ملي جمهوري اسلامي ايران-- بهرام ابوالفضلي زنجان.
دانشگاه آزاد اسلامي، واحد زنجان، ۱۳۹۱.
۲۸. بررسي تطبيقي افكار وهابيت با خوارج--عابد حسين فائزي.
به راهنمايي سيد عصامالدين يحيي العماد و مشاوره محمدجعفر حسينيان، رشته فقه و معارف اسلامي، مجمع عالي فقه و معارف اسلامي، جامعة المصطفي العالميه، قم، ۱۳۸۷.
۲۹. بررسي تطبيقي شفاعت، توسل و زيارت از ديدگاه اماميه، اشاعره و وهابيت-- ياسين خسروي.
به راهنمايي دادخدا خدايار. مشاوره حسين خاكپور، رشته الهيات و معارف اسلامي گرايش فلسفه و كلام اسلامي، دانشكده الهيات و معارف اسلامي، دانشگاه سيستان و بلوچستان، ۱۳۹۱.
۳۰. بررسي تطبيقي مباني فكري و آراء كلامي علامه حلي و ابن تيميه در باب شرك و بدعت-- عبدالمحمد شيرواني شيري.
به راهنمايي سعيد رحيميان و مشاوره علي محمد ساجدي، دانشكده ادبيات و علوم انساني، دانشگاه شيراز، ۱۳۸۸.
۳۱. بررسي تطبيقي نحوه تعيين امام از ديدگاه متكلمان معتزله، اشاعره، وهابيت و اماميه-- مريم محمودي ميمند.
به راهنمايي علي اكبر نصيري و مشاوره مرتضي عرفاني، رشته الهيات و معارف اسلامي گرايش فلسفه و كلام اسلامي، دانشكده الهيات و معارف اسلامي، دانشگاه سيستان و بلوچستان، ۱۳۹۱.
۳۲. بررسي جايگاه توسل در قرآن و احاديث--محمد شرقي خسروشاهي.
به راهنمايي نازي عبداللهپور و مشاوره عليرضا رادبين، دانشگاه آزاد اسلامي، واحد تبريز، ۱۳۹۱.
۳۳. بررسي جايگاه گروههاي افراطي ديني در اسياي مركزي با تاكيد بر فعاليتهاي وهابيون-- حسين قربتم چاه كبوتري.
دانشگاه آزاد اسلامي، واحد آزادشهر، ۱۳۹۲.
۳۴. بررسي جنبش وهابيت و تاثيرآن برامنيت ملي جمهوري اسلامي ايران--محمدرضا قره جانلو.
به راهنمايي مريم قره مشك غراوي و مشاوره عبدالرضا باي، دانشگاه آزاد اسلامي، واحد آزادشهر، ۱۳۸۹.
۳۵. بررسي چالشهاي سياسي موجود فراروي شيعه با سلفيهاي القاعده با تأكيد بر كشورهاي همسايه ايران-- سيد ولي نجفي شيرازي.
به راهنمايي مهدي حسني باقري و مشاوره جميل حسن پور، دانشگاه آزاد اسلامي، واحد بافت، ۱۳۸۹.
۳۶. بررسي روابط انگلستان با وهابيت در منطقه خليج فارس (۱۸۵۰-۱۷۵۰ م)-- اصغر متوليزاده نائيني.
به راهنمايي علي اصغر منتظرالقائم و مشاوره علي اصغر كجباف، رشته تاريخ، دانشكده ادبيات و علوم انساني، دانشگاه اصفهان، ۱۳۹۰.
۳۷. بررسي زمينههاي سياسي واجتماعي گسترش وهابيت در ايران (مطالعه موردي استان گلستان)--علي دنكوب.
به راهنمايي مسعود مطلبي و مشاوره ايرج مير، دانشگاه آزاد اسلامي، واحد آزادشهر، ۱۳۹۰.
۳۸. بررسي زمينههاي گسترش نفوذ تفكرات سلفيگري سياسي- القاعده در شمال آفريقا-- محمدمهدي ماهري.
دانشگاه آزاد اسلامي، واحد شهرضا، ۱۳۹۱.
۳۹. بررسي سلفيگري در شبه قاره هند--حسن منتظري.
به راهنمايي نجم الدين طبسي و مشاوره مهدي فرمانيان، رشته فلسفه و كلام اسلامي، حوزه علميه قم، ۱۳۸۸.
۴۰. بررسي شبهات شفاعت در آيات قرآن و تفاسير شيعه و اهل سنت-- صادق باربري محمد.
به راهنمايي محمدرضا آشتياني، رشته علوم قران و حديث، دانشگاه آزاد اسلامي، واحد اراك، ۱۳۷۳.
۴۱. بررسي شفاعت در آيات و روايات و نقد شبهات وارده بر شفاعت. شهلا ميرخاني.
به راهنمايي مجيد معارف و مشاوره كامران ايزدي مباركه، دانشگاه آزاد اسلامي، واحد تهران شمال، ۱۳۸۸.
۴۲. بررسي شيوههاي تبليغي وهابيت با تأكيد بر فعاليتهاي عربستان--مريم شيرينجاني.
به راهنمايي حميد ملك مكان و مشاوره محمدهادي فلاحزاده، رشته مذاهب كلامي، دانشگاه اديان و مذاهب، قم، ۱۳۹۰.
۴۳. بررسي عقايد سلفيه از ديدگاه اهل سنت--محمد ساجدينيا.
به راهنمايي سيدعلي شهرستاني و مشاوره مرتضي استادي، رشته كلام اسلامي، مركز مديريت حوزه علميه خراسان، ۱۳۸۸.
۴۴. بررسي عقايد وهابيت در موضوع توحيد-- اباصلت فيضيزاده.
به راهنمايي عليرضا رادبين و مشاوره مليحه پورستاري مهادي، دانشگاه آزاد اسلامي، واحد تبريز، ۱۳۹۱.
۴۵. بررسي فقهي زيارت اهل قبور ازديدگاه مذاهب خمسه-- حسن محمدي.
به راهنمايي ميرحسن عابديان و مشاوره حبيب الله محمدي، دانشگاه آزاد اسلامي، واحد قم، ۱۳۸۸.
۴۶. بررسي فقهي عقايد و احكام فرقههاي ضاله (وهابيت وشيطان پرستي)-- سميرا قره جانلو.
به راهنمايي غلامحسن دلاور و مشاوره حسين احمري، دانشگاه آزاد اسلامي، واحد مشهد، ۱۳۹۱.
۴۷. بررسي فقهي و اعتقادي فرق وهابيت--مهرانگيز شهدادنژاد.
به راهنمايي علي مهديزاده شهري و مشاوره ميثم تارم، دانشگاه آزاد اسلامي، واحد جيرفت، ۱۳۹۰.
۴۸. بررسي قرآني و روايي توحيد و شرك از ديدگاه تشيع و وهابيت--محمد فضلي.
به راهنمايي عليرضا مختاري و مشاوره محسن زارعي، دانشگاه آزاد اسلامي، واحد فسا، در ۱۳۹۱.
۴۹. بررسي گروههاي سياسي در عراق جديد وتاثير آن بر امنيت ملي جمهوري اسلامي ايران (مطالعه موردي جريان سلفي)-- عليرضا طحان منش.
به راهنمايي سروش فتحي و مشاوره عبدالرضا باي، دانشگاه آزاد اسلامي، واحد آزادشهر، ۱۳۹۰.
۵۰. بررسي مباني فكري و ريشههاي تاريخي وهابيت و نقش آن در تعارضات كنوني جهان اسلام : مطالعه موردي افغانستان و پاكستان--علي محمداسمعي.
به راهنمايي اكبر اشرفي و مشاوره احمد بخشايشياردستاني، رشته انديشه سياسي در اسلام، دانشكده علوم سياسي، دانشگاه آزاد اسلامي٬ واحد تهران مركزي٬ ۱۳۹۲.
۵۱. بررسي مباني فكري و فقهي وهابيت-- احمد حميدي.
به راهنمايي سيد محمدتقي علوي هشتجين و مشاوره كريم علي محمدي، دانشگاه آزاد اسلامي، واحد بناب، ۱۳۸۸.
۵۲. بررسي مباني كلامي وهابيت در مورد توحيد و شرك-- محمد ابراهيم زكي.
