آشنايي طولاني من با جغرافيدان آلماني كارل ريتر ونفوذ وي بر عقيده كلي هگل از تاريخ جهان، باعث نگارش اين كتاب شد من دو جلد كتاب ارزشمند را خواندم كه در سالهاي 1846و47 تاليف شدند. ريتر اين اثار را به جغرافيا و نژاد شناسي شبه جزيره عربستان اختصاص داد .گرچه در كتاب ديگرش با نام اردكاند به ادبيات پيشين تر اروپا اشاراتي دارد اما بطور ويژه به وهابيت نيز پرداخته .بنابراين تمايل من براي تكميل وتصحيح مطالب ريتر سبب شد با اشتياق بيشتري به مطالعه و تحقيق در مورد اين موضوع بپردازم. هر چند اين مطالب در زمان خودش اطلاع رساني خوبي داشته اما در حال حاضر فقط يك منبع اطلاعاتي است از وهابيت آن زمان.
اين تحقيق برآن است تا با ارايه مطالب قابل درك از دستاورد تدريجي اطلاعات و اولين ساماندهي واصلاح مفهوم كلي وتعصبات حاكم بر وهابيت اين منبع اطلاعات را تغيير وتوسعه دهد . رخدادهاي بسيار متفاوتي باعث جلب توجه عمومي به اين جنبش شد كه البته نه تنها توجه متخصصين را بخود جلب كرد كه توانست كساني را نيز به سوي خود بكشاند كه از تاريخ دويست ساله وهابيت و تاثير ان بر نگرش اروپا از اسلام بي اطلاع بودند .به مدد انتشارات واثار فاضلانه وارزشمند چند تن از جمله مايكل كوك، ايستر پك، جورج رنتز، و الكسي واسيليو ودر حد آشنايي خودم از زبان شناسي سعي كرده ام تا خواننده را با تفاوت منتقدانه وگريز ناپذيري كه بين متون گذشته واطلاعات جديد ما ازوهابيت وجود دارد مرتبط سازم. والبته اين شامل وقايع تاريخي عربستان كه ابن بشير وابن غنم در قرن 19 نگاشته اند وبراي شاهدان ونويسندگان ان زمان قابل دسترسي نبوده نيز ميشود .اشنايي با تاريخ جديدتر جنبش وهابيت و نقش كليدي ان در ايجاد پادشاهي يكپارچه كنوني در عربستان سعودي طبيعتا زمينه اي را فراهم ميسازد تا گروههايي كوچك از ناظرين ونقادان قرون 18و 19 اروپايي پيرامون آن تحقيق و مطالعه كنند. در واقع انها دريافتند كه هسته هاي اصلي و ساختار سياسي- بدوي سال هاي 1745تا 1818 عمدتا با تاريخ نويسي كنوني وتحت نام اولين حكومت سعودي تعريف شد. بسيار تلاش شده تا در اين كتاب عقايدمان را به مردمي كه در عصري متفاوت وبا مشغله هاي فكري بسيار متفاوت از ما زندگي مي كردند نسبت ندهم. سعي كرده ام تا هيچ يك از پيش تصورات انتقادي خودمان را به ايدئولژي واقعي يا فرضي انان واگذار نكنم و در عين حال نقطه نظرات-افكار مسلم اموزنده وحتي نا چيز انها و نامناسباتي را كه در بعضي تقسيم بندي هاي تفسيري انها وجود دارد پنهان نسازم. دو تفاوت عمده باقي ميماند كه بايد برطرف شود: يكي ميان ناظران اروپايي زمان گذشته و آنچه نظاره گر ان بودند كه به تدريج اما تقريبا با ان اشنا شدند و ديگر ميان ان ناظران و خود ماست. چرا كه ديگر نمي توانيم به طور مستقيم با انها ارتبات بگيريم.خوانندگان خودشان قضاوت خواهند كرد كه اين كتاب تا چه حدي توانسته به اين نكات عمل نمايد. مقدمه
معرفي
فصل اول: انقلاب الحادي در عربستان
1 . نيبور مذهبي جديد در نجد
2. زمينه هاي تاثير نيبور واولين جريانات آن
3. والني انقلابي سياسي مذهبي در اسيا
4. اليوير وهابيهاي اواره و رسومات مذهبي پارسيان
5. برونه ياغي نجد
فصل دوم: مشاجرات ادبي و نگاه هاي استعماري
- سيلوستر سيسي: فرضيه تداوم قرمطيان
- روسو: شيخ اصلاحگر محمديسم
- كرانسز: قرآن گرايي بر مبناي اصل سادگي قرآن
- روسو قران گرايي و منابع آن
- انكسار «سنگ بنا»
- والنتيا وديگر صداهاي انگليسي زبان در مكه غوغاي دستان دشمن
فصل سوم : مسلمانان پيوريتان
1 . سيتزن: قبل از پادشاه وهابستان
2. باديه لبليچ: هجوم زنبورها به اطراف مكه
3. گواهي اروپاييان : نجات مكه
4. گروگانهاي وهابي در قاهره خلاصه داستان منجين
5 . بركهارد : مطالبي در خصوص تاريخ وهابيها
- بركهارد : عربستان از پيوريتن گراها تا كافران بي تفاوت
نتيجه گيري
كتابشناسي
فهرست