نظامنامه موضوعات گروه کلام و معارف

نظامنامه موضوعات گروه کلام و معارف

اسلام و ایمان

ردیف

عنوان پیشنهادی

نوع پژوهش

توضیح موضوع

1

ایمان و جمع آن با فسق از منظر امامیه

مقاله/ علمی-پژوهشی

طرح شبهه: برخی از متکلمین امامیه از قبیل خواجه نصیر الدین طوسی گفته‌اند: منافاتی بین ایمان و فسق نیست بلکه جمع بین این دو ممکن است، با این که فسق خروج از اطاعت خدا است، حال خروج از اطاعت خدا چگونه با ایمان به او قابل جمع است؟

2

رابطه ایمان با لعن مرتکب کبیره از منظر امامیه

مقاله/ علمی-پژوهشی

طرح شبهه: امامیه بر اساس مبنای خود نباید مؤمنیین را لعن نماید، زیرا از سويي خدای متعال به استغفار برای مؤمنین امر فرموده است( محمد؛ 19)، و از سوي دیگر بر اساس قواعد امامیه که می گوید امر به شیء مقتضی نهی از ضد است، ایمان مانع لعن است، اگرچه باغی و مرتکب کبیره باشد، زیرا مرتکب کبیره و باغی مؤمن است و آیه 9حجرات نیز دلیل بر این مطلب است.

3

ایمان به ملائکه در اندیشه امامیه با رویکرد پاسخ به شبهات وهابیت (فرو دست شمردن ملائکه نسبت به امامان از سوی شیعیان)

مقاله/ علمی-پژوهشی

طرح شبهه: با این که ایمان به ملائکه یکی از ارکان ایمان است، اما امامیه ملائکه را مخلوق از نور ائمه، خدمت گزاران و موالیان و تسبیح کنندگان ائمه، طواف کنندگان و گریه کنندگان بر قبور ائمه (ع) و حیات آنان مشروط بر خواست ائمه دانسته و احادیث فراوانی در این باره به ائمه نسبت می دهند، گویا آنان ملائکه ائمه هستند نه ملائکه خدا ی متعال. و این مخالف قرآن است.

4

كفايت شهادتين براي مسلمان شمردن فرد و نقد دیدگاه وهابیت

مقاله/ علمی- تخصصی

وهابیت صرف اظهار شهادتین قولی را برای مسلمان شمرده شدن افراد کافی نمی داند :« لیس مجرّد قول: لااله الّا الله مثبتاً للاسلام، .....». مجرد التلفظ بالشهادتین لایکفی فی الاسلام بدون العمل بمعناها و اعتقاده اجماعاً»

این دیدگاه از نظر عالمان اغلب مذاهب اسلامی باطل است. وباید این عقیده تکفیری مورد ابطال قرار گیرد.

صفات الهی

ردیف

عنوان پیشنهادی

نوع پژوهش

توضیح موضوع

1

ارزیابی دیدگاه وهابیت درباره پی آمد‌های حمل صفات سلبی بر خداوند

مقاله/ علمی-پژوهشی

وهابیت صفات سلبیه خدای متعال را انکار کرده، اعتقاد به آن را مستلزم پی‌آمدهایی پنداشته است، از جمله:

1) توصیف به صفات سلبی منهج کفار مشرکین، اهل کتاب، صابئین، فلاسفه، جهمیه، باطنیه و امثال آنان است.

2) توصیف خدای متعال به صفات سلبیه مستلزم تعطیل صفات است و تعطیل صفات مستلزم نفی وجود حق است.

3) توصیف خدای متعال به صفات سلبیه مستلزم قول به تمثیل کامل است. زیرا توصیف ذات حق به صفات سلبیه به معنای متصف کردن او به ممتنعات، معدومات و جمادات است.

4) توصیف به صفات سلبی حتی برای بشر عادی سزاوار نیست

5) منهج پیامبران (ع) اثبات مفصل و نفی مجمل است.

2

اراده الهی از منظر فریقین و وهابیت

پایان نامه

در باره اراده الهی مباحث مختلفی مطرح است: مسلكهاى مختلف اراده خدای متعال را چگونه تفسیر می¬کنند؟، دلائل اثبات صفت اراده براى خداوند کدام است؟ آيا اراده خدای متعال حادث است يا قديم؟ عين ذات است يا زائد بر ذات؟، مطلق است یا مقید، و در صورت مطلق بودن جایگاه اراده و اختیار انسان چگونه است؟

3

نقد شبهات وهابیت بر دیدگاه شیعه درباره اراده الهی

پایان نامه

حادث یا قدیم بودن اراده؛ عمومیت یا محدویت اراده؛ رابطه اراده و امر و نهی الهی؛ امکان تخلف اراده از مراد؛ اراده الهی و اراده شیطان و کفار.

4

نقد و بررسی شبهات وهابیت در مسأله تأویل صفات خبری

پایان نامه

1) تأویل کننده آیات، کافر و از دین خارج است.

2) تأویل افتراء بر خدای متعال است.

3) تأویل متهم نمودن شارع مقدس در کتمان حق و عدم خیرخواهی او است.

4) تأویل تحریف قرآن است.

5) لازمه قول به تأویل این است که خدای متعال کتابی فرستاده باشد که ظاهر الفاظ آن دعوت کننده به تشبیه و تجسیم و گمراهی است.

6) کفر و الحاد شیعه از مؤوله معتزله شدیدتر است، چون شیعه با تأویل آیات صفات به جنگ با کتاب خدا رفته است.

7) قول به تأویل در تناقض با ایمان به رسول اکرم (ص) و احادیث اوست.

8) تأویل مخالفت با اجماع اهل علم است.

9) تأویل مخالف سیره سلف است.

10) لازمه درست بودن تأویل نسبت جهل یا کتمان دادن به سلف است، در حالی که سلف خیر القرون و افضل امت اند.

11) قائلین به تأویل دچار تناقض‌گوئی و نداشتن ضابطه‌اند.

12) تأویل ریشه فساد دین و دنیا وکلید هر شر و فتنه ای است.

13) تأویل ریشه هر بدعتی در اسلام است.

14) تأویل ریشه در یهود یت و نصرانیت دارد.

15) احادیث اهل بیت (ع) مخالف تأویل است.

16) علت بطلان تأویل این است که

- یقینی و جزمی نیست.

- اگر خطاب از موضوع‏له خود خارج‏شود لغو و بیهوده است.

- تآويل امری ظنی و بی ارزش است

- قرآن کتابی جامع است و از عقل بی نیاز است.

- چون عقل خطاپذیر و غیر قابل اعتماد است تأویل باطل است.

- تبیین آیات قرآن برعهده ی پیامبر است، و نه دیگران.

- درخواست فهم تأویل آیه از مخاطب، تکلیف بما لایطاق است، زیرا تأویل حمل آیه برخلاف ظاهر است و این درخواست با کلام الهی که می فرماید: قرآن با عبارات و بیان آسان و قابل فهم نازل شده است در تناقض است.

- الفاظ تنها راه برای بیان مافی الضمیر است، و حال آن که تأویل حمل کلام بر خلاف مدلول لفظ است، پس لازمه ی قول به تأویل این است که کلام لغو و بیهوده باشد و مقصود متکلم تأمین نشود.

- فائده ی خطاب افهام است وافهام متوقف بر حسن بیان متکلم و تمکن سامع در فهم است، در حالی که با تأویل هر دو رکن مفقود است.