به راهنمايي عزالدين رضانژاد و مشاوره عبدالرحيم سليماني، رشته فقه و معارف اسلامي، مدرسه عالي فقه و معارف اسلامي، جامعة المصطفي العالميه، قم، ۱۳۸۴.
۵۳. بررسي مجموعه شبهات وهابيان درباره مهدويت--عليرضا فخاري.
به راهنمايي احمد عابدي و مشاوره فتح الله نجارزادگان، مؤسسه آموزشي و پژوهشي امام خميني (ره)، قم، ۱۳۸۸.
۵۴. بررسي مسأله توسل از ديدگاه متفكران شيعي و وهابي--منتظر مهدي.
به راهنمايي محمدمهدي گرجيان و مشاوره عزالدين رضانژاد، رشته فلسفه و كلام، مجمع آموزش عالي امام خميني (ره)، جامعة المصطفي العالمية، قم، ۱۳۸۴، ۲۹۲ص.
۵۵. بررسي مسئله شفاعت از ديدگاه علامه طباطبايي و فخر رازي--علياكبر محمدي.
به راهنمايي احمد عابدي و مشاوره محمد ذبيحي، رشته فلسفه و كلام اسلامي، دانشكده الهيات، دانشگاه قم، ۱۳۷۹، ۱۱۳ص.
۵۶. بررسي مشروعيت زيارت از ديدگاه اهل سنت با نظر به شبهات وهابيت--علي محمد قاسمي شوركي.
به راهنمايي محمد ابراهيمي وركياني و مشاوره فاطمه توكلي، رشته مدرسي معارف اسلامي، گرايش قرآن و متون اسلامي، دانشكده الهيات و اديان، ۱۳۹۱.
۵۷. بررسي معيار تكفير در مذاهب اسلامي--عيسي باقري.
به راهنمايي حسين رجبي و مشاوره رسول رضوي، رشته فلسقه و كلام اسلامي، حوزه علميه قم، ۱۳۹۰.
۵۸. بررسي مغايرتهاي فقهي وهابيت با فقه مذاهب اربعه-- توران عيوض اوغلي.
به راهنمايي فرج بهزاد وكيلآباد و مشاوره جواد واحديزاده، دانشگاه آزاد اسلامي، واحد اردبيل، ۱۳۹۱.
۵۹. بررسي مقايسهاي معنا و حدود شرك از ديدگاه وهابيت همراه آرا شيعيان اثني عشري و اهل تسنن--سيد محمد مشهدي.
دانشگاه آزاد اسلامي، واحد اراك، ۱۳۷۴.
۶۰. بررسي نقش اقاعده و وهابيت در تحولات خاورميانه--معصومه بادي.
دانشگاه آزاد اسلامي، واحد قم، ۱۳۹۲.
۶۱. بررسي و تحليل تعارضات فكري وهابيت با آيات قرآن-- حسين آزاد.
به راهنمايي عليرضا مختاري و مشاوره عبدالحميد عارفيان، دانشگاه آزاد اسلامي واحد فسا، ۱۳۹۱.
۶۲. بررسي و تحليل شفاعت از ديدگاه قاضي عبدالجبار، فخز رازي، محمدبن عبدالوهاب و علامه طباطبايي--زهرا حمزهزاده.
به راهنمايي پروين نبيان و مشاوره جعفر شانظري، رشته فلسفه و كلام اسلامي، دانشكده ادبيات و علوم انساني، دانشگاه اصفهان، ۱۳۹۱.
۶۳. بررسي و تحليل فقهي جايگاه عزاداري و مرثيه و شبهات مربوط به آن-- مريم نورپور.
به راهنمايي كامران ايزدي مباركه و مشاوره علي اكبر نايبزاده، دانشگاه آزاد اسلامي واحد تاكستان، ۱۳۸۹.
۶۴. بررسي و تطبيق تفسير آيات صفاتي خداوند بين تفسير الميزان و تفسير المنار-- مظهر نعمتي.
به راهنمايي عادل نادرعلي و مشاوره امير شيرزاد، رشته علوم قرآن و حديث، دانشكده ادبيات و علوم انساني، دانشگاه رازي كرمانشاه، ۱۳۸۷.
۶۵. برر سي و نقد آراء و انديشههاي سلفي دكتر يوسف قرضاوي-- سيدمجتبي موسوي.
به راهنمايي مهدي فرمانيان و مشاوره حسين رجبي، رشته فلسفه و كلام اسلامي، حوزه علميه قم، ۱۳۹۰.
۶۶. بررسي و نقد احكام فقهي مزارها در مذاهب خمسه اسلامي-- ابوالفضل معينيزاده.
به راهنمايي حسين احمري و مشاوره غلامحسين دلاور، رشته فقه و مباني حقوق اسلامي، دانشكده الهيات و معارف اسلامي، دانشگاه آزاد اسلامي، واحد مشهد، ۱۳۸۴، ۱۹۶ص.
۶۷. بررسي و نقد اشكالات كلامي احمد كاتب و دكتر قفاري پيرامون حديث غدير-- جعفر اصفهاني.
به راهنمايي احمد عابدي و مشاوره علي الله بداشتي، رشته فلسفه و كلام اسلامي، دانشگاه قم، ۱۳۸۵.
۶۸. بررسي و نقد ديدگاه قفاري درباره جايگاه ائمه (ع) در مكتب تشيع (فصل اول از باب دوم از كتاب اصول مذهب الشيعه)-- عبدالمؤمن اميني.
به راهنمايي منصور نصيري و مشاوره حسين فقيه، رشته فقه و معارف اسلامي، مجتمع آموزش عالي فقه، جامعة المصطفي العالميه، قم، ۱۳۸۸.
۶۹. بررسي و نقد ديدگاه محمد بن عبدالوهاب درباره معيارهاي توحيد و شرك-- سيده شيما انوشه.
به راهنمايي علي افضلي و مشاوره حسن طارمي راد، رشته علوم حديث، گرايش كلام و عقايد، دانشكده علوم حديث، قم، ۱۳۸۸.
۷۰. بررسي و نقد سلفيه در شمال آفريقا--سيد داريوش رحيمي.
به راهنمايي مهدي فرمانيان و مشاوره احمد عابدي، رشته فلسفه و كلام اسلامي، حوزه علميه قم، ۱۳۸۸.
۷۱. بررسي و نقد «كشف الشبهات في التوحيد» محمد بن عبدالوهاب-- محمدحسين سبحاني.
به راهنمايي عبدالرحمن سليماني و مشاوره احمد شجاعي، رشته فقه و معارف اسلامي، گرايش فلسفه اسلامي، مدرسه عالي فقه و معارف اسلامي، جامعة المصطفي العالميه، قم، ۱۳۸۹.
۷۲. بررسي وهابيت و نفود آن در شبه قاره هند-- ابوالفضل پسنديده.
به راهنمايي همايون همتي، رشته روبط سياسي (ديپلماتيك)، دانشكده روابط بين الملل وزارت امور خارجه، تهران، ۱۳۷۴.
۷۳. بنياد فكري وهابيت در توحيد، محمدباقر حسنزاده.
به راهنمايي عسگر ديرباز و مشاوره محمدجعفر حسينيان، رشته فلسفه و كلام، مجتمع آموزش عالي امام خميني، ۱۳۸۰.
۷۴. بنياد گرايي و امنيت مطالعه موردي گروههاي سلفي استان كردستان--فردين بهرامي.
به راهنمايي سيدمحمود نجاتي حسيني و مشاوره رضا باقيزاده پلامي، دانشگاه آزاد اسلامي، واحد آشتيان، ۱۳۹۲.
۷۵. پرستش در قرآن و حديث از منظر شيعه و وهابي (با تاكيد بر شبهات)-- آذر قلي اف.
به راهنمايي ناصر رفيعي و مشاوره احمد مرادخاني، رشته تفسير و علوم قرآن، مدرسه عالي امام خميني، جامعه المصطفي العالميه، قم، ۱۳۸۴.
۷۶. پژوهشي در نقدهاي علامه اميني بر منهاج السنه-- ميرعماد شريف.
به راهنمايي امير توحيدي و مشاوره احمدرضا غائي، رشته علوم قرآن و حديث، گروه الهيات و معارف اسلامي، دانشكده ادبيات و علوم انساني، دانشگاه آزاد اسلامي، واحد تهران مركزي، ۱۳۸۹.
