• صفحه اصلی
  • درباره ما
    • پژوهشکده در یک نگاه
    • هیئت امنا
    • ریاست
    • معاونت ها
    • شورای پژوهشی
    • جوایز و افتخارات
  • فعالیت ها
    • نشست های علمی
    • ارتباط با مراکز علمی
  • گروه های علمی
    • گروه اخلاق و اسرار
    • گروه تاریخ و سیره
    • گروه فقه و حقوق
    • گروه کلام و معارف
    • واحد احیای میراث
    • دفتر پژوهشکده در خراسان
    • واحد بقیع‌پژوهی
  • آثار
    • کتاب ها
    • نشریات
    • نرم افزارها
    • ویکی حج
    • دانشنامه حج و حرمین
    • دانشنامه عتبات
    • موسوعه رد شبهات
    • مجموعه آثار حج خونین
  • کتابخانه، موزه و اسناد
    • کتابخانه
    • موزه
    • اسناد
  • خدمات پژوهشی
    • بانک اطلاعاتی نقد وهابیت
    • اولویت های پژوهشی
    • کتابشناسی حج و زیارت
    • خاطرات حج و زیارت
    • پاسخ به شبهات
    • حمایت از پایان نامه ها
    • فرم ها
    • درس خارج فقه حج
  • افراد
  • آرشیو
/ خانه / مقالات / تفسير مقارن آيه «اتَخِذُوا مِنْ مَقامِ إِبْراهيمَ مُصَلًي» / محمد فاكر ميبدي
×

ارسال ایمیل

در حال ارسال اطلاعات
لطفا تیک "من ربات نیستم" را بزنید !
تاريخ : 1393/07/03 | کد : 11367 |

تفسير مقارن آيه «اتَخِذُوا مِنْ مَقامِ إِبْراهيمَ مُصَلًي» / محمد فاكر ميبدي

تفسير مقارن آيه «اتَخِذُوا مِنْ مَقامِ إِبْراهيمَ مُصَلًي» / محمد فاكر ميبدي
نوشته محمد فاكر ميبدي، فصلنامه مطالعات تفسيري، شماره ۱۷، بهار ۱۳۹۳
چكيده
مقام ابراهيم در آيه شريفه «اتَخِذُوا مِنْ مَقام ِ إ ِبْراهيمَ مُصَلًي» از موضوعات بحث برانگيز ميان مفسران فريقين است. تفسير اين آيه نقش عملي و فقهي به عنوان مصلاي نماز طواف و محدوده طواف در حج و عمره دارد. در تفسير مقام ابراهيم و تعيين جايگاه آن بيش از شش ديدگاه تفسيري ارائه شده است كه راي مورد نظر، مقام سنگي و حَجَري است. در نتيجه جايگاه مقام ابراهيم جزيي از بيت و حرم است. اين ديدگاه با قواعد ادبي، ضوابط تفسيري و موازين فقهي هماهنگ است و روش تفسير قرآن به قرآن، تبيين مجمل قرآن و ارجاع متشابه به محكم نيز مويد آن است. قرآن با تعبير «اتَخِذُوا» كه فعل امر و خطاب به امت اسلام است اين معنا را القاء مي‌كند كه در شريعت محمديه، محل اين سنگ بايد به عنوان مصلاي نماز طواف واجب قرار گيرد. هر چند بر اساس گزارش‌هاي تاريخي و روايي جاي اصلي مقام، از مكان عصر نبوي تغيير كرده است، اما با تقرير روايات اهل بيت^ به ويژه روايت رضوي× جايگاه فعلي تاييد شده است و نمازگزار در نماز طواف بايد به گونه‌اي بايستد كه مقام بين او و كعبه قرار گيرد.
كليدواژگان: آيه ۱۲۵ بقره، تفسير فقهي، مقام ابراهيم، مناسك حج، نماز طواف
منبع :
منبع :
تــــازه هــــا
  • واکاوی آموزه‌های کلامی در زیارتنامه اربعین امام حسین
  • جلوه‌هایی از جامعه مهدوی در مراسم زیارت اربعین
  • لطائف الاذکارِ ابن مازه بخاري، کهن‌ترين متن فارسي در آداب و مناسک حج
  • نقش زیارت در تربیت سیاسی زائر
  • ارتباط زائر و مزور، از دیدگاه محمد غزالی (با رویکرد نقد وهابیت)
  • آشنایی با وضعیت کنونی قربانی در حج (قربانگاه معیصم)
پـــربـــازدیـــدهــــا
  • خانه كعبه به منزله اسرار حيات معنوي/ بهزاد گلياراني
  • پايان نامه هاي دانشگاهي-حوزوي در موضوع «وهابيت شناسي» و «سلفي گري» / اباذر نصراصفهاني
  • پايان نامه هاي دانشگاهي-حوزوي در موضوع «وهابيت شناسي» و «سلفي گري» / اباذر نصراصفهاني
  • ديوارنگاره‌هاي عاشورايي بقعه شاه زيد اصفهان / احمد خامه يار
  • آسيب‌شناسي ميداني مراسم پياده‌روي اربعين حسيني
  • زيارت اربعين از ديدگاه فقه
حــــدیــــث روز
قم، خيابان 75 متری عمار یاسر، خیابان شهید آیت الّله قدوسی، ساختمان حوزه نمایندگی ولی فقیه در امور حج و زیارت، طبقه پنجم
پست الکترونیک: info@hzrc.ac.ir
تلفن تماس: 37186 - 025
نمابر: 37769994 - 025
كد پستی: 3719158489

دسـتـرسـی سـریـع

  • دفتر پژوهشکده در خراسان
  • کتابخانه دیجیتالی حج
  • ویکی حج
  • سامانه نشریات
  • جستجو در کتابخانه
  • دانشنامه حج و حرمین
  • بانک اطلاعاتی نقد وهابیت
  • نقشه سایت
  • همایش‌های حج، جهان اسلام و حرمین شریفین

پـیـونـدهــای مـرتـبـط

  • دفتر مقام معظم رهبری
  • خبرگزاری حج
  • سازمان حج و زیارت
  • بقیع
  • لیست همه پیوندها