- اصحاب تأویل مستندی جز الهام، دروغ و بی پروائی ندارند.

5

وهابیت و اتهام به تجسیم گرایی شیعه

پایان نامه

وهابیان در باره صفات خبری اتهاماتی واهی به شیعه نسبت داده‌اند، از جمله این که:

1) اولین کسانی که در باره جسم بودن خدا سخن گفتند گروهی از رافضه بودند.

2) بزرگان شیعه به تجسیم گرایش داشته¬اند.

3) ائمه اهل سنت از اطلاق لفظ جسم بر خدا نفیا و اثباتا اجتناب می کردند.

4) روایاتی از اهل بیت (ع) در منابع شیعه آمده است که حد وسط بین غلو متقدمین شیعه در اثبات صفات و تشبیه و غلو متأخرین شیعه در تعطیل صفات است.

5) وجود روایات تجسیم و تعطیل در منابع شیعه نشان می دهد که این روایات متأثر از مراحل مختلف معتقدات شیعه بوده اند.مرحله ای که شیعه اهل تجسیم بود وسپس در قرن سوم با تأثیر پذیری از معتزله به تعطیل گرایش یافت.

6) منهج فکری غلو (تجسیم) در اثبات صفات عارض بر دیدگاه حق یعنی اثبات خالی از غلو (جریان تنزیه) که علماء از اهل بیت مروج آن بودند گردید، و این دو جریان در شیعه با هم به نزاع پرداخت. در روایات شیعه به این نزاع اشاره شده است.

7) در کتاب اختصاص مفید (ره) آمده است: " ... فسمعنا مثل صریر الزجل، فقیل یارسول الله ما هذا؟ قال: ان الله یناجی علیا رضی الله عنه"، عبارت "مثل صریر الزجل" تجسیم و تمثیل صریح است

8) نزد شیعه روایاتی است که نزول الهی به آسمان دنیا را اثبات می کند. این روایات را مجلسی در بحارالانوار از کتاب توحید صدوق نقل کرده است. اگر چه ناشر و محقق کتاب کلمه (امر) به آن اضافه کرده است که معنا را تغییر داده است، اما توجه نکرده که ادامه حدیث اضافه بودن آن را برملا می کند. این روایات در تفسیر قمی - که اصل تفاسیر شیعه هست – نیز موجود است.

9) در اصول کافی آمده است که ابراهیم بن محمد خزاز و محمد بن حسین به امام رضا (ع) عرض کردند که هشام بن سالم و صاحب الطاق و میثمی قائل به جسم بودن خدای متعال هستند، حضرت از این سخن متعجب شد و به سجده افتاد و ....

10در قرآن و سنت پیرامون جسم بودن خدای متعال نفیا و اثباتا اصلا سخنی به میان نیامده است.

11 هیچ یک از صحابه و تابعین پیرامون جسم بودن یا نبودن خدای متعال سخنی نگفته اند .

12 اهل بیت پیامبر (ع) در زمینه جسمیت خدای متعال نفیا و اثباتا سخنی نگفته اند.

6

وهابیت واتهام تعطیل صفات به شیعه

پایان نامه

وهابیت بزرگان شیعه را متهم به تعطیل صفات کرده و در این باره ادعایی مطرح نموده است، از جمله:

1) گرایش به تعطیل از قرن سوم

2) پیشگامی بزرگان در تعطیل صفات

3) پیروی از معتزله در تعطیل

4) تشابه با فلاسفه در تعطیل صفات

5) پیروی از منهج عقلی محض در تعطیل صفات

6) عدم پایبندی بر مبنای خود – عدم دخالت عقل- در بحث صفات

7) تناقض گوئی در بحث صفات

8) مخالفت با قرآن و عترت در بحث صفات

9) تحریف قرآن برای اثبات تعطیل

10) جعل روایات برای اثبات تعطیل

11) وصف خدای متعال به صفات سلب

12) مستلزم تجسیم دانستن اثبات صفات

13) گرایش به منهج نقل در بحث صفات

7

رؤیت از منظر قرآن و اهل بیت (ع) با رویکرد پاسخ به شبهات وهابیت

پایان نامه

وهابیت در رابطه با رؤیت خدای متعال ادعاهای واهی به قرآن و اهل بیت (ع) و شیعه نسبت داده است، از جمله:

1) قرآن مثبت رؤیت خدای متعال است.

2) اهل بیت (ع) مثبت رؤیت است

3) روایات نفی رؤیت جعلي است

4) دلیل مستفاد از روایت نفی رؤیت مستلزم نفی وجود حق است

5) در روایات نفی رؤیت تناقض است

6) صحابه و تابعین قائل به رؤیت

7) اتفاق اهل سنت بر جواز رؤیت و متواتر بودن روایت

8) اختلاف قدماء و متأخرین شیعه در بحث رؤیت

9) پیروی متقدمین شيعه از معتزله در نفی رؤیت

10) مرتد انگاری معتقدین به رؤیت

8

امامیه و مسأله علم الهی با رویکرد پاسخ به شبهات وهابیت

پایان نامه

وهابیت نسبت به اعتقاد شیعه در مسأله علم الهی شبهاتی مطرح کرده است، از جمله:

1) متناقض بودن وجوب تکلیف با علم به عدم امتثال

2) لغویت وجوب تکلیف با علم به عدم امتثال

3) برخی از امامیه منکر علم الهی به جزئیات قبل از خلقت

4) قرآن و عترت مخالف حدوث علم به جزئیات

5) بیان کشف حال بودن آیه 142 آل عمران، نه علم حقیقی

9

کلام الهی از منظر شیعه با رویکرد پاسخ به شبهات وهابیت

پایان نامه

وهابیت در راستای دفاع از عقیده حشویه اتهامات ناروایی به شیعه منتسب کرده است، از جمله:

1) شیعه منکر کلام الهی

2) مخالف بودن قول شیعه با روایات اهل بیت (ع)

3) تأویل روایات اهل بیت ( ع) توسط ابن بابویه (ره) و بطلان آن

4) حمل برتقیه شدن روایات توسط ابن بابویه (ره)

5) پیروی شیعه از معتزله در مخلوق بودن کلام الهی

6) اختلاف قدماء و متأخرین در مخلوق و غیر مخلوق بودن قرآن

7) مخالف بودن قول شیعه با نص قرآن در رابطه با تکلّم حضرت موسی (ع)

8) تناقض گوئی شیعه در ردّ تکلم موسی (ع) و اثبات تکلم امامان خود

9) متأثر بودن جعد بن درهم - اولین قائل به مخلوق بودن کلام - از یهود، صابئین و فلاسفه

10) کافر بودن منکر کلام

11) بدعت گزار بودن منکر کلام

توحید و شرک

ردیف

عنوان پیشنهادی

نوع پژوهش

توضیح موضوع

1

تخصيص شرك در آئین وهابیت

مقاله/ علمی-پژوهشی

مسئله يگانگي خدا به هیچ وجه تخصيص و تقييد بردار نيست. وتوحيد حقیقی ثابت نمي شود مگر اين كه هر گونه شريكي براي خدا مطلقاً نفي شود. لکن در سخنان عالمان وهابیون موارد از نقض این اصل یافت می شود که منافی با توحید صفاتی و افعالی و عبادی است.

