به گزارش خبرنگار خبرگزاري رسا، انگيزه شناخت مباني مناسك حج و عمره و اين كه مباني اختلاف فتوا در چيست، مثلا چرا بعضي از فقها به ميقاتبتودن مسجد شجره و بعضي ديگر به ميقاتبودن منطقه ذوالحليفه فتوا دادهاند؟ بعضي به جواز طواف از طبقه دوم مسجدالحرام و بعضي ديگر به عدم جواز قائلاند، در عموم دانشآموختگان حوزوي وجود دارد.
انگيزه شناخت مباني مناسك حج و عمره در آن دسته از حوزوياني كه به عنوان روحاني، معين و معينه كه جذب بعثه رهبر معظم انقلاب در سازمان حج شدند و برگزاري انجام صحيح مناسك حجگزاران را به عهده دارند و به صورت مستقيم با مناسك ارتباط دارند، (به ويژه آناني كه درس خارج حج را نرفتهاند و يا اينكه سالها از آن فاصله گرفتهاند) به مراتب قويتر و جديتر است، چنين ظرفيت و انگيزهاي، مناسك «علمي» و «كاربردي» را ميطلبد كه در ضمن «جواهري و فقاهتي»بودن، تنها فروعات و مناسكي را مورد تحليل قرار داده باشد كه در حجم فشرده، بتواند پاسخگوي اين نياز باشد، نويسنده با آگاهي از چنين ظرفيت و فرصت استثنايي و خاليبودن وجود چنين مناسكي اقدام به تدوين مناسك «علمي و كاربردي» نموده است.
بين عمره تمتع كه مركب از احرام، طواف، نماز طواف، سعي و تقصير است و پيش از حج تمتع در ماههاي شوال، ذيقعده و ذيحجه انجام ميگيرد با عمره مفرده كه مركب از احرام، طواف، نماز طواف، سعي، تقصير، طواف نساء و نماز طواف نساء است و اختصاص به زمان معيني ندارد، تفاوتهايي وجود دارد.
كتاب مباني استنباط مناسك حج و عمره شامل بيست و هفت فصل است كه از فصل يكم تا فصل بيست و پنجم مباني استنباط مناسك، مناسك هر دو عمره، مورد تحليل قرار ميگيرد، در فصل بيست و پنجم و ششم به تحليل اسرار مناسك و در فصل بيست و هفتم به تحليل اسرار مناسك حج و عمره به روايت شبلي پرداخته ميشود.
فصلهاي اين كتاب عبارت است از: «تحليل مباني استنباط احكام ميقات، مباني استنباط احكام نيت احرام، تحليل مباني استنباط احكام لباس احرام، تحليل مباني استنباط احكام تلبيه در احرام، تحليل مباني استنباط حرمت جماع ـ بوسيدن ـ نظركردن و لمسنمودن زن و استمناء و تحليل مباني حرمت بوي خوش و لباس مخيط»
يكي از نظريههاي پوشيدن لباس احرام اين است كه آنرا از مقدمات احرام ميداند كه فصل سوم به اين موضوع ارتباط دارد و نويسنده در اين زمينه نگاشته است: «همانگونه كه نيت و تلبيه از مقدمات احرام از ميقات است، پوشيدن لباس احرام نيز، از مقدمات احرام از ميقات است و نميتوان بين پوشيدن لباس احرام و «نيت و تلبيه» تفكيك كرد. حجگزاري كه نميتواند لباس احرام را در ميقات بپوشد، نميتواند با گفتن لبيك و نيتكردن از ميقات محرم شود، بلكه بايد نيت و تلبيه و پوشيدن لباس احرام را به تأخير بيندازد... دليل بر اين فتوا چند روايت است: 1ـ در صحيحه صفوان بن يحيي آمده است: أن رسول الله وقت المواقيت لأهلها و لمن أتي عليها من غير أهلها، و فيها رخصة لمن كانت به علة. 2ـ در مرسله ابي شعيب محاملي آمده است: عن احدهم قال: إذا خاف الرجل علي نفسه أخر إحرامه إلي الحرم.»