۷۷. پژوهشي موضوعي در سنت و بدعت در پرتو تعاليم مكتب اهلالبيت (ع)--محمدتقي فخلعلي.
به راهنمايي محمد واعظزاده خراساني، رشته فقه و مباني حقوق اسلامي، دانشكده الهيات و معارف اسلامي، دانشگاه فردوسي مشهد، ۱۳۷۴.
۷۸. پيامدهاي نفوذ وهابيت دركشورهاي همسايه و تاثير آن برامنيت ملي ايران-- رضا اكبري فرد.
به راهنمايي محمد اخباري و مشاوره يوسف زين العابدين عموقي،، دانشكده علوم سياسي، دانشگاه آزاد اسلامي، واحد رشت، ۱۳۸۹.
۷۹. تاثير انديشه وهابيت بر روابط بين شيعه و سني--سيروس سلاجقه.
به راهنمايي مهدي حسني باقري شريف آباد و مشاوره جميل حسنپور، دانشگاه آزاد اسلامي، واحد بافت، ۱۳۹۰.
۸۰. تأثير انديشههاي كلامي ابن تيميه بر وهابيت-- محمدعيسي محمدي.
به راهنمايي احمد حيدرپور و مشاوره علياصغر رضواني، رشته فقه و معارف اسلامي، گرايش كلام اسلامي، مجتمع آموزش عالي فقه، جامعه المصطفي العالميه، قم، ۱۳۸۶.
۸۱. تاثير جنبش وهابيت بر انديشههاي دوران معاصر--پيروز قليپور.
به راهنمايي بهرام يوسفي و مشاوره سيدمحسن آل سيدغفور، دانشگاه آزاد اسلامي، واحد علوم و تحقيقات، ۱۳۹۱.
۸۲. تاثير رشد سلفيگري در پاكستان بر روابط ايران و پاكستان ۲۰۱۳-۲۰۰۱-- آرش سيفي.
دانشگاه آزاد اسلامي، واحد كرج، ۱۳۹۲.
۸۳. تاثير روند مدرنيسم غربي بر شكل گيري بنياد گرايي سلفي در خاورميانه-- محمد مهدي قاسمي علي آبادي.
دانشگاه آزاد اسلامي، واحد شهرضا، ۱۳۹۱.
۸۴. تاثير سلفيگري در منطقه خاورميانه بر امنيت ملي جمهوري اسلامي ايران ۱۳۹۰-۱۳۸۰-- حيدر كشاورز.
به راهنمايي سيد عبدالامير نبوي و مشاوره سيدمحمد موسوي شاهرودي، دانشگاه آزاد اسلامي، واحد كرج، ۱۳۹۱.
۸۵. تاثير سلفيگري منطقهاي (وهابيت) بر تحولات استان آذربايجان غربي-- وجدي حاتمي لورزني.
به راهنمايي سيدمحمد موسوي و مشاوره بهرام نوازني، دانشكده علوم اقتصادي و سياسي، دانشگاه پيام نور استان قزوين، ۱۳۹۱.
۸۶. تاثير وهابيت بر امنيت ملي جمهوري اسلامي ايران-- محمدرضا اسماعيلي.
به راهنمايي احمد شوهاني و مشاوره رضا باقيزاده، دانشگاه آزاد اسلامي، واحد آشتيان، ۱۳۹۲.
۸۷. تأثيرات دوسويه وهابيت و القاعده در خاورميانه (با تأكيد بر عربستان)-- محمدحسن امامي الطريقي.
به راهنمايي احمد بخشايشي اردستاني و مشاوره اكبر اشرفي، رشته انديشه سياسي در اسلام، دانشكده علوم سياسي، دانشگاه آزاد اسلامي، واحد تهران مركزي، ۱۳۸۷.
۸۸. تاريخچه پيدايش وهابيت و نقد و بررسي عقايد آن-- سيد حبيبالله موسوي ناسي.
به راهنمايي بهرام بهرامي و مشاوره حسين مرادي، دانشگاه آزاد اسلامي، واحد زنجان، ۱۳۸۸.
۸۹. تبرك در نزد تشيع و وهابيت-- مسعود لعلي.
به راهنمايي سيدمحمد رضوي و مشاوره مجيد معارف، دانشگاه آزاد اسلامي، واحد تهران مركزي، ۱۳۸۳.
۹۰. التبرك في العقل والنقل--يونس علي العرادي.
به راهنمايي عزالدين رضانژاد، مدرسه عالي فقه و معارف اسلامي، مركز جهاني علوم اسلامي، ۱۳۸۵، ۱۵۶ص.
۹۱. تبرك و جايگاه آن از ديدگاه فريقين--عبدالله اورعي مؤمني.
به راهنمايي رسول رضوي و مشاوره حميد كريمي، رشته فلسفه و كلام، حوزه علميه قم، ۱۳۸۹.
۹۲. تبيين عقلاني و ديني توحيد در عبادت با تاكيد بر نقد كتاب تقويه الايمان--سيد ذيشأن حيدر زيدي.
به راهنمايي عكسر ديرباز و مشاوره كميل راجاني، رشته كلام اسلامي، مدرسه حكمت و دين پژوهي مجتمع آموزش عالي امام خميني (ره)، ۱۳۹۱.
اين كتاب به بررسي توحيد در عبادت از ديدگاه شاه اسماعيل دهلوي از نوادگان شاه ولي الله دهلوي سلفي بر مبناي كتاب ايشان پرداخته است.
۹۳. تحليل تلاقي ژئوپلتيك تشيع و وهابيت درحوزه پيرامون جمهوري اسلامي ايران-- نادر فلاحي.
به راهنمايي يوسف زين العابدين عموقي و مشاوره ميرعلي شفيعي عربي، دانشگاه آزاد اسلامي، واحد رشت، ۱۳۹۱.
۹۴. ترجمه البراهين الجليه في رفع تشكيلات الوهابيه/ تأليف محمدحسن القزويني الحائري-- اسماعيل سليمي نمين.
به راهنمايي محمود مهدوي، دانشكده الهيات و معارف اسلامي)، دانشگاه مشهد، ۱۳۴۸.
۹۵. ترجمه كتاب فرقه وهّابي و پاسخ به شُبهات آنها به زبان اردو--سيدمحمدعلي تقوي.
به راهنمايي سيداسدعالم نقوي و مشاوره سيدشجاعتحسين رضوي، رشته فقه و معارف اسلامي، مجتمع آموزش عالي فقه، جامعه المصطفي العالميه، ۱۳۸۴.
اين پژوهش، ترجمه كتاب فرقه وهّابي و پاسخ به شُبهات آنها تأليف سيّدمحمّدحسين قزويني وخود نيز ترجمه كتاب البراهين الجليّه في رفع التّشكيكات الوهّابية است، كه در آن مهمترين شبهه هاو ايرادهاي فرقه وهّابي به عقايد شيعه مخصوصاً مقوله توسّل و شفاعت و شرك خواندن آنها مطرح شده و از لِحاظ عقلي و نَقلي ارزيابي گرديده است. نوشتار حاضر در هفت فصل و يك مقدّمه نسبتاً طولاني سامان يافته است.
۹۶. ترجمه كتاب وهابيت، مباني فكري و كارنامه عملي (به زبان اردو)-- محمد سبطين.
به راهنمايي كلبصادق اسدي و مشاوره سيدكميلاصغر زيدي، رشته فقه و معارف اسلامي، مجتمع آموزش عالي فقه، جامعه المصطفي العالميه، ۱۳۸۴.
اين نوشتار، ترجمه كتاب وهّابيت، مباني فكري و كارنامه عملي تأليف آيت الله جعفر سبحاني به زبان اردو است، كه برخي افكار وهّابيان و شكلگيري فرقه وهّابيت را بررسي ميكند. كتاب مذكور در دوازده فصل تدوين شده است.
۹۷. ترجمه كتاب وهابيت، مباني فكري و كارنامه عملي آيت الله جعفر سبخاني (به زبان تركي استانبولي)--المان حسن اف.
به راهنمايي شعبان داداشي و مشاوره جابر اكبرزاده، رشته فقه و معارف اسلامي، مجتمع آموزش عالي فقه، جامعه المصطفي العالميه، ۱۳۸۴.
