سیدمهدی طالقانی اصفهانی (کارشناسی ارشد ارتباطات حج و زیارت- دانشگاه بینالمللی امام رضا (ع))
کتاب "مجموعه مقالات همایش بینالمللی حج و دیپلماسی"(قم، پژوهشکده حج و زیارت، ۱۳۹۹)، صفحه 179 تا 198
موسم حج علاوه بر آثار و برکات معنوی، برای کشورهای جهان اسلام و به خصوص کشورهای دارای جایگاه در معادلات جهانی و منطقهای فرصتی است تا از دیپلماسی حج جهت تبیین مواضع و گسترش همکاریهای منطقهای استفاده نمایند.
دیپلماسی حج بعنوان یکی از اشکال دیپلماسی نوین با بهرهگیری از افزایش نقش و توان اثرگذاری افراد در ارتباط با دولتهای متبوعشان به مدد فراهم آمدن امکان آگاهی مشترک و مرتبط و متشکل شدن در بستر رسانههای جدید، راهکاری برای دستیابی به مفاهیم مشترک و تقویت تفاهم متقابل میان ملتها و کشورها است.
جایگاه بازیگران جدید دیپلماسی نوین همچون شخصیتهای غیر رسمی، نهادهای غیردولتی و ملتها بر سیاستهای کشورها و نیز نقش و کارکرد رسانههای نوین در اقناع افکار عمومی و کمک به حل مناقشههای سیاسی براساس مفهوم دیپلماسی حج در این مقاله مورد توجه است.
کلمات کلیدی: دیپلماسی حج، دیپلماسی فرهنگی، دیپلماسی نوین، رسانههای نوین، کارکرد رسانه در دیپلماسی