«تحليل مباني حرمت سرمهكشيدن، نگاهكردن به آينه و پوشيدن پشت پا، تحليل مباني استنباط حرمت فسوق و جدال، تحليل مباني حرمت كشيدن حشرات؛ انگشتر زينت؛ براي مردان، تحليل مباني حرمت زينتآلات، روغن ماليكردن، ازاله مو، تحليل مباني حرمت پوشيدن سر مرد محرم و صورت زن محرم، تحليل مباني استنباط حرمت استظلال، تحليل مباني حرمت بيرونآوردن خون و زدودن مو از بدن، تحليل مباني كيفيت طواف، شرطيت طهارت در طواف و تحليل مباني طواف غيرمختون؛ صبي اغلف؛ موالاة حد مطاف» از ديگر مباحثي است كه نويسنده در اين كتاب به آنها پرداخته است.
در فصل نهم در رابطه با حرمت سرمهكشيدن در حال احرام، ميخوانيم: «اگر حجگزار با سرمهاي كه جنبه زينتي دارد آرايش كند و قصد زينت داشته باشد، به طور قطع حرام است و اين قدر متيقن از محرمات احرام است. دليل بر حرمت اين قسم روايت زراره است چرا كه در اين روايت آمده است: عنه عليهالسلام قال: تكتحل المرأة بالكحل كله إلا الكحل الأسود للزينة. اين روايت مقيد به لام غايت شده است و آمده است: إلا الكحل الأسود للزينة، پس نتيجه ميگيريم اگر سرمهكشيدن به قصد زينت باشد، به طور قطع حرام است.»
از ديگر موضوعاتي كه در اين كتاب مورد تحليل قرار گرفته: «تحليل مباني حكم نقيصه يا زيادي عمدي و سهوي و قطع اختياري و اضطراري طواف، تحليل مباني حكم صورتهاي قطع و شك در طواف، تحليل مباني نماز طواف در خلف مقام ابراهيم، تحليل مباني احكام سعي بين صفا و مروه، تحليل مباني احكام زياده يا نقيصه يا صحت سعي، تحليل مباني احكام تقصير در عمره تمتع، تحليل مباني جزئيت طواف نسا در عمره مفرده، تحليل اسرار مناسك عمره تمتع و عمره مفرده، تحليل اسرار مناسك حج تمتع و تحليل اسرار مناسك حج و عمره به روايت شبلي» است كه در هر فصلي، مسائل مختلفي مورد تحليل و بررسي قرار گرفته است.
در فصل بيستم اين كتاب در رابطه با مباني نماز طواف نوشته شده است: «واجب است حجگزار پس از انجام طواف دو ركعت نماز طواف پشت مقام ابراهيم بخواند. براي اثبات واجببودن نماز طواف ميتوان به دو دليل استناد نمود: دليل يكم بر وجوب نماز طواف آيه 125 سوره بقره دلالت دارد، چون در اين آيه مباركه آمده است: و إذ جعلنا البيت مثابة للناس و أمنا و اتخذوا من مقام ابراهيم مصلي. كيفيت استدلال آيه مباركه براي اثبات وجوب نماز طواف پشت مقام ابراهيم آن است كه امر اتخذوا تا قرينهاي بر استحباب وجود نداشته باشد، دلالت بر وجوب دارد، چون در اينجا قرينهاي بر خلاف آن وجود ندارد، پس صيغه اتخذوا ظهور در وجوب نماز دارد.»
علاقهمندان جهت تهيه اين كتاب ميتوانند با شماره تلفن 37834949 ـ 37830660 ـ 025 تماس حاصل فرمايند.
كتاب مباني استنباط مناسك حج و عمره نوشته سيدمحمدتقي قادري از سوي انتشارات نصايح در 664 صفحه، قطع وزيري با شمارگان 1000 نسخه و به قيمت 25000 تومان روانه بازار كتاب شده است.