نشست علمی «زیارت متعالی و ماندگار» به همت دفتر پژوهشکده حج و زیارت خراسان رضوی روز دوشنبه (16 خرداد 1401 ) در سالن همایش های سازمان حج و زیارت مشهد برگزار گردید.
در این نشست که با حضور مدیران، روحانیون و معینه های حج 1401 برگزار شد، در ابتدا حجت الاسلام والمسلمین دکتر احمری مسئول بعثه خراسان رضوی ضمن خیر مقدم، ارتقاء سطح علمی روحانیون را یکی از اهداف این گونه نشست ها دانستند.
در ادامه، آقای دکتر احد فرامرز قراملکی به ارائه بحث پیرامون چیستی زیارت متعالی، مبانی و چگونگی دستیابی به آن پرداختند.
مدیر عامل بنیاد پژوهشهای اسلامی آستان قدس در ابتدا با اشاره به روایتی از امام حسین علیه السلام که می فرمایند: فَضلُ كافِلِ يَتيمِ آلِ محمّدٍ المُنقَطِعِ عَن مَوالِيهِ النّاشِبِ في رُتبَةِ الجَهلِ يُخرِجُهُ مِن جَهلِهِ و يُوضِحُ لَهُ ما اشتَبَهَ علَيهِ على فَضلِ كافِلِ يَتيمٍ يُطعِمُهُ و يَسقيهِ ، كَفَضلِ الشَّمسِ علَى السُّهى
بیان داشتند که تمایز دو گونه یتیم در احادیث الف: یتیم از پدر و مادر، ب: یتیم از ائمه علیهم السلام کاملا مشخص و مشهود است و به تعبیر روایت، برتری کسی که یتیم آل محمّد صلی الله علیه وآله را که از موالیان و امامان خویش علیهم السلام دورافتاده و به گمراهی گرفتار شده است، سرپرستی کند و او را از جهل و نادانی بیرون آورد ، بر سرپرستی کنندهی یتیم که او را غذا و آب میدهد، قابل مقایسه نیست. بنابراین وظیفه روحانی کاروان وصل فرزند به نقطه هستی است و تکفل ایتام آل محمد صلی الله علیه وآله می باشد.
دکتر فرامرز قراملکی زیارت را داری سه رکن، زیارت کننده، زیارت شونده و اصل زیارت دانستند که اصل زیارت در دو مرتبه متعارف و متعالی قابل بررسی می باشد. ایشان در ادامه ره آورد های زیارت را 1.تعمیق عواطف،2. افزایش معرفت و3. تحول رفتاری دانستند و گفتند: رهاورد زیارت اصلاح انگاره هاست که باید توسط روحانی تصحیح و هدایت شود تا زائر به ره آورد نهایی زیارت که تحول وجودی است برسد .
ایشان در پایان نقش واسطه که همان روحانی کاروان در زیارت متعالی است را در شش محور زیر برشمردند:
1. اعتدال در هر یک از مواجهه های احساسی، کنشی و معرفتی؛
2. مواظبت بر صحت مناسک و احکام شرعی؛
3. انسجام بین چهار مواجهه احساسی، کنشی ، معرفتی و مناسکی؛
4. اصلاح انگاره های ذهنی زائر از ... و پیشگیری و درمان خرافه گرایی؛
5. ایجاد زمینه برای تجربه حضور؛
6. یاری در بازشناسی تجربه و توهم تجربه.
وی در پایان سخنان خود توضیح دادکه با تحقق این شش محور می توان گفت ره آورد نهایی صورت گرفته که تحول وجودی من و زائر است .