نویسندگان: مجتبی ذهابی (دانشجوی دکتری تاریخ ایران بعد از اسلام دانشگاه اصفهان) و اکرم کرمعلی (دانشجوی دکترا، دانشگاه لرستان)
میقات حج، شماره 110، زمستان 1398.
فعالیت نهضتها و جنبش هایی با گرایشهای شیعی و متصوفه اهمیت بسیاری در تاریخ دارد. از عرصههای حضور اجتماعی عرفا، توجه آنها به مناسک حج است؛ زیرا این مراسم، عرصهای را فراهم میکند تا عرفا و صوفیان علاوه بر تعقیب امیال معنوی خویش، مناسبات خود با حاکمان و تودههای مردم را به نمایش بگذارند. سفر حج جامی، به عنوان نمونهای از سفر حج عرفا و صوفیان و همچنین به عنوان تنها سفرنامه حج موجود از دورة تیموری آورده شده است. از آنجا که جامی در مرکز قدرت رسمی و دیوانی قرار داشت، ضمن حفظ زندگی خانقاهی و ارشاد مریدان، دولتمردان را هم زیرنفوذ آورد و با توصیه به حاکمان و امیران، به حل و فصل مشکلات مردم کمک کرد. همین جایگاه او باعث شد که در هنگام سفر حج و زیارت عتبات، سلطان حسین بایقرا وی را از پرداخت هرگونه مالیات معاف کند و نامههایی به مراکز قدرت در جهان اسلام فرستاد و دستور داد که از او و همراهانش استقبال کنند.
این مقاله در صدد است به روش تاریخی به بررسی رویکرد صوفیان در قرن نهم به مقوله حج بپردازد و در این رابطه، سفر حج جامی را مورد بررسی و تجزیه
و تحلیل قرار دهد.