• صفحه اصلی
  • درباره ما
    • پژوهشکده در یک نگاه
    • هیئت امنا
    • ریاست
    • معاونت ها
    • شورای پژوهشی
    • جوایز و افتخارات
  • فعالیت ها
    • نشست های علمی
    • ارتباط با مراکز علمی
  • گروه های علمی
    • گروه اخلاق و اسرار
    • گروه تاریخ و سیره
    • گروه فقه و حقوق
    • گروه کلام و معارف
    • واحد احیای میراث
    • دفتر پژوهشکده در خراسان
    • واحد بقیع‌پژوهی
  • آثار
    • کتاب ها
    • نشریات
    • نرم افزارها
    • ویکی حج
    • دانشنامه حج و حرمین
    • دانشنامه عتبات
    • موسوعه رد شبهات
    • مجموعه آثار حج خونین
  • کتابخانه، موزه و اسناد
    • کتابخانه
    • موزه
    • اسناد
  • خدمات پژوهشی
    • بانک اطلاعاتی نقد وهابیت
    • اولویت های پژوهشی
    • کتابشناسی حج و زیارت
    • خاطرات حج و زیارت
    • پاسخ به شبهات
    • حمایت از پایان نامه ها
    • فرم ها
    • درس خارج فقه حج
  • افراد
  • آرشیو
×

ارسال ایمیل

در حال ارسال اطلاعات
لطفا تیک "من ربات نیستم" را بزنید !
/ خدمات پژوهشی / پاسخ به شبهات / شیعه / شبهه: انکار سهو النبي (صلی الله علیه و آله) مستلزم غلو است
تاريخ : 1401/03/04 | بازدید : 186
شبهات مرتبط با شیعه پاسخ به شبهات

شبهه: انکار سهو النبي (صلی الله علیه و آله) مستلزم غلو است

شبهه دوم: انکار سهو النبي (صلی الله علیه و آله) مستلزم غلو است

قفاري، نويسنده وهابي، مي‌نويسد: «صدوق نفي سهو از نبي را علامت غلو مي‌داند».[1]

پاسخ شبهه دوم

در پاسخ به شبهه دوم بايد گفت: غلو درباره پيامبر اکرم (صلی الله علیه و آله) و ائمه طاهرين (علیهم السلام) به چند معناست:

1. کسي قایل به خدايي آنان شود؛

2. آنان را در معبوديت و آفرينش و روزي دادن، شريک خدا قرار دهد؛

3. خدا در آنان حلول کرده يا با آنان اتحاد پيدا کرده است؛

4. آنان بدون وحي يا الهام از سوي خداوند غيب مي‌دانند؛

5. معرفت و شناخت، آنان را از تمام طاعات بي­نياز مي­کند و با وجود آنان، به ترک معاصي نياز نيست.[2]

اما در غير از اموري که ذکر شد، هر وصفي که به آنان نسبت داده شود، غلو نخواهد بود؛ چون در منابع روايي ما، از ائمه معصومين (علیهم السلام)، روايات فراوان آمده است که در مرتبه بندگي و پايين‌تر از مقام پيامبري، به هر صفتي که مي‌خواهيد، ما را توصيف کنيد. در ذيل به بعضي از آنها اشاره مي‌شود:

1. امام علی (علیه السلام) فرمود:

لاَ تَتَجَاوَزُوا بِنَا العُبُودِيةَ، ثُمَّ قُولُوا فِينَا مَا شِئتُم وَلَن تَبلُغُوا، وَإِياكُم وَالغُلُوَّ كَغُلُوِّ النَّصَارَى فَإِنِّي بَرِئٌ مِنَ الغَالِينَ.[3]

ما را از مقام بندگي بالاتر نبريد؛ سپس هرچه مي‌خواهيد در وصف ما بگوييد و هرگز نمي‌توانيد ما را [آن‌گونه که شايسته مقام ماست] وصف کنيد. مبادا مانند نصارا در مورد ما غلو نموده [و ما را خدا بدانيد]؛ زيرا من از غلوکنندگان بيزارم.

2. در بيان ديگر آمده است که ما را بنده مخلوق خدا بدانيد و در وصف ما، غير از نبوت، هرچه مي­خواهيد بگوييد.[4]

بنابراين غلو درباره ائمه معصومين (علیهم السلام) هنگامي صادق است که کسي ائمه معصومين (علیهم السلام) را تا مقام نبوت يا خدايي بالا ببرد.

