• صفحه اصلی
  • درباره ما
    • پژوهشکده در یک نگاه
    • هیئت امنا
    • ریاست
    • معاونت ها
    • شورای پژوهشی
    • جوایز و افتخارات
  • فعالیت ها
    • نشست های علمی
    • ارتباط با مراکز علمی
  • گروه های علمی
    • گروه اخلاق و اسرار
    • گروه تاریخ و سیره
    • گروه فقه و حقوق
    • گروه کلام و معارف
    • واحد احیای میراث
    • دفتر پژوهشکده در خراسان
    • واحد بقیع‌پژوهی
  • آثار
    • کتاب ها
    • نشریات
    • نرم افزارها
    • ویکی حج
    • دانشنامه حج و حرمین
    • دانشنامه عتبات
    • موسوعه رد شبهات
    • مجموعه آثار حج خونین
  • کتابخانه، موزه و اسناد
    • کتابخانه
    • موزه
    • اسناد
  • خدمات پژوهشی
    • بانک اطلاعاتی نقد وهابیت
    • اولویت های پژوهشی
    • کتابشناسی حج و زیارت
    • خاطرات حج و زیارت
    • پاسخ به شبهات
    • حمایت از پایان نامه ها
    • فرم ها
    • درس خارج فقه حج
  • افراد
  • آرشیو
/ آثار و فعالیت ها / کتاب ها / فقه تبلیغ : بایدها و نبایدهای فقهی عرصه تبلیغ با تأکید بر وظیفه روحانیون کاروان‌ها
×

ارسال ایمیل

در حال ارسال اطلاعات
لطفا تیک "من ربات نیستم" را بزنید !
فقه تبلیغ : بایدها و نبایدهای فقهی عرصه تبلیغ با تأکید بر وظیفه روحانیون کاروان‌ها
مطالعه کتاب
عنوان : فقه تبلیغ : بایدها و نبایدهای فقهی عرصه تبلیغ با تأکید بر وظیفه روحانیون کاروان‌ها
نویسنده : رضا عندلیبی
تاریخ نشر : آذر 1397
قطع : وزیری
تعداد صفحه : 216
گروه : فقه و حقوق

فقه تبلیغ : بایدها و نبایدهای فقهی عرصه تبلیغ با تأکید بر وظیفه روحانیون کاروان‌ها

یکی از مهم‌ترین ابعاد حج و زیارت، بعد تبلیغی آن است که برای بهره‌مندی بیشتر از آن، از ظرفیت روحانیون کاروان‌ها استفاده می‌شود. روحانیون، به عنوان مبلّغ، در کنار آموزش مناسک و اماکن و اسرار به زائران، وظیفه‌ای فراتر دارند که ثمردهی تمامی تلاش­‌ها در عرصه حج و زیارت، منوط به تحقق فراگیر آن است. ازاین‌رو آموزش روحانیون، در واقع آموزشِ باواسطه حج­گزاران و زائران گرامی است که بعثه مقام معظم رهبری، این وظیفه را بر عهده داشته و با نشر کتب آموزشی و پژوهشی، و برگزاری دوره‌های آموزشی بدو خدمت و ضمن خدمت روحانیون کاروان­ها این امر مهم را انجام می­‌دهد.

عرصه تبلیغ به طور کلی، و تبلیغ بین‌الملل به طور خاص، و تبلیغ در سفرهای زیارتی به نحو اخص، نیازمند شناخت کامل بایدها و نبایدهای فقهی تبلیغ است تا در کنار مهارت‌های تبلیغی، بیشترین اثر را در تحقق اهداف مد نظر شارع مقدس از تشریع وجوب حج و استحباب زیارت داشته باشد. ازاين­رو گروه فقه و حقوق پژوهشكده حج و زيارت، برای تبيين دقيق بایدها و نبایدهای فقهی (واجبات و محرمات) تبلیغ، با تأکید بر وظیفه روحانیون کاروان­های زیارتی، تدوین کتابی را در این زمینه، در دستور کار خود قرار داد.

