ناصر القفاری پس از گزارش روايت مربوط به مصحف امام علي (علیه السلام) از طريق محمد بن فضيل از اشعث از محمد بن سيرين، ميگويد: اين روايت از دو نظر مخدوش است: 1. روايت مربوط به مصحف علي (علیه السلام) را غير از اشعث کسي ديگر از ابن سيرين نقل نکرده؛
2. روايت اشعث، سست و ضعيف است.[1]
ادعاي اول که ميگويد روايت مصحف علي (علیه السلام) را غير از اشعث، کسي ديگر از ابن سيرين نقل نکرده، ادعايي بياساس است؛ زيرا
ابن ضريس روايت را از بُشر بن موسي از هوذة بن خليفه از عون از محمد بن سيرين از عکرمه از علي (علیه السلام) نقل کرده است.[2]
ابن سعد روايت را از طريق اسماعيل بن ابراهيم از ايوب و ابن عون از محمد بن سيرين نقل کرده است.[3]
همچنين جلالالدين سيوطي ميگويد: «ابن اشته (م360ه .ق)، در کتاب مصاحف، حديث را از طريق ديگر (يعني از طريق غير اشعث) از ابن سيرين نقل کرده است».[4]
اما ادعاي دوم که ميگويد: حديث اشعث سست و ضعيف است نيز بياساس و باطل است؛ زيرا مقصود از اشعث در سند ابن ابيداوود ـ به قرينه راوي که محمد بن فضيل و مروي عنه محمد بن سيرين است ـ اشعث بن سواد کندي نجّار ميباشد، ديدگاهها درباره او متفاوت است؛ يحيي بن معين او را از ثقات شمرده است.[5] ابن عدي درباره او ميگويد: «وَ فِي الجُملَةِ يُکتَبُ حَدِيثُهُ». عجلي، ابن شاهين و بزاز، سخن
ابن عدي را درباره او پذيرفتهاند.[6] دکتر بشار در پاورقي همين
صفحه مينويسد:
از اين بيان روشن ميشود که اشعث به تمام معنا ضعيف نيست، بلکه اقوال درباره او مختلف است. بنابراين شايسته نيست که در مورد او کلمه ضعيف را به کار ببريم. پس تعبير (ضعيف) دانشمندان رجال درباره او اشتباه است.[7]
[1]. اصول مذهب الشيعة الامامیة،ناصر القفاری، ص229.
[2]. فضائل القرآن و ما انزل من القرآن بمکة وما انزل بالمدينة، محمد بن ايوب، ابن ضريس بجلي، ج1، ص36.
[3]. الطبقات الکبري، ابن سعد، ج2، ص338.
[4]. الاتقان في علوم القرآن، ج1، ص580.
[5]. تهذيب الکمال في اسماء الرجال، يوسف مزي، ج3، ص269.
[6]. همان.
[7]. همان.