2

برخورد دوگانه وهابیت با شرک و مصادیق آن

مقاله/ علمی- ترویجی

آنان براساس مباني نادرست خود در بحث توحيد و شرك افعال خدا وبندگان را دو قسم مي دانند. افعال خاص خدا يا خصائص ربوبيت، وافعالي كه هم خدا وهم بندگان قادر به انجام آن هستند. سپس بر اساس اين تقسيم مدعي هستند در خواست افعال خاص خدا از غير خدا شرك آميز است. مثلاً طلب خلق و شفا واحيا واماته و شفاعت و نجات و... و آنگاه بر اساس اين تفكيك وتفسير همه كساني كه براي انبيا واوليا شأن وقدرت انجام امور غير عادي قائل هستند را مشرك در توحيد ربوبي و عبادي مي دانند. همچنين بين درخواست از زنده و مردگان و يا بين ما يقدر و ما لايقدر تفاوت قائل اند.

3

خصائص الربوبیة (تفسیر نادرست وهابیت از برخی صفات وافعال الهی )؛

پایان نامه

وهابیت مدعی هستند که برخی از صفات و افعال مثل دعا ، شفا ، شفاعت ، رزق ، مرگ ، زندگی وعلم غیب ونجات مختص خدای متعال است و اگر کسی این صفات را به غیر خدا نسبت دهد دچار شرک در ربوبیت والوهیت شده است. این دیدگاه باید مورد بررسی و تحلیل قرار گیرد و مغالطه وهابیت آشکار شود.

4

نقد دیدگاه وهابیت درباره شرک عصر جاهلیت

پایان نامه

وهابیون در كتب خود اين جمله را بسيار تكرار مي كنند كه مشرکان عالم وهمچنين مشركان زمان پيامبر اسلام(ص)همه اعتقاد به توحيد ربوبي داشته اند و هيچ کس منکر توحيد ربوبي نبوده است. همه پيامبران الهي براي هدايت مردم به توحيد عبادي ومبارزه با شرك در عبادت مبعوث شده اند.

ابن تيميه وپیروان او ادعا می کنند که: مشرکان زمان پیامبر اغلب ایمان به توحید ربوبی داشته اند وتنها در توحید الوهیت و توحید عبادی دچار انحراف بوده اند.«فامشرکون یومنون بتوحید الرّبوبیه ویشرکون فی توحید الالوهیه

ویا ادعا می کنند که همه انبیا الهی فقط برای دعوت مردم به توحید الوهی مبعوث شده اند نه توحید ربوبی!

محمد بن عبدالوهاب در کتاب اربع القواعد می نویسد : « انّ الکفار الذین قاتلهم الرسول الله مقرّون بان الله تعالی هو الخالق الرازق المدبر وان ذالک لم ید خلهم فی الاسلام...»

ادعا مي كنند مشرکین در توحید خالقیت و ربوبیت مشکل نداشتند، بلکه در توحید عبادی مشکل داشتند و حال آن که شیعیان در توحید ربوبی و عبادی هر دو مشکل دارند و لذا شیعیان مبتلا به شرک اکبر هستند.

5

نواقض اسلام از نظر وهابيت و اهل سنت

کتاب

اغلب عالمان مذاهب اسلامي معيار اصلي اسلام را اقرار به توحيد و رسالت نبی مکرم اسلام(ص) شمرده اند وبر اين اساس ناقض اسلام كفر و شرك علني خواهد بود. لكن وهابيون موارد نقض توحيد را بيش از ده مورد بر شمرده اند که ديدگاه آنان از منظر قرآن وسنت قابل نقد و ابطال است.

6

نقش اتهام لعن و سب صحابه در تکفیر شیعیان

مقاله/ علمی- ترویجی

برخي از عالمان اهل سنت و وهابيت يكي از علل تكفير شيعه را لعن وسب برخي صحابه بيان مي كنند. ولعن كننده صحابه را كافر و مرتد و مهدور الدم مي شمارند. آیا این معیار و مبنا وجه شرعی ودینی دارد؟ بی اساس بودن این دیدگاه وهابیت باید اثبات شود.

بسياري از عالمان اهل سنت وبه ويژه وهابيت در كتب خود يكي از علل تكفير شيعه را لعن وسب برخي صحابه بيان مي كنند. ولعن كننده صحابه را كافر و مرتد و مهدور الدم مي شمارند.

«فريابي» مي‌گويد: «هرکس به ابوبکر دشنام دهد، کافر است و من بر او نماز نمي‌خوانم».

ابن تيميه نيز مي گويد: من سب الصحابة جميعاً أو اعتقد أنهم ارتدوا بعد موت النبي صلى الله عليه وسلم فلا شك في كفره، بل لا شك في كفر من شك في كفره.

شرح العقيدة السفارينية - الدرة المضية في عقد أهل الفرقة المرضية، محمد بن صالح بن محمد العثيمين،دار الوطن للنشر، الرياض، الطبعة الأولى، 1426 هـ، ص605

محمد بن عبدالوهاب(من سب الصحابة، واقترن بسبه دعوى أن علياً إله أو نبي، أو أن جبريل غلط، فلا شك في كفر هذا، بل لا شك في كفر من توقف في تكفيره.( الرسائل الشخصية (مطبوع ضمن مؤلفات الشيخ محمد بن عبد الوهاب،محمد بن عبد الوهاب ،المحقق: صالح بن فوزان بن عبدالله الفوزان، محمد بن صالح العيلقي، ج6 ،ص 68)

7

حیطه اطاعت پذیری از حاکم در دیدگاه وهابیت و تعارض آن با توحید

مقاله/ علمی-پژوهشی

يكي ديگر از شواهدي كه نشان مي دهد وهابيت در ادعاي توحيد گراي و دفاع از توحيد ومبارزه با شرك صادق نيست و دچار تناقض است. مسئله اطاعت از حكام فاسد و جائر و طواغيت است. وپذيرش ولايت كفار و ظالمان ومنافقان و واستنكاف از پذيرش ولايت اوليا صالح خدا است. اين مسئله به هيچ وجه با عبوديت خالصانه و اطاعت از خدا و رسول و توحيد در تشريع وقانون گذاري سازگار نيست

نبوت

ردیف

عنوان پیشنهادی

نوع پژوهش

توضیح موضوع

1

وجوب تعظيم و اطاعت نبی ، معيارها و شاخص ها

مقاله/ علمی- ترویجی

همه مسلمانان طبق نصوص قطعي قرآن وسنت بايد پيامبر(ص) را دوست داشته باشند او را تعظيم واحترام نمايند و حرمت و منزلت او را حفظ و رعايت كنند. صرف نظر از ادعاي محبت واطاعت و تبعيت همه گروه هاي و پيروان مذاهب اسلامي بايد ديد ملاك ها و معيارهاي اعتقادي و عملي حفظ حرمت پيامبر والتزام به اطاعت او كدامند. وآيا بر اساس معيارهاي روشن ومستند ديني مي توان گفت كدام يك از فرقه هاي اسلامي به اين وظيفه الهي عمل نمي كنند.