در این کتاب، بررسی مفاهیم کاربردی تحقیق، همچون فقه، تبلیغ و حکم، و اشاره به کلیاتی در مورد اهمیت تبلیغ، شیوه‌ها و ابزارهای آن، ویژگی‌های مبلّغ موفق، فرصت کاروان‌های حج و زیارت در تبلیغ، رابطه تبلیغ و امر به معروف و نهی از منکر، نقش و جایگاه عناوین ثانویه، عرف و سیره، تسامح در ادله سنن و نقش و وظیفه حکومت اسلامی در تبلیغ در فصل اول این کتاب مطرح شده است.

باید‌های اولی تبلیغ، از قبیل بيان حقايق ديني، لزومِ داشتن علم و يقين در بيان حقايق دينی، تصحيح مطالب اشتباه، نقش قصد قربت در تبليغ و لزوم مبارزه با خرافات و بدعت‌ها در گفتار اول از فصل دوم آمده است و نبایدهایی از قبیل کتمان حقایق دینی، ذکر مطالب بدون استناد، اسناد روایات ضعیف به اهل بیت:، استفاده از وسیله باطل برای رسیدن به حق، تبليغ در مقابل مزد مالی، سخنان و رفتارهای توهین‌آمیز نسبت به ادیان و مذاهب دیگر و رفتار سکولار در تبلیغ، در گفتار دوم این فصل، به عنوان نبایدهای اولی تبلیغ مورد بررسی قرار گرفته است.

فصل سوم کتاب، که به بایدهای و نبایدها ثانوی تبلیغ اختصاص دارد، همچون فصل دوم، در دو گفتار پی­‌ریزی شده است و در گفتار اول، بایدهایی از قبیل رعایت تقیه، مصلحت‌سنجی، تعظیم شعائر در تبلیغ و رعایت قوانین کشور متبوع و توجه به شرایط مخاطبان، مطرح گشته و نبایدهایی همچون طرح مطالب اختلاف‌انگیز، وهن مذهب و بهانه دادن به دست دشمنان در گفتار دوم از این فصل مورد تحلیل و بررسی دقیق فقهی قرار گرفته است.

در پایان، منشور تبلیغ، که مورد تأیید مراجع عظام تبلیغ قرار گرفته، به عنوان مرام‌نامه‌­ای برای همه مبلّغان تهیه شده، که قطعاً می‌تواند بهترین راهکار عملی برای فرهنگ‌سازی در عرصه تبلیغ باشد.

تــــازه هــــا
  • درسنامه «مزارها و زیارتنامه‌ها»
  • کتاب آینه آثار (معرفی آثار منتشر شده در پژوهشکده حج و زیارت تا پایان سال 1402)
  • «الإقتصاد فی الاعتقاد علی ضوء القرآن»
  • امت محمدی؛ چالش‌ها و رهیافت‌ها
  • درسنامه کلام تطبیقی
  • سفرنامه مکه معظمه (حاج میرزا حسین خان مصباح السلطنه)
پـــربـــازدیـــدهــــا
  • علل تداوم قدرت رژیم پادشاهی عربستان سعودی
  • پياده‌روي اربعين: فرصت‌ها، آسيب‌ها و توصيه‌ها
  • آموزه‌هاي تربيتي زيارت معصومين (ع)
  • مهمانان خدا: زیارت و سیاست در جهان اسلام
  • زیارتگاه‌های عراق: معرفی زیارتگاه‌های مشهور در کشور عراق
  • حج در آینه اخلاق و عرفان: مجموعه مقالات اخلاقی-عرفانی فصلنامه میقات حج- جلد اول
حــــدیــــث روز
قم، خيابان 75 متری عمار یاسر، خیابان شهید آیت الّله قدوسی، ساختمان حوزه نمایندگی ولی فقیه در امور حج و زیارت، طبقه پنجم
پست الکترونیک: info@hzrc.ac.ir
تلفن تماس: 37186 - 025
نمابر: 37769994 - 025
كد پستی: 3719158489

دسـتـرسـی سـریـع

  • دفتر پژوهشکده در خراسان
  • کتابخانه دیجیتالی حج
  • ویکی حج
  • سامانه نشریات
  • جستجو در کتابخانه
  • دانشنامه حج و حرمین
  • بانک اطلاعاتی نقد وهابیت
  • نقشه سایت
  • همایش‌های حج، جهان اسلام و حرمین شریفین

پـیـونـدهــای مـرتـبـط

  • دفتر مقام معظم رهبری
  • خبرگزاری حج
  • سازمان حج و زیارت
  • بقیع
  • لیست همه پیوندها