ترجمه و نقد فصل اول و پنجم كتاب مذهب حنبلي و ابن تيميه. حامد محمديان خراساني، به راهنمايي مهدي فرمانيان و مشاوره عليرضا قائمينيا، رشته فلسفه و كلام اسلامي، حوزه علميه قم، ۱۳۹۱.
۹۸. تضاد وهابيت با ديوبنديه (وهابيت از ديدگاه ديوبنديه)--علي زنگوئي زوزني.
به راهنمايي حسين رجبي و مشاوره مهدي فرمانيان، رشته فلسفه و كلام اسلامي، حوزه علميه قم، ۱۳۹۰.
۹۹. تطور مسئله زيارت اهل قبور در تسنن و تشيع-- مجتبي صداقت.
به راهنمايي مهدي فرمانيان و مشاوره محمد جاودان، رشته شيعهشناسي، دانشكده شيعهشناسي، دانشگاه اديان و مذاهب اسلامي، ۱۳۹۰.
۱۰۰. تعامل بين دنيا و عالم برزخ از ديدگاه اماميه و وهابيه-- سيدمحمدمهدي رضوي.
به راهنمايي عسگر ديرباز و مشاوره محمد رضاپور، رشته كلام اسلامي، مدرسه عالي حكمت و دينپژوهي، جامعة المصطفي العالميه، قم، ۱۳۹۱.
۱۰۱. تعظيم شعائر الهي از منظر قرآن و روايات (با تأكيد بر عزاداري و رد شبهات وهابيان)-- اميرحسين ساقي.
به راهنمايي محمد نقيبزاده و مشاوره حسين رجبي، رشته فقه و معارف اسلامي، مدرسه عالي فقه و معارف اسلامي، جامعة المصطفي العالميه، ۱۳۸۷.
۱۰۲. تفسير به رأيها و تضادهاي عقيدتي وهابيت با قرآن كريم--معصومه ابري اوغاني.
به راهنمايي فرهاد علاءالمحدثين و مشاوره مهدي ايزدي، دانشگاه آزاد اسلامي، واحد تهران شمال، ۱۳۹۲.
۱۰۳. تكفير از نگاه مذاهب خمسه-- داوود مهديلوي.
دانشگاه آزاد اسلامي، واحد اردبيل، ۱۳۹۲.
۱۰۴. تكفير شيعه: مدعيات و مستندات--عمار خزاعي فدائن.
به راهنمايي فاضل و مشاوره نهاوندي، رشته تخصصي كلام اسلامي، مركز مديريت حوزه علميه خراسان، مشهد، ۱۳۸۸، ۸۱ص.
۱۰۵. تكفير و جايگاه كلامي آن از ديدگاه علامه مجلسي و ابن تيميه--محمود عليخاني كشكك.
به راهنمايي سيد حسن اسلامي و مشاوره رسول رضوي، رشته مذاهب اسلامي، دانشگاه اديان و مذاهب، ۱۳۹۰.
۱۰۶. توحيد از ديدگاه تشيع و وهابيت--سيد صادق سيد حسيني.
به راهنمايي احمد بهشتي و مشاوره حسين توفيقي، رشته الهيات و معارف اسلامي، مركز تربيت مدرس، قم، ۱۳۷۴.
۱۰۷. توحيد صفاتي و انحراف گروههاي مختلف از جمله اشاعره و وهابيها و نقش ائمه عليهم السلام--حسن فلاح بابلي.
به راهنمايي محمدحسين زالي و مشاوره حسين توفيقي، رشته الهيات و معارف اسلامي، مركز تربيت مدرس دانشگاه قم، ۱۳۷۱.
۱۰۸. توحيد عبادي از ديدگاه شيعه و اهل سنت--سيداسد عالم نقوي.
به راهنمايي احمد عابدي و مشاوره فتح الله نجارزادگان، دانشكده اصول الدين، قم، ۱۳۸۲.
۱۰۹. توحيد عبادي از ديدگاه شيعه و وهابيت--مژگان فرجي.
دانشگاه باقرالعلوم، قم، ۱۳۸۶، ۱۰۱ص.
۱۱۰. توحيد عبادي از ديدگاه قرآن--حمد عارف كاشفي.
به راهنمايي محمدباقر سعيدي روشن، گروه فقه و معارف اسلامي، مدرسه عالى فقه و معارف اسلامى، مركز جهاني علوم اسلامي، ۱۳۸۴.
۱۱۱. توحيد عبادي از ديدگاه قرآن و روايات (بارويكرد انتقادي به نظرات ابن تيميه)-- احمد اكبري.
به راهنمايي سيد محمود موسوي و مشاوره عبدالهادي مسعودي، دانشكده علوم حديث قم، ۱۳۸۸.
۱۱۲. توحيد عبادي از منظر اماميه و سلفيه--محمدرضا رعيتي.
به راهنمايي احمد عابدي و مشاوره علي الله بداشتي، رشته فلسفه و كلام اسلامي، دانشكده الهيات و معارف اسلامي، دانشگاه قم، ۱۳۸۶.
۱۱۳. توحيد عبادي در قرآظن و روايات با رويكرد انتقادي به نظرات ابن تيميه--احمد اكبري.
به راهنمايي عبدالهادي مسعودي و مشاوره محمود موسوي، رشته كلام و عقايد، دانشكده علوم حديث قم، ۱۳۸۸.
۱۱۴. توحيد از ديدگاه ابن تيميه و علامه طباطبايي--محمدرضا هندي.
به راهنمايي احمد حيدرپور، و مشاوره محمدحسين فصيحي، رشته فقه و معارف اسلامي، گرايش فلسفه اسلامي، مجتمع آموزش عالي فقه، جامعه المصطفي العالميه، قم، ۱۳۸۷.
۱۱۵. توحيد و شرك از نظر تشيع و وهابيت--ولي الله نوروزي مقدم.
به راهنمايي احمد عابدي و مشاوره جعفر شانظري، رشته فلسفه و كلام اسلامي، دانشكده علوم انساني، دانشگاه قم، ۱۳۸۰، ۱۷۴ص.
۱۱۶. توحيد و شرك از ديدگاه سلفيه و اماميه-- شمعون حيدر.
به راهنمايي محمدحسن قدردان قراملكي و مشاوره حسن رضايي مهر، رشته فقه و معارف اسلامي، مدرسه عالي فقه و معارف اسلامي، جامعه المصطفي العالميه، قم، ۱۳۸۵.
۱۱۷. توسل از ديدگاه قرآن و حديث--حميده كبيريزاده.
به راهنمايي علي قائمي، رشته علوم قرآن و حديث، دانشگاه آزاد اسلامي، واحد تهران شمال، ۱۳۷۸.
۱۱۸. توسل از ديدگاه وهابيت و اهل سنت-- محمد عيدي.
به راهنمايي عليرضا مختاري و مشاوره عبدالحميد عارفيان، دانشگاه آزاد اسلامي، واحد فسا، ۱۳۹۲.
۱۱۹. توسل از منظر قرآن و حديث--علي الله توكلي.
به راهنمايي عليرضا مختاري و مشاوره خليل مروج، رشته الهيات و معارف اسلامي، گرايش علوم قرآن و حديث، دانشكده علوم انساني، دانشگاه آزاد اسلامي، واحد فسا، ۱۳۹۰.
۱۲۰. توسل در قرآن و حديث-- فاطمه صديق ميرزايي.
به راهنمايي محمدحسين تبرائيان و مشاوره محمدمهدي پورگل، رشته علوم قرآن و حديث، دانشگاه آزاد اسلامي، واحد تهران مركزي، ۱۳۸۰، ۱۲۳ص.
۱۲۱. توسل در ميان فرق اسلامي--رباب رمضانپور.
به راهنمايي عباس همامي و مشاوره ولي الله نقي-پور، دانشگاه آزاد اسلامي، واحد فسا، ۱۳۷۹.
۱۲۲. توسل و تبرك از نظر اسلام-- حسين حيدري.
به راهنمايي روح الله افضلي گروه و محمدعلي صفا، دانشگاه آزاد اسلامي، واحد جيرفت، ۱۳۸۹.
۱۲۳. توسل و زيارت در سيره معصومين (ع)، صحابه و تابعين-- سيد رضا هاشمي.