3. نيز آمده است که از غلو کردن درباره ما جداً برحذر باشيد. بگوييد ما بندگان پرورش يافته خدا هستيم و در فضيلت ما هرچه دلتان مي‌خواهد بگوييد.[5]

4. علي (علیه السلام) خطاب به اباذر مي‌فرمايد:

بدان که من بنده و خليفه خدا بر بندگان او هستم. ما را خدا ندانيد، و در فضيلت ما هرچه مي‌خواهيد بگوييد؛ زيرا شما به حقيقت و نهايت فضايل ما نمي‌توانيد برسيد؛ چون آنچه خداوند به ما عنايت فرموده، بزرگ‌تر و عظيم‌تر از آن است که در قلب شما خطور مي­کند.[6]

از گفته‌هاي حضرت علي (علیه السلام) به خوبي استفاده مي‌شود که غلو انحصاراً به اين معناست که کسي، ائمه معصومين (علیهم السلام) را پيامبر يا خدا بداند. در غير اين صورت، بيان فضايل ائمه معصومين (علیهم السلام)، در بالاترين مرتبه آن، نه تنها غلو نيست، که بر اساس سخنان نوراني آنان، ما قادر به بيان حقيقت و نهايت آنها نيستيم.

از سوي ديگر، به ما سفارش شده است که از خدا بترسيد، خدا و رسولش را بزرگ بدانيد و هيچ کسي را از رسول خدا (صلی الله علیه و آله) برتر ندانيد؛ زيرا خداي متعال او را برتري داده است.[7] هيچ کس برتر از پيامبر اکرم (صلی الله علیه و آله) نيست. بنابراين بيان فضايل و اوصاف کماليه آن حضرت، که نفي سهو يکي از آنهاست، نه تنها غلو نبوده، بلکه کسي را ياراي تبيين آنها، آن گونه که شايسته مقام وي است، نخواهد بود.

به هر حال ديدگاه صدوق منحصر به خودش است و علماي ديگر شيعه در طول تاريخ با او همگرايي نکرده‌اند و ممکن است غلوّ مورد نظر ايشان غلّو مصطلح نباشد.


[1]. ر.ک: ققاری، أصول مذهب الشيعة الإمامية، ج2، ص781.

[2]. مجلسی، بحار الأنوار، ج25، ص346.

[3]. طبرسي، الاحتجاج، ج2، ص233.

[4]. قطب راوندي، الخرائج والجرائح، ج2، ص735.

[5]. ابن بابويه (شيخ صدوق)، الخصال، ص614.

[6]. مجلسي، بحارالأنوار، ج26، ص2.

[7]. حميري، قرب الإسناد، ص159.

