هرچند وهابيان، مانند شيعه و اهل سنت، به كرامت اولياي الهي قائلاند، ولي در مواردي ديدگاه آنان با شيعه متفاوت است. آنان اين كرامت را بهعنوان يك مقام و منزلت قبول ندارند. به اعتقاد آنان، انبيا و اولياي الهي از خود اراده و اختيار اظهار كرامت ندارند. آنان كرامت را صرفا فعل الهي ميدانند كه خداوند، بر اساس لطف و عنايت خود، هرگاه بخواهد، آن را به دست برخي از اولياي خود آشكار ميكند. آنان همچنين درخواست اظهار كرامت و تصرف در امور تكويني از اولياي الهي را، مخالف توحيد در ربوبيت و عبادت ميشمارند و حتي موجب خروج از اسلام ميدانند. به اعتقاد آنان، هركس صفاتي چون زنده كردن، ميراندن، هدايت، نفع و زيان رساندن، علم غيب و حق حاكميت و تشريع و ديگر افعال خارقالعاده را به غير خدا نسبت دهد، براي خدا، در صفات و افعالش، شريك قائل شده است.
اختلاف نظر ديگر وهابيت با شيعه، درباره آن دسته از اولياي صالحي است كه از دنيا رفتهاند. وهابيت اظهار كرامت اين اوليا را از اصل انكار كرده و درخواست كرامت از آنان را نيز مخالف شريعت شمرده است.
با توجه به اختلافات يادشده، تحقيق حاضر، درباره كرامات اولياي الهي، از منظر آموزههاي قرآن و سنت و براهين عقلي است و اثبات ميكند كه اولاً: انبيا و اولياي الهي داراي مقام ولايت و كرامتاند و ثانياً: درخواست كرامت از آنان، خواه در حال حيات و خواه بعد از حيات آنان، منافي توحيد ربوبي و عبادي نيست.
از آنجا كه وهابيت، با ايجاد شبهه، تلاش گستردهاي در بدبين كردن ساير مسلمانان نسبت به شيعه دارد، ضرورت تحقيق درباره حقيقت كرامات انبيا و اولياي الهي، با ادله عقلي و نقلي، هر چه بيشتر احساس ميشود.
اگرچه درباره اين موضوع تحقيقهايي شده است، اين تحقيق از جهاتي با تحقيقات ديگر متفاوت است؛ از جمله اينكه هدف اين تحقيق، تبيين اين مسئله است كه اثبات مقام كرامت و ولايت تكويني براي اولياي الهي، بهگونهاي كه شيعه معتقد است، هيچگونه تضادي با توحيد ربوبي و عبادي ندارد.
وجه تمايز ديگر اين تحقيق آن است كه با نگاه تطبيقي، ديدگاه
اهل سنت، وهابيت و شيعه، و دلايل كلامي و نقلي هر كدام را بررسي نموده است.
سؤال اصلي كه اين تحقيق بهدنبال پاسخ دادن به آن است عبارت است از اينكه ديدگاه شيعه و وهابيت، در مسئله كرامت اولياي الهي، چه تفاوتي دارد اين تحقيق در ضمن پاسخ به اين سؤال، به سؤالهاي زير نيز پاسخ ميدهد.
ـ ديدگاه كلي اهل سنت، وهابيت و شيعه درباره كرامت و ولايت تكويني انبيا و اوليا كدام است؟
ـ آيا انبيا و اولياي الهي، در اظهار كرامت، داراي اراده و اختيارند يا اينكه اراده آنان، در ظهور كرامت، هيچ نقشي ندارد؟
ـ آيا ظهور كرامت فقط به اوليايي كه در قيد حياتند، اختصاص دارد يا شامل غير آن نيز ميشود؟
ـ آيا اعتقاد به مقام تكويني اهل بيت: و درخواست كرامات از آنان جايز است؟
ـ شبهات وهابيت درباره كرامت اوليا كدام است و پاسخ آنها چيست؟
پيشفرضهاي تحقيق عبارت است از:
ـ مقام ويژه اولياي الهي نزد خداي متعال، از منظر قرآن و سنت، مسلم و انكارناپذير است.
ـ اولياي الهي داراي مرتبه بالايي از علم، بلكه داراي علمي ويژه
(علم لدني) هستند. طبق بيان قرآن كريم، آنان از مصاديق {أُوتُوا الْعِلْمَ}، {الرَّاسِخُونَ فِي الْعِلْمِ} و {مَنْ عِنْدَهُ عِلْمُ الْكِتابِ}اند.
ـ اولياي الهي، از نظر اعتلاي روحي و سعه وجودي، داراي عاليترين درجات ايمان، و ولايت هستند.