به راهنمايي محمد دشتي و مشاوره سيدرضا ميرمعيني، رشته فقه و معارف اسلامي، مجتمع عالي فقه و معارف اسلامي، جامعة المصطفي العالميه، قم، ۱۳۸۵.
۱۲۴. توسل و شفاعت از منظر اهل بيت (ع) و وهابيت-- محمد مظفرين.
رشته فلسفه و كلام اسلامي، حوزه علميه قم، ۱۳۹۲.
۱۲۵. جايگاه امامت در مكتب اهل بيت (ع) ونقدي بر فصل امامت از كتاب اصول مذهب الشيعة الاماميه الاثنا عشريه ـ عرض و نقد--مهري نادرينژاد.
حوزه علميه خواهران، قم.
۱۲۶. جايگاه تبرك از نظر آيات و روايات-- نجمه نيكنام.
به راهنمايي عليرضا مختاري و مشاوره عباس احمدي سعدي، دانشگاه آزاد اسلامي، واحد فسا، ۱۳۸۹.
۱۲۷. جايگاه و تبعات سلفيگري از لحاظ سياسي و اجتماعي در ميان كردهاي ايران و عراق-- سيد امير موسوي.
به راهنمايي عبدالرحمن حسنيفر و مشاوره الهه ابوالحسني، دانشگاه آزاد اسلامي، واحد تاكستان، ۱۳۹۰.
۱۲۸. جريانشناسي تاريخي فقه سلفي--علي بابائي آريا.
به راهنمايي محمدتقي فخلعي، رشته فقه و مباني حقوق، دانشكده الهيات و معارف اسلامي، دانشگاه فردوسي مشهد، ۱۳۸۸.
۱۲۹. جريانشناسي سلفيگري معاصر-- حسن عبديپور.
به راهنمايي غلامرضا بهروز لك و مشاوره احمد مبلغي، رشته فلسفه و كلام اسلامي، حوزه علميه قم، ۱۳۹۰.
۱۳۰. جريانهاي اسلامي و سقوط امپراطوري عثماني با تأكيد بر وهابيت-- سيدعليرضا حسيني.
به راهنمايي نجف لكزايي و مشاوره حسن حضرتي، رشته علوم سياسي، دانشكده علوم سياسي و اجتماعي، دانشگاه باقرالعلوم (ع) قم، ۱۳۹۰.
۱۳۱. حقيقت توحيد از نظر اماميه «محقّق طوسي و شهيد مطهّري» و وهابيّه «ابنتيميه و محمّد بن عبدالوهاب»-- بشير احمد استور.
به راهنمايي حسن معلمي و مشاوره عبدالمجيد زهادت، رشته فلسفه اسلامي، مجتمع آموزش عالي امام خميني، جامعه المصطفي العالميه، قم، ۱۳۸۷.
۱۳۲. حقيقت توحيد و شرك--محمد اكرم.
به راهنمايي محمدباقر قيومي و مشاوره حسن زماني، رشته فلسفه و كلام اسلامي، مدرسه عالي امام خميني، قم، ۱۳۸۳.
۱۳۳. حكم فقهي تكفير از ديدگاه وهابيت--معصومه كارگر.
به راهنمايي سيد حسن عاملي كلخوران و مشاوره جواد واحديزاده، دانشگاه آزاد اسلامي، واحد اردبيل، ۱۳۹۰.
۱۳۴. حيات برزخي از نظر وهابيت--عباسعلي صالحي.
به راهنمايي مهدي فرمانيان و مشاوره رسول رضوي، رشته فلسفه و كلام اسلامي، حوزه علميه قم، ۱۳۸۹.
۱۳۵. حيات فكري و سياسي ابن تيميه--فاطمه عليپور.
به راهنمايي سيدحسين فلاحزاده و مشاوره محمدجعفر علمي، رشته تاريخ اسلام، دانشگاه باقرالعلوم.
۱۳۶. درخواست شفاعت از انبيا و اوليا از منظر فريقين--علي لياقت.
به راهنمايي سيدعبدالكريم حيدري و مشاوره حسن شكوري، رشته علوم قرآن و حديث، مجتمع عالي امام خميني، جامعة المصطفي العالمية، ۱۳۸۷، ۱۱۸ص.
۱۳۷. ديدگاههاي اماميه و وهابيت در تبعيت از مذاهب كلامي اسلامي-- ميثم خاوري.
به راهنمايي علي اكبر نصيري و مشاوره عليرضا حيدري نسب، رشته الهيات و معارف اسلامي گرايش فلسفه و كلام اسلامي، دانشكده الهيات و معارف اسلامي، دانشگاه سيستان و بلوچستان، ۱۳۹۱.
۱۳۸. رابطه زعامت ديني و حكومت از ديدگاه وهابيت--محمدجواد گوهري.
به راهنمايي محمدعلي تسخيري، رشته معارف اسلامي و تبليغ، دانشكده تبليغ و معارف اسلامي، دانشگاه امام صادق- (ع)، ۱۳۷۰.
۱۳۹. رابطه عقل و دين از ديدگاه ملاصدرا و ابن تيميه-- مدينه كرمي.
به راهنمايي سعيد رحيميان و مشاوره علي محمد ساجدي، دانشكده ادبيات و علوم انساني، دانشگاه شيراز، ۱۳۸۸.
۱۴۰. رد شبهات وهابيت در رابطه با توسل و شفاعت از ديدگاه اهل سنت--عبدالجبار بدخشان.
دانشگاه آزاد اسلامي، واحد ساري، ۱۳۹۲.
۱۴۱. رشد راديكاليسم اهل سنت و چالشهاي امنيتي جمهوري اسلامي ايران در سيستان و بلوچستان--مرتضي زارعي.
دانشگاه آزاد اسلامي، واحد گرمسار، ۱۳۹۲.
۱۴۲. رشد راديكاليزم سنتي و چالشهاي جديد امنيتي در حوزه خليج فارس-مطالعه موردي سلفيگري--نبي الله آخوندي.
دانشگاه آزاد اسلامي، واحد آزادشهر، ۱۳۹۲.
۱۴۳. رشد راديكاليسم سياسي مذهبي فرقهاي در پاكستان و تأثير آن بر امنيت ملي جمهوري اسلامي ايران-- سيد حامد موسوي.
به راهنمايي عباسعلي رهبر، دانشكده علوم سياسي، دانشگاه آزاد اسلامي واحد تهران مركزي، ۱۳۸۹.
۱۴۴. زمينههاي تاريخي پيدايش سلفيگري و گسترش آن در جهان اسلام (از قرن دوازدهم هجري تاكنون)--پروين دالوند.
به راهنمايي غلامحسين زرگرينژاد و مشاوره محمد حاجي تقي، رشته تاريخ، دانشگاه شهيد بهشتي، ۱۳۸۹.
۱۴۵. سلفيت و حقوق بشر معاصر--ساناز بيرژندي.
به راهنمايي سيد فاطمي و مشاوره محقق داماد، رشته حقوق بشر، دانشكده حقوق، دانشگاه شهيد بهشتي، تهران، ۱۳۹۰.
۱۴۶. سوگواري از نظر مذاهب، سميه صنعتي، به راهنمايي اكبر احمدپور و مشاوره محمدتقي فخلعي، دانشكده الهيات و معارف اسلامي شهيد مطهري، دانشگاه فردوسي مشهد، ۱۳۹۰.
۱۴۷. سياست و عملكرد وهابيت در جمهوري اسلامي ايران: مطالعه موردي استان بوشهر--حسن دبستاني.
به راهنمايي عباسعلي رهبر و مشاوره شجاع احمدوند، دانشكده حقوق و علوم سياسي، دانشگاه علامه طباطبايي تهران، ۱۳۹۰.
۱۴۸. سير تاريخي پيدايش فرقه وهابيت و و عملكرد آن-- عباس جعفري.
به راهنمايي سيد محمدهادي يوسفي غروي و مشاوره سيد مهدي روحاني، موسسه آموزشي و پژوهشي امام خميني (ره)، قم، ۱۳۷۹.
۱۴۹. سير تاريخي و اعتقادي وهابيت و پاسخ به شبهات--ابراهيم غلامرضايي.
به راهنمايي غلامحسين سعيديان و مشاوره ستار عودي، دانشگاه آزاد اسلامي، واحد شهر ري، ۱۳۸۹.
