نشست علمی «مشروعیت سفر برای زیارت از دیدگاه مذاهب اسلامی» روز سه شنبه 16 شهریور با حضور حجت الاسلام والمسلمین آلمجدد شیرازی از اساتید حوزه و دانشگاه، ماموستا اقبال بهمنی، مدرس و مسئول دبیرخانه ائمه جمعه اهل سنت کردستان، آخوند احمد قربانپور مدرس و عضو شورای افتاء محفل فقهی احناف ترکمن صحرا در بستر فضای مجازی برگزار گردید.
در این نشست ابتدا اساتید دیدگاه خود را درباره اصل زیارت بیان داشتند و سپس به بررسی مشروعیت سفر برای زیارت پرداختند. آخوند قربانپور از اساتید حنفی با اجماعی دانستن استحباب موکد زیارت، شبهات پیرامون حدیث شد رحال را مورد بررسی قرار داد و به نقد دیدگاه کسانی پرداخت که با تمسک به این حدیث سفر برای زیارت را منع می کنند،
مدیر مدرسه خاتم الانبیاء و عضو شورای افتاء محفل فقهی احناف در ترکمن صحرا در پایان یادآوری کرد که در دوران های گذشته علماء و مردم منطقه ترکمن صحرا با کامیون های باری به قصد سفر برای زیارت حضرت رضا علیه السلام به مشهد مشرف می شدند
ماموستا اقبال بهمنی از اساتید شافعی شرکت کننده در این وبینار نیز با تاکید بر استحباب اصل زیارت لازمه زیارت را شد رجال دانستند و به نقد دیدگاه وهابیان در این زمینه پرداختند.
مسئول دبیرخانه ائمه جمعه اهل سنت کردستان در ادامه به اماکن مقدسی که به نام اهل بیت در منطقه کردستان وجود دارد اشاره و تاکید کردند که علماء و مردم از قدیم الایام در این منطقه به زیارت این اماکن می رفتند و اشکالی در آن نمی دیدند.
حجت الاسلام والمسلمین آل مجدِّد شیرازی نیز در ابتدا به اصل مساله زیارت پرداختند و آن را اجماع تمام مذاهب دانستند، ایشان سپس به بررسی حدیث "لا تُشَدُّ الرِّحالُ الاّ الى ثَلاثَةِ مَساجِدَ: المَسجِدِ الْحَرامِ، وَمَسجِدی هذا، وَالمَسجِدِ الأَقصى" پرداختند و بیان داشتند که در جمله استثنائیه، وجود مستثنی و مستثنی منه لازم است. البته ممکن است مستثنی منه محذوف باشد که به آن استثنای مفرّغ گفته می شود و امری شایع است. در حدیث مذکور، مستثنی (ثلاثة مساجد) به طور صریح ذکر شده اما مستثنی منه محذوف است و به اقتضای قواعد زبان عربی و در جهت روشن شدن معنا، باید کلمهای در تقدیر گرفته شود وی سپس به نقد دیدگاه وهابیان در این باره پرداختند و با ذکر سیره و روش عالمان اهل سنت همچون ابن حبان و ابن خزیمه که به قصد سفر برای زیارت حضرت رضا علیه السلام شد رحال می کردند اشاره کردند.