به گزارش خبرنگار خبرگزاري رسا، كتاب «عزاداري در آينه استدلال؛ استدلال گرايي و شبهه زدايي عزاداري از منظر فقه شيعه و سني» به قلم حجتالاسلام سيد محمدهادي حجازي از سوي انتشارات طوباي محبت راهي بازار نشر شد.
اين كتاب از چهار بخش با عناوين «مفاهيم عزاداري»، «حكم عزاداري از ديدگاه شيعه»، «حكم عزاداري از ديدگاه اهل سنت» و «پاسخ به شبهات عزاداري» تشكيل شده است.
رواياتي كه در اين كتاب به آنها استدلال ميشود در بردارنده لغات و واژههايي است كه درك معناي آنها در استنباط حكم عزاداري، بسيار ضروري است؛ بخش اول كتاب به بيان معنا و مفهوم ده لغت از لغات كليدي عزاداري اختصاص يافته است.
موضوع بحث در اين كتاب درباره حكم عزاداري بر ميت از منظر فقه شيعه و فقه اهلسنت است، به همين دليل بخش دوم درباره عزاداري از ديدگاه فقه اهل سنت است، البته با توجه به اين كه از منظر فقه شيعه، عزاداري براي معصومين عليهمالسلام از جايگاه خاصي برخوردار است بخش دوم ضمن دو فصل مورد بحث و بررسي قرار گرفته است: فصل اول حكم عزاداري بر معصوم عليهالسلام و فصل دوم حكم عزاداري بر غير معصوم.
نظر به اين كه شبهات زيادي به اصل عزاداري از طرف روشنفكران درون مذهبي و معاندين برون مذهبي وارد شده، بخش چهارم اين كتاب به بيان شبهات عزاداري و پاسخ آنها اختصاص داده شده است.
در قسمتي ازمقدمه اين كتاب ميخوانيم: عزاداري از ابتداي خلقت بشريت وجود داشته، چرا كه ابراز همدردي و ناراحتي در برابر مصائب هم نوع به خصوص نزديكان، در فطرت انسانها نهادينه شده است. اين امر فطري در مصائب بزرگان دين و پيشوايان مذهب كاملا محسوس است و در زمان پيامبر خاتم صلي الله عليه و آله و سلم توسط خود ايشان نيز انجام شده است.
در اين ميان، اهلبيت عليهمالسلام به خصوص واقعه كربلا حادثه جانگدازي بود كه هر كس از وقايع آن روز و ديگر مصائبي كه بر اهلبيت عليهمالسلام وارد شده مطلع شود حتما محزون و متأثر ميگردد؛ پس عزاداري در فراق ديگران از اموري است كه مورد ابتلاي مردم در هر زمان بوده است.
در مقابله با اين مسأله فطري و ديني، برخي از شبههافكنان، و روشنفكر نمايان، شبهاتي را مبني بر عدم جواز عزاداري مطرح كردهاند، كه بعضي از اين شبهات نشأت گرفته از شبهات فرقه وهابيت مبني بر حرمت عزاداري است؛ از اين رو لازم است تحقيق كامل و استدلالي درباره حكم عزاداري از منظر فقه فريقين «شيعه و سني» انجام گيرد؛ تا تشكيك شبههافكنان بياثر شود.
در قسمتي از بخش چهارم با عنوان «پاسخ به شبهات عزاداري» آمده است: روايات زيادي درباره نهي از لباس سياه وارد شده؛ تا آنجا كه صاحب وسايل باب مستقلي را به آن اختصاص داده و نزديك به ده روايت در اين باب بيان كرده است؛ حال چگونه اين روايت با جواز سياهپوشي در عزاي اهلبيت عليهمالسلام جمع ميشود؟
نويسنده در پاسخ به اين شبهه آورده است: بعد از تتبع در سيره اهلبيت عليهمالسلام و اطرافيانشان روشن ميشود كه آنها هم براي اظهار عزاداري و حزن خود، لباس سياه ميپوشيدند و سياهپوشي نزد آنها نوعي عزاداري محسوب ميشد.
كتاب «عزاداري در آينه استدلال» با شمارگان 500 نسخه در 363 صفحه به قيمت سيزده هزار تومان از سوي انتشارات طوباي محبت منتشر شده است.
علاقمندان براي تهيه كتاب «عزاداري در آينه استدلال» به نشاني قم، بلوار سميه، خيابان عباس آباد (شهدين)، پلاك 112 مراجعه كنند يا با شماره تلفن 37740066-025 و 09126514329 تماس حاصل فرمايند.