شـبـهـات مـرتـبـط
شبهه: عمل نکردن شيعه به قرآن
شبهه: شرک‌آمیز بودن توسل به حق یا جاه پیامبر و اولیا
شبهه: فایده نداشتن منزلت اولیا برای دیگران
شبهه: عدم جواز قسم به حق و جاه انبيا و اوليا
شبهه: عدم حقانيت شيعه به خاطر در اقليت بودن
شبهه: انکار سنت نبوي از سوي شيعه به دليل تمسک اهل سنت به آن
شبهه: انکار سنت نبوي از سوي شيعه به دليل ارتداد صحابه
شبهه: شيعه و حق تشريع بر ائمه اهل ‌بيت (علیهم السلام)
شبهه: شيعه و نزول ملائکه بر ائمه اهل ‌بيت (علیهم السلام)
شبهه: پذيرش سهو النبي (صلی الله علیه و آله) از سوي شيخ صدوق
شبهه: امکان سهو معصومين (علیهم السلام) به دليل پايين‌تر بودن رتبه آنان از پيامبر (صلی الله علیه و آله)
شبهه: استفاده از لفظ بنات (دختران) در قرآن
شبهه: تعبير «بنت رسول الله» براي زينب، ام کلثوم و رقيه در روايات
شبهه: داماد رسول خدا شمردن عثمان توسط علي (علیه السلام)
شبهه: دعاي امام صادق (علیه السلام)
شبهه: انکار تعدد دختران پيامبر (صلی الله علیه و آله) مستلزم انکار قرآن و کفر
شبهه: توجه به اهل بيت جايگزين انجام‌ دادن واجبات
شبهه: انتساب روايات دروغين به ائمه براي تعطيلي شريعت
شبهه: بخشوده شدن گناهان گذشته و آينده در صورت زيارت امام رضا (علیه السلام)
شبهه: جواز جهاد تنها با حضور مردم
شبهه: رافضیه و تناسخ
مــطــالـــب مــرتــبــط
  • شبهه: عمل نکردن شيعه به قرآن
  • شبهه: شرک‌آمیز بودن توسل به حق یا جاه پیامبر و اولیا
  • شبهه: فایده نداشتن منزلت اولیا برای دیگران
  • شبهه: عدم جواز قسم به حق و جاه انبيا و اوليا
  • شبهه: عدم حقانيت شيعه به خاطر در اقليت بودن
  • شبهه: انکار سنت نبوي از سوي شيعه به دليل تمسک اهل سنت به آن
  • شبهه: انکار سنت نبوي از سوي شيعه به دليل ارتداد صحابه
  • شبهه: شيعه و حق تشريع بر ائمه اهل ‌بيت (علیهم السلام)
  • شبهه: شيعه و نزول ملائکه بر ائمه اهل ‌بيت (علیهم السلام)
  • شبهه: پذيرش سهو النبي (صلی الله علیه و آله) از سوي شيخ صدوق
  • شبهه: امکان سهو معصومين (علیهم السلام) به دليل پايين‌تر بودن رتبه آنان از پيامبر (صلی الله علیه و آله)
  • شبهه: استفاده از لفظ بنات (دختران) در قرآن
  • شبهه: تعبير «بنت رسول الله» براي زينب، ام کلثوم و رقيه در روايات
  • شبهه: داماد رسول خدا شمردن عثمان توسط علي (علیه السلام)
  • شبهه: دعاي امام صادق (علیه السلام)
  • شبهه: انکار تعدد دختران پيامبر (صلی الله علیه و آله) مستلزم انکار قرآن و کفر
  • شبهه: توجه به اهل بيت جايگزين انجام‌ دادن واجبات
  • شبهه: انتساب روايات دروغين به ائمه براي تعطيلي شريعت
  • شبهه: بخشوده شدن گناهان گذشته و آينده در صورت زيارت امام رضا (علیه السلام)
  • شبهه: جواز جهاد تنها با حضور مردم
  • شبهه: رافضیه و تناسخ
تــــازه هــــا
  • شبهه: شیعه و تأثیرپذیری از آیین مجوس
  • شبهه: پایه‌گذاری شیعه به وسیله عبدالله بن سبأ
  • شبهه: انتساب اثناعشریه به رفض
  • شبهه: پیدایش اثناعشریه پس از وفات امام حسن عسکری (علیه السلام)
  • شبهه: لعن و تکفیر مهاجرین و انصار در کتب شیعه
  • شبهه: بهتر بودن نصارا و یهود از صحابه نزد شیعه
پـــربـــازدیـــدهــــا
  • شبهه: پرداخت خمس به امام يا نائب امام
  • شبهه: شيعه و حق تشريع بر ائمه اهل ‌بيت (علیهم السلام)
  • شبهه: ازدواج با محارم
  • شبهه: پایه‌گذاری شیعه به وسیله عبدالله بن سبأ
  • شبهه: پذيرش سهو النبي (صلی الله علیه و آله) از سوي شيخ صدوق
  • شبهه: لعن و تکفیر ائمه اهل سنت از سوی شیعه
حــــدیــــث روز
قم، خيابان 75 متری عمار یاسر، خیابان شهید آیت الّله قدوسی، ساختمان حوزه نمایندگی ولی فقیه در امور حج و زیارت، طبقه پنجم
پست الکترونیک: info@hzrc.ac.ir
تلفن تماس: 37186 - 025
نمابر: 37769994 - 025
كد پستی: 3719158489

دسـتـرسـی سـریـع

  • دفتر پژوهشکده در خراسان
  • کتابخانه دیجیتالی حج
  • ویکی حج
  • سامانه نشریات
  • جستجو در کتابخانه
  • دانشنامه حج و حرمین
  • بانک اطلاعاتی نقد وهابیت
  • نقشه سایت
  • همایش‌های حج، جهان اسلام و حرمین شریفین

پـیـونـدهــای مـرتـبـط

  • دفتر مقام معظم رهبری
  • خبرگزاری حج
  • سازمان حج و زیارت
  • بقیع
  • لیست همه پیوندها