امامت

ردیف

عنوان پیشنهادی

نوع پژوهش

توضیح موضوع

1

چرایی نص بر امام در عین علم به عدم تبعیت مردم از آنان

مقاله/ علمی-پژوهشی

چگونه با حکمت خداوند سازگار است که کاری را انجام دهد که ثمری ندارد دلیل صحیحی این تعیین چیست؟

2

نقد شبهات دلالت لیله المبیت بر فضیلت امام علی(ع)

مقاله/ علمی-پژوهشی

در راستای انکار فضائل امام علی، خوابیدن ایشان در بستر پیامبر و همراهی ابوبکر با پیامبر مورد مقایسه قرار گرفته و فضیلت امام علی انکار و یا در مقایسه با ابو بکر بسیار نا جیز دانسته شده است، که لازم است پاسخی متقن و مستدل ارائه گردد. و عدم دلالت بر افضلیت امام(ع) در صورت علم ایشان به کشته شدن.

3

فضائل امیرمؤمنان‌(ع) مرتبط با کعبه و شهر مکه

مقاله/ علمی- ترویجی

الف: تولد در خانه کعبه

ب: پرورش در دامن پیامبر اکرم(ص)

ج: اولین مسلمان و اولین کسی که با پیامبر (ص) نماز خواند

د: تعیین شدن به عنوان جانشین در سال سوم بعثت (در جریان یوم الدار)

ه: نجات جان پیامبر (ص) در شعب ابی طالب

و: واقعه لیلة المبیت

ز: ابلاغ آیات برائت

ح: پرچمداری در جنگ فتح مکه

ط: بالا رفتن بر شانه های پیامبر (ص) برای شکستن بت ها

ی: شکستن بت های پشت بام خانه کعبه

ک: قربانی کردن پیامبر (ص) بجای ایشان

ل: اعلان جانشینی در حجة الوداع

م: ملقب شدن به لقب اختصاصی امیر المؤمنین در حجة الوداع

ن: تحویل ودایع انبیای الهی (ع) در حجة الوداع

س: آیات مرتبط

یک: و انذر عشریتک الاقربین

دو: من یشری نفسه

سه: سقایة الحاج

چهار: برائت

پنج: بلاغ

شش: اکمال

4

امامت امامان اثنی عشر(ع) از منابع اهل سنّت

پایان نامه / کتاب

از جمله دلایلی که امامت دوازده امام (ع) را اثبات می‌کنند،‌ احادیثى هستند که در آنها تعداد جانشینان پیامبر (ص) منحصر در دوازده نفر که همگى از قریش هستند، ذکر شده است. این احادیث علاوه بر منابع حدیثى شیعه، در منابع حدیثى اهل سنت نظیر صحیح مسلم، صحیح ابن‌ حبان، جامع ترمذى، سنن ابن‌ داوود، سنن ابن‌ ماجه، مسند احمد بن‌ حنبل، مسند ابن‌ جعد، مسند ابو یعلى، کنزالعمال و... نقل شده است.

پیامبر (ص) در برخى از این احادیث، از این دوازده نفر با عنوان «اثناعشر خلیفة» یاد کرده است، مثل حدیث: «یکون من بعدى اثنا عشر خلیفة کلّهم من قریش؛ پس از من دوازده خلیفه خواهد بود که همگی از قریش‌اند»، و «لا یزال هذا الدین عزیزاً منیعاً إلى اثنی عشر خلیفة کلّهم من قریش»؛ اين دين قدرتمند و شكست ناپذير خواهد بود تا دوازده خليفه بر آن حكومت كنند كه همه از قريش‌اند، «لا یزال الدین قائماً حتى یکون اثنا عشر خلیفة من قریش»؛ دين اسلام بر پا خواهد بود تا اينكه دوازده خليفه حكومت كنند كه همه از قريش‌اند، و احادیث مشابه دیگر.

پیامبر (ص) در برخى موارد، از امامان بعد از خود با عنوان «اثنا عشر امیراً» نام برده است، مثل حدیث: «یکون من بعدى اثنا عشر أمیراً... کلّهم من قریش.

در چند حدیث دیگر تعداد جانشینان پیامبر (ص) همان تعداد نقباى (رؤسای) بنى‌اسرائیل براى حضرت موسى (ع)، دانسته شده است، مثل: «انّ عدة الخلفاء بعدى عدة نقباء موسى» و «الخلفاء بعدى اثنا عشر کعدد نقباء بنى اسرائیل» و نقبای بنی‌اسرائیل نیز دوازده نفر بوده‌اند.

5

بررسی موت اختیاری ائمه با رویکرد نقد شبهات وهابیت

مقاله/ علمی-پژوهشی

وهابیت موت اختیاری ائمه را امری موهوم و خلاف آیات قرآن می دانند، لازم است این مسأله با بررسی آیات و ورایات فریقین مورد ارزیابی و تحلیل قرار گیرد.

6

نقد شبهات وهابیت درباره عدم دفاع ائمه از اسلام

مقاله/ علمی- ترویجی

علامه طباطبايى در تقرير زندگى ائمه مى گويد: «ائمه (ع) همواره با مظلوميت زندگى كردند، به گونه اى كه نمى توانستند از خودشان دفع ظلم نمايند» سؤال اين است: امامانى كه امكان دفع ظلم (و شر) از خودشان را ندارند چگونه مى توانند دفع ظلم (و شر) از جامعه اسلامى كنند و از اسلام دفاع نمايند؟

7

نقد شبهات سندی و دلالی احادیث رستگاری شیعیان امام علی (ع)

مقاله/ علمی-پژوهشی

در مورد اهل سعادت و رستگاران روایات فراوانی وجود دارد مانند:« یا علی انت و شیعتک هم الفائزون»صدور و دلالت این آیات مورد تردید قرار گرفته است که لازم است پاسخی تحلیلی و متقن ارائه شود.

8

رابطه امامت و اکمال دین و نقد شبهات وهابیت

پایان نامه

شیعه با استناد به آیه: الیوم اکملت لم دینکم و.... » این آیه را مربوط به نصب وابلاغ امامت امام علی ( ع) توسط پیامبر تفسیر می کند و ادعا می کنند که پیامبر وظیفه داشت با ابلاغ این وظیفه الهی آخرین پیام وحی ومهمترین رکن دین یعنی امامت را به مردم ایبلاغ کند. و حال آن که دلایل محکمی که بتواند ثابت کند این آیه مربوط به امامت است در اختیار ندارد ولذا به اعتقاد شیعه ، خدا و رسول در ابلاغ درست وکامل امر امامت برای مردم موفق نبوده اند و پیامبر (ص) نتوانسته دین کامل را به مردم برساند.