۱۵۰. شرك از ديدگاه قرآن--داراب نبئي.
به راهنمايي علياكبر غفاري صفت، رشته معارف اسلامي و تبليغ، دانشكده تبليغ و معارف اسلامي، دانشگاه امام صادق (ع)، ۱۳۷۰.
۱۵۱. شرك از ديدگاه قرآن-- سيدمحمدحسين علم الهدي.
به راهنمايي محمدهادي معرفت، مركز تربيت مدرس حوزه علميه قم، ۱۳۷۲.
۱۵۲. شرك و ابعاد آن در قرآن كريم-- معصومه نادرنژاد.
به راهنمايي محمدعلي مهدوي راد و مشاوره احمد عابدي، رشته علوم قرآن و حديث، دانشكده اصول دين، قم، ۱۳۷۸.
۱۵۳. شرك و ابعاد در قرآن-- آقابالا مهدييف.
به راهنمايي محمدعلي لساني فشاركي، رشته علوم قرآن و حديث، دانشكده علوم انساني، دانشگاه تربيت مدرس، ۱۳۸۰.
۱۵۴. شفاعت از ديدگاه فرق مختلف اسلامي (اشاعره، معتزله، تشيع و وهابيت)-- سعيده دربان جعفري.
به راهنمايي سيدحسين سيد موسوي، رشته مدرسي معارف اسلامي، دانشكده الهيات و معارف اسلامي، دانشگاه فردوسي مشهد، ۱۳۹۰.
۱۵۵. شفاعت از ديدگاه فريقين--داود ميرزائي.
به راهنمايي عبدالكريم عابديني و مشاوره حسين رجبي، رشته فلسفه و كلام اسلامي، حوزه علميه قم، ۱۳۸۹.
۱۵۶. شفاعت از ديدگاه قرآن و فريقين--محمود يارمحمودي.
به راهنمايي محمدباقر سعيدي روشن، رشته فلسفه و كلام اسلامي، حوزه علميه قم، ۱۳۸۳.
۱۵۷. شفاعت از ديدگاه قران و حديث--خسرو قنبرپور.
به راهنمايي سيدمهدي قريشي و مشاوره سيدمهدي صالحي، دانشگاه آزاد اسلامي، واحد خوي، ۱۳۸۹.
۱۵۸. شفاعت از منظر حكمت متعاليه و ابن تيميه--فاطمه راستي كردار.
رشته فلسفه و كلام اسلامي، دانشگاه باقرالعلوم، قم، ۱۳۸۷.
۱۵۹. شفاعت از نظر قرآن و حديث--فيروزه كريمي.
به راهنمايي سيدمحمدباقر حجتي، رشته علوم قرآن و حديث، دانشگاه آزاد اسلامي، واحد تهران شمال، ۱۳۷۳.
۱۶۰. شفاعت از نظر قرآن و نقد شبهات وارده--طاهره سيف اللهي.
به راهنمايي غلامحسين تاجري نسب و مشاوره قندهاري، دانشكده اصول الدين، قم، ۱۳۸۷.
۱۶۱. شفاعت در قرآن-- شاه ولي اصغري.
به راهنمايي محمدجعفر حسينيان، رشته فقه و معارف اسلامي، مدرسه عالي فقه و معارف اسلامي، جامعة المصطفي العالميه، قم، ۱۳۸۱.
۱۶۲. شفاعت در قرآن از ديدگاه فريقين--غلام رسول شاكري.
به راهنمايي حسين علوي مهر، ۱۳۸۱.
۱۶۳. شفاعت در قرآن كريم-- كريم حميدي.
رشته فلسفه و كلام اسلامي، حوزه علميه قم، ۱۳۹۱.
۱۶۴. شفاعت در قرآن-- ابراهيم خليلي.
به راهنمايي حسين علوي مهر و مشاوره محمدجعفر حسينيان، رشته فقه و معارف اسلامي، مجمع عالي فقه و معارف اسلامي، ۱۳۸۰، ۲۰۲ص.
۱۶۵. شفاعت در قرآن و روايات--غلامعلي طلايي.
به راهنمايي عليرضا مختاري و مشاوره خليل مروج، دانشگاه آزاد اسلامي، واحد فسا، ۱۳۹۰.
۱۶۶. شفاعت در كتاب و سنت--محمدجواد فربود.
به راهنمايي مريم ايماني خوشخو، رشته علوم قرآن و حديث، دانشكده ادبيات و علوم انساني، دانشگاه تربيت معلم، ۱۳۸۳.
۱۶۷. شفاعت و آثار آن در زندگي انسان، قادر باغباني.
به راهنمايي مليحه پورستار مهادي و مشاوره احمد اميري، رشته الهيات و معارف اسلامي، گرايش علوم قرآن و حديث، دانشكده علوم انساني، دانشگاه آزاد اسلامي، واحد تبريز، ۱۳۸۸.
۱۶۸. شفاعت و تجسم اعمال از ديدگاه متكلمين شيعي و وهابيت-- مجتبي معتمدي.
به راهنمايي عبدالرضا جمالزاده و مشاوره ثريا سلاحورزي، دانشگاه آزاد اسلامي، واحد خرم آباد، ۱۳۹۱.
۱۶۹. شفاعت و توسل از ديدگاه عقل و نقل-- رقيه پناهي رجب.
به راهنمايي عزيزا... فياض صابري و مشاوره عليرضا كهنسال، رشته فلسفه و كلام اسلامي، دانسكده الهيات شهيد مطهري، دانشگاه فردوسي مشهد، ۱۳۹۰.
۱۷۰. شفاعت و عدل الهي با توجه به نقد وهابيون--فاطمه مقدري.
به راهنمايي موسي ملايري و مشاوره انشاالله رحمتي، رشته فلسفه و حكمت اسلامي، دانشگاه آزاد اسلامي، واحد تهران مركزي، ۱۳۸۸.
۱۷۱. شكلگيري وهابيت در عربستان و بحران در روابط خارجي جمهوري اسلامي ايران از سال ۱۳۵۷-۱۳۶۷--فاطمه حاتمي.
به راهنمايي محمدمهدي ميرزايي و مشاوره پريچهر شاهسوند بغدادي، رشته روابط بين الملل، دانشكده حقوق و علوم سياسي، دانشگاه آزاد اسلامي، واحد كرج، ۱۳۸۹.
۱۷۲. شيوههاي نفوذ و گسترش وهابيت در شبه قاره هند--علي اكبر شريفي.
به راهنمايي صادق زيباكلام و مشاوره محمدجعفر هرندي، رشته علوم سياسي، دانشگاه آزاد اسلامي تهران مركزي، ۱۳۷۷.
۱۷۳. عقايد وهابيت از ديدگاه علماي اهل سنت--محمد كامل.
به راهنمايي محمدهادي يوسفي غروي و منذر حكيم، رشته فلسفه و كلام، مجتمع آموزش عالي امام خميني، قم، ۱۳۸۴.
۱۷۴. عقايد وهابيت كاتجزيه، ايك نئي رخ سي--سيداحمد رضوي.
به راهنمايي كلبصادق اسدي و مشاوره محمدعلي رمضاني، رشته فقه و معارف اسلامي، مجتمع آموزش عالي فقه، جامعة المصطفي العالميه، ۱۳۸۴.
اين نوشتار ترجمه كتاب «تحليلي نو بر عقايد وهابيت» تأليف محمدحسين ابراهيمي به زبان اردو است، كه به تحليل و نقد ديدگاههاي وهّابيان در مورد برخي مسايل اعتقادي شيعه، مانندِ زيارت، توسّل، شفاعت، تحريفِ قرآن، حجّيت سيره صحابه و... ميپردازد و عقايد آنان را در اين زمينه نقل و نقد ميكند.
۱۷۵.علل گسترش انديشه سلفيگري در استان سيستان و بلوچستان (پس از انقلاب اسلامي)--علي بيكنژاد.
به راهنمايي محسن مديرشانه چي و مشاوره عباسعلي آذرنيوشه، دانشگاه آزاد اسلامي، واحد مشهد، ۱۳۹۰.
۱۷۶. كتابشناسي توصيفي تأليفات علماي شيعه در پاسخ به شبهات و كتابهاي اهل سنت از صفويه تا عصر حاضر--طاهر عباس.
