ابن تیمیه مدعی است:
شکی نیست که مجوس و صابئی، بدتر از یهودی و نصرانی است؛ با این وجود تظاهر به تشیع کرده و میگویند شیعیان سریعترین فرقهای هستند که به ما پاسخ گفتهاند؛ زیرا از شریعت فاصله گرفتهاند و آکنده از جهل و تصدیق مجهولاتاند.[1]
1. هر مطلبی که به گروه، طایفه یا فرقه خاصی نسبت داده میشود، نیازمند مدرک و دلیل و شواهدی است که برای آن گروه معتبر و قابل اعتماد باشد و بر درستی آن تأکیده شده باشد. بدون دلیل و با عملکرد بزرگان یک گروه یا فرقه نمیتوان چیزی را به آنها نسبت داد؛ زیرا مصداق تهمت است.
در دین اسلام تهمت زدن، آن هم در مسائل اعتقادی همچون ارتباط داشتن به مجوس و صابئی گناه بسیار بزرگی است. بهتان و تهمت از گناهان كبیره است و در قرآن مجید به شدت از آن نهی و عذاب شدیدی برای آن بیان شده است. خداوند در قرآن کریم میفرماید:
(وَ الَّذِینَ یؤْذُونَ الْمُؤْمِنِینَ وَ الْمُؤْمِنَاتِ بِغَیرِ مَا اکْتَسَبُوا فَقَدِ احْتَمَلُوا بُهْتَانًا وَ إِثْمًا مُّبِینًا).(احزاب: 58)
و آنان که مردان و زنان را در برابر گناهی که مرتکب نشدهاند آزار میدهند، باز بهتان و گناه آشکاری را به دوش کشیدهاند.
در حقیقت بهتان بدترین نوع دروغ است و چنانچه اتهام شخص در غیاب وی باشد، غیبت هم به شمار میآید و انسان در واقع مرتكب دو گناه شده است: یكی دروغ و دیگری غیبت، و بزرگترین ظلم در حق برادر مؤمن آن است كه او را متهم به ارتكاب گناهی كنی كه هرگز آن را انجام نداده است. بهتان در اصطلاح، همین برچسب زدن به دیگران است كه متاسفانه همواره در نویسندگان وهابی مطرح بوده و امروزه نیز بزرگترین ابزار آنهاست.
2. چه ارتباطی بین شیعه و مجوس است؟ لابد خواهند گفت که بیشتر شیعیان، فارس زبان یا ایرانی هستند و در گذشته پیرو آیین مجوس و زرتشت بودهاند. اگر قرار است این رابطه باعث مجوسیت گردد، عربهای پیش از اسلام هم معتقد به ادیان مختلف بودهاند؛ زیرا ادیان و مذاهب رایج در میان مردم جزیرة العرب عبارت بود از: دین باستانی- تاریخی حنیف، یهود، نصارا، زرتشت، صابئین، مزدك و مانی و البته بیشتر آنها بتپرست بودند. آیا میتوان گفت که عربهای کنونی عربستان نیز یهودی، نصرانی یا بتپرست هستند؟ چون اجداد آنها در گذشته بتپرست بودند؟
3. اغلب اندیشمندان اهل سنت مانند: بخاری، مسلم، ابن ماجه، ابن ابیداوود، ابوحنیفه، ابوحبان بستی، فخررازی، غزالی، امام الحرمین جوینی، ابومنصور ماتریدی، و دهها و صدها شخصیت طراز اول اهلسنت، همه از فُرس و غیر عرب بوده که اجداد آنها همه پیش از اسلام معتقد به دین مجوسی و زرتشتی یا دین غیر ابراهیمی بودهاند. با این وجود آیا چون رهبران اعتقادی و کلامی یا فقهی اهل سنت اعتقاد به این دین داشتند، متأثر از مجوسند؟
[1]. منهاج السنه، ج3، ص453.