تاريخ : 1394/02/16 | کد : 15186 |
با حضور محققان و پژوهشگران پژوهشكده حج و زيارت؛ شيوه نگارش مقالات علمي و پژوهشي بررسي شد
نخستين كارگاه علمي شيوه نگارش مقالات علمي و پژوهشي از سوي پژوهشكده حج وزيارت با حضور محققان و پژوهشگران اين پژوهشكده آغاز به كار كرد.
براساس اين گزارش، اين كارگاه آموزشي با حضور دكتر اسحاق طاهري، سردبير فصلنامه علمي و پژوهشي انسان پژوهي ديني كه از روز دوشنبه ۱۴ ارديبهشت ماه آغاز شده است به مدت ۴ روز و تا ۱۸ ارديبهشت ماه ادامه خواهد داشت.
دكتر طاهري در اين كارگاه آموزشي به بيان مراحل و چگونگي فرآيند پژوهش پرداخت و اظهار داشت: نخستين گام در امر پژوهش، بستر مطالعاتي است كه خود چندين عنصر را شامل ميشود و اين عناصر در تحقق و ارتقاي فعاليتهاي پژوهشي نقش كليدي دارند.
وي افزود: هر پژوهشگر و محققي كه بخواهد ذهن فعال داشته باشد بايد بستر مطالعاتي لازم را فراهم كند كه انجام مطالعات كتابهاي كلاسيك در اين زمينه ميتواند فكر و ذهن پژوهشگر را بسيار فعال كند و پژوهشي تاثيرگذار و كاربردي را گردآوري كند.
سردبير فصلنامه انسان پژوهي ديني تصريح كرد: بستر مطالعاتي در هر پژوهش، فضاي ذهني بسيار وسيعي را براي پژوهشگر فراهم ميكند و هر پژوهشگر بايد متناسب با مجموعه فعاليتها و مباحث پژوهشي كه دارد اين بستر را در خود ايجاد كند.
وي افزود: آشنايي با تاريخ و تطور حوزه مطالعاتي، آشنايي با نشريات معتبر علمي، آشنايي با همايشهاي علمي، ملي و بين المللي در رشته مورد بحث هر پژوهشگر و آشنايي با چهرهاي برجسته در حوزه مطالعاتي مرتبط از جمله عناصري است كه در شكل دهي كار پژوهش بسيار تاثيرگذارند.
دكتر طاهري خاطر نشان كرد: امروز بايد از حافظه محوري فاصله گرفت و محققان پژوهشگر تربيت كرد كه افكار فعال و جولان داشته باشند و نظام آموزشي بايد از فعاليتهاي حافظه محوري به سمت پژوهشگري روي بياورد.
وي يادآور شد: اگر ميخواهيم پژوهشگران حوزه و دانشگاه فعال باشند، بايد از حافظه محوري فاصله بگيرند و به صورت كاربردي و علمي به مباحث روز بپردازند.
سردبير فصلنامه علمي و پژوهشي انسان پژوهي ديني گفت: بدانيد هركس كه براي او سئوال بوجود نيايد بستر مطالعاتي ندارد، پژوهشگران و محققان بايد افكارشان با سئوالات فراواني فعال باشد تا بتوانند كارهاي علمي و پژوهشي موثر را ارائه كنند.