اين كتاب بر ظرفيتهاي تبليغی حج براي زائران در تمامي سفر حتي قبل و بعد از آن تمركز دارد. در اين رويكرد، روحاني كاروان، مبلغ و فرستنده پيام و زائران بيتالله الحرام، مخاطب تبليغ ميباشند. در اين تحقيق سعي شده است از سويي به مباني نظري مباحث پرداخته شود و از سويي، به ابعاد كاربردي تحقيق نيز توجه شود تا روحانيان كاروانها بتوانند از مطالب كتاب بهره ببرند. مطالب كتاب در هفت فصل تنظيم شده است. فصل اول: كليات؛ فصل دوم: امتيازات و ويژگيهاي تبليغي سفر حج؛ فصل سوم: نوع و محتواي پيام در موقعيتهاي تبليغي حج؛ فصل چهارم: ويژگيها و شرايط مخاطب در حج؛ فصل پنجم: اصول ارتباطي-تبليغي مبلغ در حج؛ فصل ششم: روشهاي تبليغ در حج؛ فصل هفتم: موانع بهرهمندي از ظرفيتهاي تبليغ حج.