وهابیون مدعی هستند ادعای نیاز اسلام به امامت به منزله ناقص فرض کردن دین و همچنین به معنای کوتاهی خدا و رسول (ص) در اکمال دین واتمام حجت وبیان دین می شمارند. ولذا باید به این ادعای آنان پاسخ داده شود که اعتقاد به ضرورت وجود امام از آموزه های اصلی دین فهمیده می شود و جزو ارکان دین است و برای کسانی که تلاش می کنند امامت را از متن وحقیقت دین حذف کنند دین را ناقص می کنند و چیزی را که جز اصول دین است را از دین کنار می گذارند. ( امواج شبهه – ش 76 - ص8 )و از نظر شيعه قرآن نياز به مفسر دارد-( امواج شبهه ، ج59 ، ص19

9

وهابیت انکار تبیین و تفسیر دین توسط ائمه

پایان نامه

از جمله شبهات وهابیون این است ائمه هیچ گونه نقشی در تبیین وتفسیر حقایق دین نداشته اند و اگر چنین تفسیری از قرآن و سنت صورت گرفته بود نباید شیعه دچار این همه تشعب و اختلاف می شد و اگر این کار صورت گرفته،چرا به دست ما نرسیده است. لازم است این ادعای وهابیت با تبیین نقش اهل بیت در تفسیر وتبیین معارف دین با تکیه بر منابع فریقین وبا استناد به ادله و شواهد روایی ، تفسیری، وتاریخی و ارائه شواهدی از اعترافات بزرگان اهل سنت در باره نقش اهل بیت در تبیین وتفسیر معارف دین مورد ابطال قرار گیرد.( امواج شبهه –شماره 6 ، ص13 و ش 70 – ص17 )

10

پاسخ به شبهات وهابيت در ناظر و شاهد اعمال بودن امامان و عرضه اعمال بر ايشان

پایان نامه

طبق عقيده شيعه، معصومان به دو گونه از اعمال مردم اطلاع مي‌يابند. يکي مشاهده مستقيم اعمال شيعه و ديگري عرضه اعمال به ايشان توسط فرشتگان. شبهه وهابيت اين است که شيعه به حيات و علم و شعور پيامبر (ص) و ائمه اعتقاد دارد و معتقد است که اعمال امت بر آنها بر پيامبر وائمه عرضه مي شود و آنان شاهد بر اعمال امت هستند. براي پاسخ به اين شبهه مي توان به ديدگاه بسياري از متکلمان ومفسران بزرگ مذاهب عمده اسلامي که مسئله عرضه اعمال بر پيامبر را قبول دارند و آن را مستند به برخي قرآن و روايات مي دانند ، به اين شبه پاسخ داد.

11

شیعه و کتاب های منسوب و موجود در نزد امامان

کتاب

طرح شبهه: 1) شیعه می گوید چندین کتاب آسمانی پس از قرآن مجید بر ائمه نازل شده است، ( مانند مصحف و لوح حضرت فاطمه (س) و دوازده صحیفه آسمانی) و این در واقع ادعای نبوت برای امامان خود است و این بر خلاف قرآن، سنت و اجماع است بلکه وایاتی از ائمه موجود است که در تناقض با ادعای نزول کتاب آسمانی برآنان است.

2) شیعه معتقد است قبل از رحلت پیامبر (ص) کتابی براو نازل شد که خلیفه و امام بعد از او مشخص شده بود، حضرت (ص) آن کتاب را به علی (ع) و او به حسن (ع) و.... تا حضرت مهدی (عج) داد تا طبق آن به وظیفه خود عمل کنند.

3) شیعه ادعا می کند تمام کتاب‌های آسمانی پیشین نزد امامان است، و همه آن کتب در جفر و در یک پوست گوسفند است.

12

عصمت ائمه و تفاوت در رفتار آنان

کتاب

برخی اختلاف ائمه در موضوعات مشابه را دلیل بر عدم عصمت ائمه، عدم امامت آنها، عامل تحیر در بین شیعیان و ایجاد افتراق در بین آنها و... می دانند، که لازم است این مساله مورد ارزیابی و تحلیل قرار گیرد. (قفاری، اصول مذهب الشیعة، ج2،ص797-799) ست برای دفع این توهم و شبهات، با تحلیل این آیات و روایات معنای صحیح آنها تبیین گردد.

13

پذیرش ولایت امام علی (ع) از سوی پیامبران

مقاله/ علمی-پژوهشی

طرح شبهه: شیعه معتقد است همه پیامبران (ع) ولایت علی (ع) را پذیرفته‌اند، و برخی از آنان (مانند حضرت یونس) به خاطر این که ولایت حضرت علی را نپذیرفتند کیفر شدند.

14

نقد شبهه غلو شیعه نسبت به ائمه (امامان شیعه هم‌ردیف ملائکه مقرّب)

مقاله/ علمی-پژوهشی

طرح شبهه: علامه مجلسی (ره) بابی گشوده و در آن ائمه را مصداق اوصافی معرفی کرده است که خدای متعال آن اوصاف را به ملائکه مقرب خود نسبت داده است. " باب انهم علیهم السلام الصافون و المسبحون و صاحب المقام المعلوم و حملة عرش الرحمن و انهم السفرة الکرام البررة" ،( بحارالانوارج 24، ص 87)

15

بداء و علم امام

مقاله/ علمی-پژوهشی

طرح شبهه: مسأله بداء چگونه با علم امام قابل جمع است؟ الف: علمای شیعه به پیروان خود می گفتند چون احتمال بداء می رود، ائمه (ع) خبرهای غیبی خود در باره آینده را برای شیعیان بیان نمی کنند.

ب: علمای شیعه مدعی اند ائمه خبرهای غیبی پیرامون آجال، ارزاق، بلایا و ... را برای شیعیان بیان می کردند، اما آن را مشروط به عدم بداء می نمودند.

اهل بیت (علیهم السلام)

ردیف

عنوان پیشنهادی

نوع پژوهش

توضیح موضوع

1

اهل بیت (ع) از منظر مسلمانان و وهابیان

پایان نامه

از جمله مسائل اختلافي و مورد شبهه در باره اهل بیت (ع)، مقام عصمت، خلافت، وجوب محبت، حجیت قول وفعل و استحباب زیارت آنهاست.

2

شبهات وهابیت بر لوازم محبت اهل بیت (ع)

پایان نامه

1) اعتقاد به لزوم امامت معصوم با این اعتقاد که محبت علی (ع) جبران کننده گناهان است در تناقض است.

2) بنابراین که محبت علی (ع) کافی باشد، پس ایمان به خدا و پیامبر (ص) و جمیع عقائد و وظائف دینی ساقط است.

3) اگر روایات محبت علی (ع) صحیح باشد مستلزم این است که بگوئیم قرآن برای هدایت نازل نشده، بلکه برای گمراهی مردم است، زیرا در قرآن در باره ی محبت علی (ع) تذکری داده نشده است.

4) روایات محبت علی (ع) مخالف با آیات قرآن است. مانندآیه: «من یعمل سوء یجز به» ( نساء 123)، و آیه «و من یعمل مثقال ذرة شرا یره» ( زلزلة 8).

5) روایات محبت مخالف با اصول اعتقادی امامیه است، زیرا وقتی رافضی مرتکب کبیره شود و خداوند او را عقاب نکند، مستلزم ترک واجب از ناحیه ی خدای متعال است، در حالی که امامیه ترک واجب را قبیح می داند.

6) روایات محبت با سائر روایات ائمه در تناقض است. زیرا از (امام) علی (ع)، (امام) سجاد (ع) و سائر ائمه (ع) در روایات صحیح نقل شده است که هنگام دعا حالت گریه و استعاذه از عذاب الهی داشتند. وقتی این بزرگواران این گونه باشند چگونه رواست دیگران به محبت آنان مغرور شده و از عمل دست بردارند.؟

7) لازمه قول امامیه که می¬گویند جز مبغض علی (ع) به جهنم نمی رود این است که امثال فرعون، هامان و قارون به جهنم نروند زیرا آنان نسبت به علی (ع) بغضی نداشتند، بلکه اصلا او را نمی شناختند. در حالی که این قول قطعا باطل است.

8) خوار شمردن شرائع و جرأت نمودن بر حدود الهی از آثار و پی آمد های منفی اعتقاد به اثر بخشی محبت علی (ع) است که در جوامع شیعی وجود دارد.