به راهنمايي حسين عبدالمحمدي و مشاوره عزت الله مولايي نيا، مجتمع آموزش عالي فقه، جامعة المصطفي العالمية، قم، ۱۳۸۴.
در اين رساله، ۳۱۴ كتاب از آثاري كه توسط علماي شيعه در پاسخ به شبهات اهل سنت و وهابيت نوشته شدهاند، معرفي شده است.
۱۷۷. مباني فقهي زيارت و توسل--محبوبه ابوالحسني نياركي.
به راهنمايي محمد حسيني و مشاوره عابدين مؤمني، رشته فقه و مباني حقوق اسلامي، دانشكده علوم انساني، دانشگاه تهران، ۱۳۸۷.
۱۷۸. مباني قرآني و روايي زيارت معصومين عليهم السلام و پاسخ به مهمترين شبهات در اين زمينه--هادي گياهپور.
به راهنمايي محسن احتشامينيا و مشاوره امير توحيدي، رشته علوم قرآن و حديث، دانشگاه آزاد اسلامي، واحد تهران مركزي، ۱۳۸۸، ۲۰۸ص.
۱۷۹. مفهوم تبرك بين شيعه و وهابيت-- مسعود لعلي.
به راهنمايي محمد رضوي و مشاوره مجيد معارف، رشته علوم قرآن و حديث، دانشكده الهيات و معارف اسلامي، دانشگاه آزاد اسلامي، واحد تهران مركزي، ۱۳۸۴، ۱۴۱ص.
۱۸۰. مقايسه تطبيقي انديشه سياسي اخوان المسلمين با گروههاي سلفي تكفيري (با تاكيد بر سازمان القاعده)-- رضا صداقت.
به راهنمايي جليل رحيمي جهان آبادي و مشاوره محسن مديرشانه چي، دانشگاه آزاد اسلامي، واحد مشهد، ۱۳۸۹.
۱۸۱. نظريهٔ تاويل از نظر ابن تيميه و علامه حلي (ره)--رؤيا شهابي.
به راهنمايي محمدرضا ارشادي نيا و مشاوره حسين بهروان، رشته الهيات و معارف اسلامي، گرايش فلسفه و حكمت اسلامي، دانشكده علوم انساني، دانشگاه آزاد اسلامي، واحد كرمانشاه، ۱۳۸۸.
۱۸۲. نفوذ وهابيت در كشورهاي همسايه و تاثير آن بر امنيت ملي ايران-- رضا اكبريفرد.
دانشگاه آزاد اسلامي، واحد علوم و تحقيقات، ۱۳۸۹.
۱۸۳. نقد آراء ابن تيميه در بحص استشفاع-- مبارز ابراهيم اف.
به راهنمايي ابوالفضل روحي و مشاوره عبدالحميد زهادت، رشته فلسفه و كلام، مدرسه عالي حكمت و دينپژوهي، جامعة المصطفي العالميه، قم، ۱۳۹۱.
۱۸۴. نقد انديشههاي وهابيت-- محمدسرور موحدي غوريان.
به راهنمايي محمدرضا ضميري و مشاوره محمدجعفر حسينيان، رشته فقه و معارف اسلامي، مجمع عالي فقه و معارف اسلامي، جامعة المصطفي العالمية، ۱۳۸۰.
۱۸۵. نقد توحيد عبادي وهابيت از ديدگاه اماميه--سيدمحمدعلي مهدوي الحسيني.
به راهنمايي عسگر ديرباز و مشاوره مهدي احدي، رشته فلسفه و كلام اسلامي، حوزه علميه قم، ۱۳۸۸.
۱۸۶. نقد ديدگاه وهابيت درباره توحيد و شرك-- معصومه بازاري.
دانشگاه آزاد اسلامي، واحد ساري، ۱۳۹۱.
۱۸۷. نقد ديدگاه وهابيت درباره شفاعت از منظر علامه طباطبايي--حبيبالله بصير.
به راهنمايي حسين ديبا و مشاوره شعبان داداشي، رشته فقه و معارف اسلامي، گرايش كلام اسلامي، مجتمع آموزش عالي فقه، جامعه المصطفي العالميه، قم، ۱۳۸۷.
۱۸۸. نقد ديدگاههاي منكران شفاعت و توسل--عطيه اسكندر.
به راهنمايي مريم حاجي عبدالباقي و مشاوره نفيسه نويد، دانشگاه آزاد اسلامي، واحد تهران شمال، ۱۳۸۹.
۱۸۹. نقد شبهات مهدويت در كتابهاي اصول مذهب الشيعه الاثني عشريه (القفاري) و الامام الامهدي (احمد الكاتب)-- عليرضا برادران افتخاري.
به راهنمايي محمد جاودان و مشاوره عليرضا ايماني، دانشگاه اديان و مذاهب، قم، ۱۳۹۰.
۱۹۰. نقد عقايد و آراء وهابيت در مسألهٔ توسل با استفاده از قرآن و سنت پيامبر اكرم (ص)، سيدمصطفي مناقب.
به راهنمايي محمدتقي دياري و محمدعلي مهدوي راد، رشته علوم قرآن و حديث، دانشكده الهيات و معارف اسلامي، دانشگاه قم، ۱۳۸۶.
۱۹۱. نقد و مباني آراي وهابيت از ديدگاه محمد سعيد رمضان البوطي، حسن بن فرحان مالكي، محمد بن علوي مالكي، حسن سقاف--علي رئيسي.
به راهنمايي رسول رضوي و مشاوره سيدشرف الدين ملك حسيني، رشته فلسفه و كلام اسلامي، حوزه علميه قم، ۱۳۹۲.
۱۹۲. نقد و بررسي ابن تيميه و روش او در حديث-- سعيد حماد.
به راهنمايي فتح الله نجارزادگان و مشاوره احمد عابدي، دانشكده اصول الدين قم، ۱۳۸۳.
۱۹۳. نقد و بررسي اتهام غلو به شيعه از كتاب «علماء الشيعه يقولون»، اكرم منتظري هدشي، به راهنمايي غلامحسين تاجري نسب و مشاوره سيدمحسن ميرباقري، رشته علوم قرآن و حديث، دانشكده اصول الدين، تهران، ۱۳۸۵.
۱۹۴. نقد و بررسي احكام فقهي مذهب وهابيت---نرجس تقوايي نخجيري.
به راهنمايي محمدعلي قرباني و مشاوره زين العابدين قرباني، رشته الهيات و معارف اسلامي، دانشگاه آزاد اسلامي، واحد لاهيجان، ۱۳۹۱.
۱۹۵. نقد و بررسي افكار ابن تيميه در قرآن و حديث--جعفر تابان.
به راهنمايي محمود فاضل مطلق يزدي، رشته علوم قرآن و حديث، دانشكده الهيات و معارف اسلامي، دانشگاه فردوسي مشهد، ۱۳۹۱.
۱۹۶. نقد و بررسي انديشه وهابيت در مسئله توحيد و لوازم آن. خادم حسين حبيبي، به راهنمايي علياكبر بابايي، موسسه آموزشي و پژوهشي امام خميني (ره)، قم، ۱۳۸۱.
۱۹۷. نقد و بررسي انديشههاي سلفي سيد قطب و تأثير آن بر گرايشهاي جهان اسلام-- مجيد شورگشتي.
به راهنمايي مهدي فرمانيان و مشاوره حميد ملك مكان، حوزه علميه قم، ۱۳۸۹.
۱۹۸. نقد و بررسي تطبيقي نظر اماميه و سلفيه در موضوع امامت--محمدحسين مخلصي.
به راهنمايي شعبان داداشي، رشته فقه و معارف اسلامي، موسسه آموزشي و پژوهشي امام خميني (ره)، قم، ۱۳۸۵.
۱۹۹. نقد و بررسي تفكر وهابيت از نظر علما و صاحبنظران اهل سنت--حسين هادينژاد.
به راهنمايي عليرضا مختاري و مشاوره خليل مروج، دانشگاه آزاد اسلامي، واحد فسا، ۱۳۸۸.
۲۰۰. نقد و بررسي ديدگاه دكتر قفاري درباره امامت، فصل اوّل، باب ثالث (اصول مذهب الشّيعه الاماميه الاثنا عشريه)-- طاهر عليجان.
