یکی از مهمترین ابعاد حج و زیارت، بعد تبلیغی آن است که برای بهرهمندی بیشتر از آن، از ظرفیت روحانیون کاروانها استفاده میشود. روحانیون، به عنوان مبلّغ، در کنار آموزش مناسک و اماکن و اسرار به زائران، وظیفهای فراتر دارند که ثمردهی تمامی تلاشها در عرصه حج و زیارت، منوط به تحقق فراگیر آن است. ازاینرو آموزش روحانیون، در واقع آموزشِ باواسطه حجگزاران و زائران گرامی است که بعثه مقام معظم رهبری، این وظیفه را بر عهده داشته و با نشر کتب آموزشی و پژوهشی، و برگزاری دورههای آموزشی بدو خدمت و ضمن خدمت روحانیون کاروانها این امر مهم را انجام میدهد.
عرصه تبلیغ به طور کلی، و تبلیغ بینالملل به طور خاص، و تبلیغ در سفرهای زیارتی به نحو اخص، نیازمند شناخت کامل بایدها و نبایدهای فقهی تبلیغ است تا در کنار مهارتهای تبلیغی، بیشترین اثر را در تحقق اهداف مد نظر شارع مقدس از تشریع وجوب حج و استحباب زیارت داشته باشد. ازاينرو گروه فقه و حقوق پژوهشكده حج و زيارت، برای تبيين دقيق بایدها و نبایدهای فقهی (واجبات و محرمات) تبلیغ، با تأکید بر وظیفه روحانیون کاروانهای زیارتی، تدوین کتابی را در این زمینه، در دستور کار خود قرار داد.
در این کتاب، بررسی مفاهیم کاربردی تحقیق، همچون فقه، تبلیغ و حکم، و اشاره به کلیاتی در مورد اهمیت تبلیغ، شیوهها و ابزارهای آن، ویژگیهای مبلّغ موفق، فرصت کاروانهای حج و زیارت در تبلیغ، رابطه تبلیغ و امر به معروف و نهی از منکر، نقش و جایگاه عناوین ثانویه، عرف و سیره، تسامح در ادله سنن و نقش و وظیفه حکومت اسلامی در تبلیغ در فصل اول این کتاب مطرح شده است.
بایدهای اولی تبلیغ، از قبیل بيان حقايق ديني، لزومِ داشتن علم و يقين در بيان حقايق دينی، تصحيح مطالب اشتباه، نقش قصد قربت در تبليغ و لزوم مبارزه با خرافات و بدعتها در گفتار اول از فصل دوم آمده است و نبایدهایی از قبیل کتمان حقایق دینی، ذکر مطالب بدون استناد، اسناد روایات ضعیف به اهل بیت:، استفاده از وسیله باطل برای رسیدن به حق، تبليغ در مقابل مزد مالی، سخنان و رفتارهای توهینآمیز نسبت به ادیان و مذاهب دیگر و رفتار سکولار در تبلیغ، در گفتار دوم این فصل، به عنوان نبایدهای اولی تبلیغ مورد بررسی قرار گرفته است.
فصل سوم کتاب، که به بایدهای و نبایدها ثانوی تبلیغ اختصاص دارد، همچون فصل دوم، در دو گفتار پیریزی شده است و در گفتار اول، بایدهایی از قبیل رعایت تقیه، مصلحتسنجی، تعظیم شعائر در تبلیغ و رعایت قوانین کشور متبوع و توجه به شرایط مخاطبان، مطرح گشته و نبایدهایی همچون طرح مطالب اختلافانگیز، وهن مذهب و بهانه دادن به دست دشمنان در گفتار دوم از این فصل مورد تحلیل و بررسی دقیق فقهی قرار گرفته است.
در پایان، منشور تبلیغ، که مورد تأیید مراجع عظام تبلیغ قرار گرفته، به عنوان مرامنامهای برای همه مبلّغان تهیه شده، که قطعاً میتواند بهترین راهکار عملی برای فرهنگسازی در عرصه تبلیغ باشد.