3

نقد شبهات وهابیت در خصوص ولایت تکوینی اهل بیت(ع)

پایان نامه /سطح 4 (در حد مقاله کار شده)

وهابيون ادعا مي كنند كه اعتقاد واعمال شيعه در مورد ولایت تکوینی اهل بيت (ع) ناشي از نوعي اعتقاد به الوهيت و ربوبيت براي ائمه (ع) است، این ادعا و دیگر شبهات مربوط به ولایت تکوینی اهل بیت (ع)جای نقد و پاسخ دارد.

4

وهابیون و ادعای محبت به اهل بیت ؟

کتاب

بررسی صحت ادعای وهابيت در خصوص محبت و ارادت به اهل بيت پيامبر(ع) ، با توجه به مطاعن و انواع شبهاتی که در باره اهل بيت مطرح می کنند وبا توجه به دفاع آنان از دشمنان اهل بیت ، بايد موارد نقض ادعاي آنان با استناد به كتب و سخنانشان آشكار شود.

5

منزلت وحقوق اهل بیت(ع) از دیدگاه کتاب و سنّت و رویکرد نقد وهابيت

کتاب

وهابيت ادعاي مي كند كه ما منزلت و حقوق اهل بيت(ع) را بيشتر از شيعه مي شناسيم و رعايت مي كنيم ومحبت اهل بيت را طبق دستور قرآن وسنت واجب مي دانيم. لكن علي رغم اين ادعاي خود تا آنجا كه توانسته اند در طعن و نقد اهل بيت و پيروان آنان كتاب نوشته وسخن گفته اند و با برتر شمردن صحابه از اهل بيت وتبرئه دشمنان اهل بيت(ع) و تنقيص اهل بيت وانكار فضايل ومناقب و شأن الهي آنان ، ديدگاه و موضع خود را نسبت به اهل بيت (ع)نشان داده اند. بنابر این بررسی جایگاه ومقام ومنزلت اهل بیت در اسلام از نزد اهل سنت و وهابیت وبیان تفاوت بین دیدگاه اهل سنت و وهابیت در خصوص منزلت اهل بیت(ع) واین که آیا وهابیت حقوق ومنزلت هل بیت(ع) را در عمل رعایت می کنند یا خیر؟ موارد نقض این ادعا کدامند؟ ديدگاه وهابيت نسبت به اهل بيت (ع) در قالب يك كتاب قابل ارائه است.

مهدویت

ردیف

عنوان پیشنهادی

نوع پژوهش

توضیح موضوع

1

نقد شبهات وهابیت درباره نگاه قرآنی شیعه به مهدویت

مقاله/ علمی-پژوهشی

طرح شبهه: شیعه نمی‌تواند عقیده به مهدویت را از قرآن ثابت کند.

شیعه در اندیشه مهدویت به تاویل آیات استناد می‌کند. انبیاء 105، هود 8، شعرا 4، معارج 1، قصص 5

2

نقد شبهات وهابیت درباره نگاه روایی شیعه به مهدویت

مقاله/ علمی-پژوهشی

شیعه نمی‌تواند برای اثبات مهدویت به احادیث اهل سنت احتجاج کند زیرا آنها را حجت نمی‌داند.

شیعه به دروغ به اهل بیت نسبت داده که قائم فرزند امام عسکری است و دشمنان اهل بیت را زنده خواهد کرد

3

نقد و بررسی شبهات درباره شخص خاص بودن امام مهدی

مقاله/ علمی-پژوهشی

روایات مهدی و قائم به شخص خاصی اشاره ندارد و کلی است. مبهم و غیر مشخص است. لذا هر کس بر رهبر خویش تطبیق کرده است کیسانیه مغیریه واقفه امامیه شافعی هم گفته مهدی همان حضرت عیسی است.

مشخص کردن فرد مهدی از قرن چهارم شروع شده است.

حدیث دعبل نیز سند و متنی ضعیف دارد و برای اثبات بحث علمی قابل تمسک نیست.

روایات نبوی که خبر از آمدن مهدی داده لازم نیست حتما فرد واحد مشخصی باشد بلکه منظور افراد مجددی هستند که در هر فرقه و زمانی می‌آیند مانند عمر بن عبد العزیز در امویان مهدی بن منصور در عباسی نفس زکیه در حسنی و امام صادق و کاظم و فرزند امام حسن عسکری در حسینی بنابراین اندیشه مهدویت را باید در گروه مسائل تاریخی نهاد که مدام به اسلام نور افشانی می‌کند نه اعتقادی و دینی.

تصور شخص خاص بودن مهدی غلط است هر کس شرایط را داشت مهدی می‌شود. کثرت مهدیان در طول تاریخ نشان می‌دهد مهدی خبری عمومی است که در هر مجدد و مصلحی که به پیامبر اقتدا کرده تکرار شود و شخص تعیین شده‌ای نیست.

4

ریشه یابی واژه مهدی و اطلاق آن بر موعود آخرالزمان

مقاله/ علمی-پژوهشی

واژه مهدی تعریب مسیح (صفت مشبه به معنای اسم مفعول مسح شده برای هدایت کردن) است و این نشان گرفته شدن این عقیده از تورات است.حجت الله گفتن به امام مهدی درست نیست

5

نقد شبهات دلالت برهان نظام احسن برای اثبات وجود امام مهدی

مقاله/ علمی-پژوهشی

استدلال علامه حلی به این که خداوند قادر است برای نیاز بشر امام نصب کند و مفسده‌ای هم در این کار نیست پس با وجود قدرت و وجود داعی و عدم مفسده فعل واجب می‌شود، استدلالی باطل است زیرا سال‌هاست کسی سخنی از ایشان نشنیده تا چه رسد به جلب خیر و دفع مفسده.

می‌گوید خداوند برای بندگان باید اصلح در دین و دنیایشان را قرار دهد. در حالی که امام را خوارتر از یهود و نصارا قرار داده است زیرا آنها قدرت اظهار دینشان را دارند ولی امام این توان را ندارد

6

تفاوت يا اتحاد جيش الکعبه با سپاه سفياني در روايات اسلامي

مقاله/ علمی-پژوهشی

در روايات شيعه به سپاه سفياني که براي مقابله با امام مهدي عازم کعبه است اشاره شده است در روايات اهل سنت نيز به روايات سپاهي که به جنگ کعبه مي‌آيد اشااره شده است با عنوان جيش الکعبه بايد مطالعه‌اي صورت گيرد که اين دو يکي است يا دو جريان جدا از هم.

7

مکان ظهور امام مهدي

مقاله/ علمی-پژوهشی

اين که امام کنار کعبه قيام مي‌کند امر ثابتي است؛ اما آيا امام ابتدا در مدينه ظهور مي‌کند و سپس در مکه قيام مي‌کند يا مکان ظهور و قيام هر دو در مکه و کنار کعبه است و امام ظهور پيشيني ندارد جاي مطالعه است تا اتحاد يا تفاوت ظهور و قيام روشن شود.