به راهنمايي سيدمحمدرضا موسوي و مشاوره محمد كريمي، رشته فقه و معارف اسلامي، مجتمع آموزش عالي فقه، جامعه المصطفي العالميه، ۱۳۸۵.
نوشتار حاضر، به بررسي بخشي از ديدگاههاي ناصرالدين قفاري، يكي از عالمان اهل سنت با گرايشهاي وهابيگري ميپردازد. و نقدهاي وي در اعتقادات شيعه اماميه در زمينه امام و ويژگيهاي او و مباني و اصول حاكم بر امامت را ارزيابي ميكند.
۲۰۱. نقد و بررسي ديدگاههاي ابن تيميه در مورد آيات مربوط به حضرت علي (ع)--عبدالرزاق عليدوست.
به راهنمايي محمدرضا ضميري و مشاوره مهدي فرمانيان، رشته مذاهب اسلامي گرايش كلام اسلامي، معاونت پژوهش حوزههاي علميه، حوزه علميه قم، ۱۳۸۹.
۲۰۲. نقد و بررسي ديدگاههاي سلفي بن باز-- ابراهيم قاسمي.
به راهنمايي حميد ملك مكان و مشاوره مصطفي سلطاني، رشته مذاهب اسلامي، دانشگاه اديان و مذاهب، قم، ۱۳۹۰.
۲۰۳. قد و بررسي ديدگاههاي عبدالجبار معتزلي، ابوبكر باقلاني، ابنتيميه و محمد بن عبدالوهاب درباره امامت-- سيدجواد وحيدي.
به راهنمايي سيدمحمدرضا موسوي و مشاوره حسين فقيه، رشته فقه و معارف اسلامي، مجتمع آموزش عالي فقه، جامعه المصطفي العالميه، قم، ۱۳۸۴.
۲۰۴. نقد و بررسي شبهات پيرامون توسل از ديدگاه قرآن و سنت-- ولي اف.
به راهنمايي شعبان داداشي، رشته فقه و معارف اسلامي، مجتمع آموزش عالي فقه، جامعه المصطفي العالميه، قم، ۱۳۸۷.
۲۰۵. نقد و بررسي شبهات جديد وهابيت بر غدير--علي شريفي.
به راهنمايي احمد عابدي و مشاوره خليلي، رشته علوم قرآن و حديث، دانشكده اصول الدين قم، ۱۳۹۰.
۲۰۶. نقد و بررسي شبهات وهابيت در مسأله مهدويت--مريم خطي.
به راهنمايي احمد عابدي، و مشاوره برقعي، رشته فلسفه و كلام اسلامي، دانشكده الهيات و معارف اسلامي، دانشگاه قم، ۱۳۸۶.
۲۰۷. نقد و بررسي مباني فقهي وهابيت در تخريب قبور ائمه و شفاعت توسل و تبرك--راضيه سادات علوي.
به راهنمايي ولي الله ملكوتيفر و مشاوره سيدحسين موسويراد، دانشگاه آزاد اسلامي، واحد سبزوار، ۱۳۹۲.
۲۰۸. نقد و بررسي مستندات قرآني وهابيت در توحيد و شرك--كريم علويپور.
به راهنمايي سيدمحسن ميرباقري و مشاوره علي غضنفري، دانشكده علوم قرآني تهران، دانشكده علوم و معارف قرآن كريم، ۱۳۹۰.
۲۰۹. نقش بنيادگرايي (وهابيت) در آسياي مركزي و قفقاز--حسينعلي انتظاري.
به راهنمايي حبيب-الله ابوالحسن شيرازي و مشاوره الهه كولايي، رشته علوم سياسي، دانشگاه آزاد اسلامي، واحد تهران مركزي، ۱۳۷۹.
۲۱۰. نقش دولت سعودي در گسترش وهابيت در كشورهاي همجوار (پاكستان بحرين) در يك دهه اخير--مجيد ساقي.
به راهنمايي اصغر پرتوي و مشاوره مهدي خوشخطي، رشته علوم سياسي، دانشگاه آزاد اسلامي، واحد زنجان، ۱۳۹۱.
۲۱۱. نقش فرقهگرائي مذهبي (وهابيت) در روابط جمهوري اسلامي ايران و پاكستان--رضا علي اكبرپور.
به راهنمايي ابومحمد عسكرخاني، رشته روابط بين الملل، دانشكده حقوق و علوم سياسي، دانشگاه تهران، ۱۳۷۶.
۲۱۲. نقش و جايگاه مطوعين وهابي در بسط و تثبيت دولتهاي اول تا سوم سعودي--محمدحسين رفيعي.
به راهنمايي ولي الله برزگر كليشمي و مشاوره عباس برومند، دانشكده الهيات و معارف اسلامي، دانشگاه بين المللي امام خميني (ره)، قزوين، ۱۳۹۰.
۲۱۳. نقش واسطهها در عالم-- روحالله خدادادي.
به راهنمايي محمدباقر مرتضوينيا و مشاوره عبدالرحيم سليماني، مركز مديريت حوزه علميه قم، ۱۳۸۹.
۲۱۴. نگاه وهابيت به زن و مقايسه آن با ديدگاه قرآن--مريم وحيد گلپايگاني.
دانشگاه آزاد اسلامي واحد تهران شمال، ۱۳۹۲.
۲۱۵. نگرش وهابيت به نقش سياسي و اجتماعي زن--حميد شهيكي تاش.
دانشگاه آزاد اسلامي واحد بافت، ۱۳۹۱.
۲۱۶. وهابيت از ديدگاه اهل سنت--خيرالله نيك خواه كيارمشي.
به راهنماي حسيني قزويني و مشاوره عبدالحسين خسروپناه، رشته فلسفه و كلام اسلامي، حوزه علميه قم، ۱۳۸۸.
۲۱۷. وهابيت، پيدايش سير تاريخي و آراء--نادر مجدنيا.
به راهنمايي عبدالحسين لطيفي و مشاوره سيدعبدالمجيد حيرت سجادي، دانشگاه آزاد اسلامي واحد شهر ري، ۱۳۹۲
۲۱۸. وهابيت، مباني فكري و كارنامه عملي-- المان حسناف.
به راهنمايي شعبان داداشي و مشاوره جابر اكبرزاده، رشته فقه و معارف اسلامي، مجتمع آموزش عالي فقه، جامعة المصطفي العالميه، قم، ۱۳۸۴.
اين نوشتار، ترجمه كتاب وهّابيت، مباني فكري و كارنامه عملي تأليف آيت الله جعفر سبحاني به زبان اردو است، كه به نقد برخي افكار وهّابيان و شكلگيري فرقه وهّابيت ميپردازد. كتاب مذكور در سيزده فصل تدوين شده است.
۲۱۹. وهابيت و آثار سوء ناشي از تعارض آن با آموزههاي ديني--زهرا انصاري.
به راهنمايي محمدحسين صائيني و مشاوره فرهاد ادريسي، دانشگاه آزاد اسلامي واحد فسا، ۱۳۹۰.
۲۲۰. وهابيت و اماكن مقدسه از آغاز تا قرن ۲۰م.-- مريم عزيزيان.
به راهنمايي غلامرضا ظريفيان و مشاوره حسن حضرتي، رشته تاريخ، دانشكده ادبيات و علوم انساني، دانشگاه تهران، ۱۳۸۶.
۲۲۱. وهابيت و تاثير آن بر روابط ايران و عربستان۲۰۱۱-۲۰۰۱--ماشاء الله نوروزي.
به راهنمايي محمدصادق كوشكي و مشاوره داوود آقايي، رشته علوم سياسي و روابط بين الملل، دانشكده حقوق و علوم سياسي، دانشگاه تهران، ۱۳۹۲.
۲۲۲. وهابيت و نفوذ در آفريقا--ولي الله محمدي نصرآبادي.
رشته علوم سياسي و روابط بين الملل، دانشكده روابط بين الملل وزارت امور خارجه، تهران، ۱۳۶۷.
۲۲۳. الوهابيه بين الاعتدال و التفريط--حسنعلي تي با كانا.
به راهنمايي محمدباقر قيومي و مشاوره عصام العماد، مجتمع آموزش عالي امام خميني، جامعة المصطفي العالميه، قم، ۱۳۹۲.