8

اولین حاضران در کنار امام مهدی در مسجدالحرام به هنگام آغاز قیام

مقاله/ علمی-پژوهشی

طبق روايات فريقين چه کساني لحظات اوليه ظهور و قيام امام کنار کعبه در محضر امام هستند؟ حضور فرشتگان و انسانها و جنيان چگونه است روايات فريقين گوياي حضور چه کساني است؟

9

تعامل امام مهدي با افراد و اماکن در سرزمين وحي

مقاله/ علمی-پژوهشی

سيره حکومت امام بخشي به رفتار امام با اماکن و افراد سرزمين وحي مربوط است مانند تخريب کعبه و مسجد الحرام قصاص بني شيبه و برخورد با عربها و... که شبهات متعددي را نيز از طرف وهابيت برانگيخته است روشن نمودن اين مطالب نياز به مطالعه و تحقيق دارد.

10

مقصدشناسي اولين حرکت امام مهدي از مکه

مقاله/ علمی-پژوهشی

روايات در اين که امام مهدي پس از قيام در مکه ابتدا راهي کوفه مي‌شود که مرکز خلافت است يا ابتدا به سمت مدينه حرکت مي‌کند متفاوتند که نياز به جمع آوري و تحليل دارد تا مطلب روشن شود.

11

نقد دیدگاه های نادرست درباره منشأ اندیشه مهدویت

کتاب

اندیشه اصل اندیشه‌ای مجوسی است. وقتی مجوسی‌ها مسلمان شدند این اندیشه را وارد اسلام کردند و شیعیان به آن تمسک مهدویت در کردند چون اکثرا مجوسی بودند. بعد به امویین و عباسیین هم سرایت کرد و آنها نیز مهدی درست کردند.

اندیشه مهدویت ریشه در یهود دارد وکعب الاحبار آن را وارد اسلام کرده است. روایات موازنه اسلام با یهود گویای همین امر است یکون فی هذه الامه ما یکون فی امم السابقه.

اندیشه مهدویت ریشه در مسیحیت دارد عمَر پیامبر را مانند حضرت عیسی به آسمان رفته تصور می‌کرد.

اندیشه مهدویت در اسلام یک نماد است یعنی برگشت شخص با نسل و اخلاق و روشش و نامیدن مهدی به محمد یعنی برگشت پیامبر در قالب فرزندی از نسلش که راه نا تمام او را ادامه می‌دهد. چنان که عمر بن عبد العزیز عمر المهدی است چون بازگشت عمر بن خطاب در سیره عدالت گونه‌اش است.

عقیده به ظهور مهدی اجماعی نیست بنابر این منکر آن از اسلام خارج نمی‌شود.

تنها کسانی به مهدویت معتقدند که اعتقادی به خروج علیه حاکم ندارند لذا خوارج و زیدیه نیازی به انتظار ندارند زیرا انتظار، آنها را از جهاد اهل باطل نگه می‌دارد.

عقیده مهدویت عکس العملی است در برابر اندیشه‌ای که قدرت خلفا را داده الهی معرفی می‌کرد و آنها را سایه خدا در زمین می‌دانست. عقیده مهدویت زاییده عقل جمعی افراد محکوم است برای معارضه و مبارزه با آن اندیشه.

اندیشه مهدویت مخالف روح اسلام و طبیعت زندگی است زیرا سنت الهی این است که مردم خود باید قیام کنند نه آن که کسی آنها را از ظلم برهاند. انسانها در گرو عمل خویشند.

این اندیشه با هدف اجتماعی و اقتصادی ایجاد شد. عدالت در حکومت و ثروت این اندیشه از زمان عمر بن عبد العزیز شروع شد و بعد مهدی عباسی ادامه داد.

ایمان به مهدی چه چیزی را به حیات حال و آینده مسلمانان اضافه می‌کند و تا کنون چه تاثیری در راستای قدرت یافتن در عرصه فعالیتشان داشته است؟ آیا تقوا را قدرت بخشیده یا در دین نقصی هست که مهدی آن را کامل می‌کند؟

دانشمندان شیعه مهدویت را برای اهداف فراوانی ساخته‌اند از جمله نبرد با دولتهای اسلامی و عرب‌ها که تمدن آنها را ویران دادند و برگرداندن سیطره فارسی.

مهدویت شیعه برای آن بود که شیعیان از عقایدشان برنگردند. تربی الشیعه بالامانی

اندیشه مهدویت ابتدا در اسلام نشان قوت بود و از امامان خود با گفتن مهدی انتظار قیام داشتند اما در امام آخر مهدویت نشان ضعف شد چون گفتند امام از ترس مخفی شده است.

شاید اصرار بر مهدی بودن امامان برای نگه داشتن کار در دست یارانشان و باز بودن دست امامان در مدیریت پیروانشان بوده است.

جوهر امامت (خالی نبودن زمین از حجت) باعث قول به مهدویت شد.

مهم بودن مهدی شیعه نه به دلیل پر کردن زمین از عدل که به دلیل انتقام است. تمام خلفا را در رجعت برمی‌گردانند و گردن می‌زنند. 500 نفر از قریش و معاویه و یزید را گردن می‌زند.

12

علائم و حوادث آخر الزمان در سرزمين وحي و نقد تطبيق‌هاي صورت گرفته

پایان نامه

جمع آوري و تبيين روايات مربوط به علائم و حوادث آخر الزمان در مکه و مدينه و حجاز و نقد تطبيق‌هاي انجام شده روايات بر حاکم حجاز و قتل عام در مني و قتل نفس زکيه و...

13

نقد شبهات درباره نام و کنیه امام مهدی)

کتاب

نص ابوسهل و حسن نوبختی و سعد فاقد هر گونه اشاره‌ای به اسم است و گفته‌اند سرّ است.

آیا دانستن نام امام ضررش بیشتر است یا نام واسطه‌ها آیا شیعیان نواب را نمی‌شناختند؟

فرقه سمان در نام اختلاف داشتند برخی علی و برخی محمد و برخی بردن نام را ممنوع می‌دانستند.

بسیاری از امامیه بعد از وفات امام عسکری از قول به نص برگشتند.

نام مهدی از پیامبر نقل نشده است.

متن ابوسهل و حسن نوبختی و سعد قمی اشاره‌ای به نام ندارد.

کتب روایی معروف اهل سنت عبارت «کنیته کنیتی» را ندارد. کتاب سبط ابن جوزی هم که این عبارت را دارد، معتبر نیست

14

نقد شبهات درباره خاندان امام مهدی

کتاب

روایات سنی می‌گوید نام پدر مهدی موعود عبد الله است و از سادات حسنی است نه حسینی.

شکی نیست که احادیث اسمه اسمی و اسم ابیه اسم ابی ساخته یاران نفس زکیه است.

احادیث اسم ابیه اسم ابی مهدی شیعه را رد می‌کند اما در صحاح نقل نشده است.

حدیث المهدی من عترتی و من فاطمه نه سنداً صحیح است نه دلالتاً زیرا نام عترت که نزدیکان شخص است از پیامبر نقل نشده. نام مهدی هم از ایشان نقل نشده است.

المهدی من ولد فاطمه جعلی است.

عبد الله بن حمزه م 614 ق با سند خود از زید بن علی (فرزند امام سجاد) نقل کرده مهدی از فرزندان فاطمه است از امام حسن یا از امام حسین را خدا از هر که بخواهد خواهد شد.

عبد الله بن حمزه از ابن بطریق از ابی اسحاق نقل کرده که حضرت علی به فرزندش امام حسن نگاه کرد و فرمود از صلب او خارج می‌شود کسی که زمین را پر از عدل می‌کند.

کسی از راویان احادیث اهل بیت و سایر علما را نمی‌شناسیم که نام مهدی را گفته باشد مگر محمد بن عبد الله گفته‌اند یا تنها محمد گفته‌‌‌‌‌‌اند یا اسمه اسمی و اسم ابیه اسم ابی گفته‌اند.

روایات غیر قابل شمارشی وجود دارد که مهدی محمد بن عبدالله است مانند حدیث حضرت علی اولنا محمد بن عبد الله و اوسطنا محمد بن عبد الله (نفس زکیه) و آخرنا محمد بن عبد الله.

وقتی کار بر امامیه سخت شد گفتند راوی اشتباه کرده است ابی نبوده ابنی بوده یعنی حسن یا مراد حسین بوده که کنیه‌اش ابو عبد الله بوده و از اسم به کنیه عدول کرده است.

ابن بطریق در مورد من ولد الحسن گفته راوی دچار توهم شده و یاء را ساقط کرده است در اصل حسین بوده است. عبد الله بن حمزه حاشیه زده که همین استدلال را در مورد حسین می‌توان کرد که حسن بوده است.

حدیث اسم ابیه اسم ابی در میان امت مشهور است و اکثریت امت از آن بی اطلاع نیستند.

روایات فرزند امام حسن بودن متضاهر هستند و در روایات کمی به ولد حسین اشاره شده و روشن است که روایات متظاهر بر اقل ترجیح دارند.

محمد بن الهادی در مجموعه خود گفته است حسینی بود امام مهدی دروغ امامیه است خداوند امامت را در نسل حسنین قرار داده است از هر کدام باشد فرقی نمی‌کند.

مادر حضرت اختلافی است آیا کنیزی به نام نرگس بوده یا کنیز تربیت شده بوده است

حج و حرمین شریفین

ردیف

عنوان پیشنهادی

نوع پژوهش

توضیح موضوع

1

مبانی اعتقادی برائت از مشرکان از منظر قرآن، سنت و عقل

مقاله/ علمی- ترویجی

الف: مبانی کلامی برائت از مشرکان از منظر قرآن

ب: مبانی کلامی برائت از مشرکان از منظر سنت

ج: مبانی کلامی برائت از مشرکان از منظر عقل

2

ملاقات(پیوند) و تجدید عهد با امام(ع) شرط تمامیت حج

مقاله/ علمی- ترویجی

الف: بیان آیات حج

ب: بررسی و تحلیل

یک: روایات اختصاصی ملاقات امام در حج و هم چنین روایاتی که بطور عام بر زیارت امام(ع) (اعم از موسم حج و غیر موسم)، تأکید و سفارش می کند.

دو: نحوه ملاقات مسلمانان با امام(ع) در حج در دوران حضور و ارائه مصادیق برجسته ملاقات ها و نوع گفتگوهای صورت گرفته بین امام(ع) و ملاقات کنندگان

سه: امکان و نحوه ملاقات با امام(ع) در حج در عصر غیبت

ج: فهرستی از باریافتگان به محضر امام عصر(عج) در موسم حج و نوع فرمایشات و سفارشات امام(عج) در آن ملاقات ها

3

بررسی تطبیقی فضلیت کعبه و اهل بیت(ع)

مقاله/ علمی- ترویجی

أ. بررسی آیات

ب: بررسی روایات

ج: در کلام بزرگان

د: فلسفه هم ردیفی کعبه و اهل بیت(ع)، بلکه افضلیت اهل بیت(ع)

4

نقش حج در ارتقا معرفت توحيدي (تاثیر حج در ارتقا معرفت انسان به خدا)

مقاله/ علمی- ترویجی

معرفت وباور انسان نسبت به توحيد چه رابطه وتاثيري در كيفيت انجام اعمال حج و رشد وتكامل معنوي انسان موحد دارد. وآيا بدون معرفت صحيح و باور عميق توحيدي وصرف انجام اعمال حج به صورت صوري مي تواند كاركرد حقيقي والهي حج را تأمين نمايد. اگر معرفت توحيدي ركن اصلي در فهم حقيقت وفلسفه حج است. بايد با تقويت معرفت توحيدي حجاج بيت الله الحرام قبل از مناسك حج زمينه فهم بيشتر و بهتر فلسفه حج وميزان تاثير گزاري آن را ارتقاء داد.

5

ضرورت و چگونگی برائت از مشرکین در سیره معصومین(ع)

کتاب

برائت از مشركان از لوازم ايمان و توحيد عملي و توحيد در اطاعت و حاكميت است. و خداي متعال در آيات متعدد مسلمانان را از دوستي با كفار و مشركان وپذيرش سلطه و ولايت آنها نهي نموده است و همچنين مسئله برائت از اين حيث كه تحت عنوان تبري از كفر و شرك و ظلم وطاغوت واستكبار است ، بايد در زندگي فردي و اجتماعي مسلمانان نمود داشته باشد. ولذا شايسته است مباني اعتقادي و كلامي و فقهي برائت از مشركان و جايگاه آن از منظر قرآن وسنت مورد بررسي قرار گيرد.

وموضع وهابيت در نفي و ايجاد موانع در جهت برگزاري مراسم برائت از مشركان در ايام حج با استناد به آموزه هاي اصيل قرآن وسنت مورد نقد واقع شود.

6

احتجاجات و مناظرات پیامبر اکرم(ص) و اهل بیت(ع) در موسم حج یا در باره حج

کتاب

تبیین و تحلیل احتجاج و مناظره رسول خدا(ص)، امیر مؤمنان علی(ع)، احتجاج و مناظره امام حسین(ع)، احتجاج و مناظره امام سجاد(ع)، احتجاج و مناظره امام باقر(ع)، احتجاج و مناظره امام صادق(ع)، احتجاج و مناظره امام کاظم(ع)، احتجاج و مناظره امام جواد(ع)، احتجاج و مناظره حضرت ولی عصر(عج)

7

حج در سایر ادیان ابراهیمی و مقایسه آن با اسلام

کتاب

الف: حج در آیین یهود

ب: حج در آیین مسیحیت

ج: حج در آیین زردشت

د: حج در اسلام

ه: بررسی موارد اشتراک و اختلاف

8

استدلال ائمه(ع) به آیات قرآن در اثبات معارف و مسائل حج،

کتاب

الف: استدلال به آیه: «إن أول بيت وضع للناس للذي ببكة مباركا»

ب: استدلال به آیه: «سواء العاكف فيه و الباد»

ج: « استدلال به آیه: ليشهدوا منافع لهم»

د: استدلال به آیه: «إن الصفا و المروة من شعائر الله

ه: استدلال به آیه: «فإذا وجبت جنوبها فكلوا منها و أطعموا القانع و المعتر»

و: استدلال به آیه: «فمن تمتع بالعمرة إلى الحج فما استيسر من الهدي .... تلك عشرة كاملة»

ز: استدلال به آیه: «فلو لا نفر من كل فرقة منهم طائفة ليتفقهوا في الدين ...»

ح: استدلال به آیه: «التائبون العابدون ....»

ط: استدلال به آیه: «و أذن في الناس بالحج ....»

9

معجزات و نشانه ها در کعبه، مسجد الحرام، حرم و حج

کتاب

الف: معجزات و نشانه ها در کعبه

ب: معجزات و نشانه ها در مسجد الحرام

ج: معجزات و نشانه ها در حرم

د: معجزات و نشانه ها در حج