• صفحه اصلی
  • درباره ما
    • پژوهشکده در یک نگاه
    • هیئت امنا
    • ریاست
    • معاونت ها
    • شورای پژوهشی
    • جوایز و افتخارات
  • فعالیت ها
    • نشست های علمی
    • ارتباط با مراکز علمی
  • گروه های علمی
    • گروه اخلاق و اسرار
    • گروه تاریخ و سیره
    • گروه فقه و حقوق
    • گروه کلام و معارف
    • واحد احیای میراث
    • دفتر پژوهشکده در خراسان
    • واحد بقیع‌پژوهی
  • آثار
    • کتاب ها
    • نشریات
    • نرم افزارها
    • ویکی حج
    • دانشنامه حج و حرمین
    • دانشنامه عتبات
    • موسوعه رد شبهات
    • مجموعه آثار حج خونین
  • کتابخانه، موزه و اسناد
    • کتابخانه
    • موزه
    • اسناد
  • خدمات پژوهشی
    • بانک اطلاعاتی نقد وهابیت
    • اولویت های پژوهشی
    • کتابشناسی حج و زیارت
    • خاطرات حج و زیارت
    • پاسخ به شبهات
    • حمایت از پایان نامه ها
    • فرم ها
    • درس خارج فقه حج
  • افراد
  • آرشیو
×

ارسال ایمیل

در حال ارسال اطلاعات
لطفا تیک "من ربات نیستم" را بزنید !
/ خدمات پژوهشی / پاسخ به شبهات / شیعه / شبهه: انتساب اثناعشریه به رفض
تاريخ : 1401/04/25 | بازدید : 203
شبهات مرتبط با شیعه پاسخ به شبهات

شبهه: انتساب اثناعشریه به رفض

شبهه دوم: انتساب اثناعشریه به رفض

«مذهب اثناعشریه، فرقه رافضه است». ابن تیمیه می‌گوید: «مذهب رفض، اهل محاربه با اولیاء‌الله و انصار دین خداوند است. بهترین اصحاب پیامبر (صلی الله علیه و آله) را که بهترین خلق الله است، تکفیر، لعن و سبّ می‌کنند. مذهب رفض، همانند دوره جاهلیت، هیچ‌گونه شناختی از دین نداشته و از شناخت اصول دین بیگانه است».[1]

پاسخ شبهه دوم

«رفض»، مصدر و ریشه واژه‌های رافضی و رافضه است و در لغت به معنای ترک و رها کردن است؛ برای مثال، هنگامی که کسی جایی را ترک کند، می‌گویند: «رفض فلان موضع کذا». پراکنده شدن یک جماعت معنای دیگر رفض است.[2] «یاء» در رافضی، یای نسبت است[3] و حاکی از نسبت دارنده وصف رفض، به مسلک یا جماعت رافضی است. به کسی که نسبت به چیزی تعصب و جمود بورزد نیز رافضی گفته می‌شود.[4] روافض جمع رافضه و به لشکریانی گفته می‌شود که فرمانده خود را ترک کرده، از او روی‌گردان شوند.[5] به هر گروه و طایفه‌ای از این لشکر نیز، رافضه گفته می‌شود.[6] همچنین جماعتی که میان آنان اختلاف و نزاع باشد، روافض نامیده می‌شوند.[7]

برخی ارباب لغت به معنای اصطلاحی رافضه نیز اشاره کرده‌اند:‌

رافضه فرقه‌ای از شیعیان‌اند که به دلیل ترک زید بن علی (علیه السلام) به این نام، نامیده شدند.[8] آنان به زید گفتند: بیزاری خویش را از شیخین اعلام کن تا در کنار تو پیکار کنیم. زید گفت: آنان وزیران جد من بودند و من از آنان بیزاری نمی‌جویم.[9]

در هرحال کسانی که این اصطلاح را بر شیعه یا محبان اهل بیت پیامبر (صلی الله علیه و آله) اطلاق می‌کنند، قصد نکوهش آنان را دارند. به عبارت دیگر، از نظر آنان این اصطلاح بر خطا و انحراف دلالت می‌کند. در پیدایش این اصطلاح نقل مشهوری است که می‌گوید: این اصطلاح در جریان قیام زید بن علی پیدا شد. آن‌گاه که مردم کوفه او را ترک کردند، زید خطاب به آنان کرده و گفت: «رفضتمونی؟» «آیا مرا رهاکردید؟»[10]

ولی این نقل مشهور از نظر محققان اعتباری ندارد؛ زیرا ابوالفرج و دیگران این مطلب را در قیام و شهادت او نقل نکرده‌اند؛ تنها یادآور شده‌اند که جمع بسیاری از مردم کوفه با او بیعت کردند و سپس او را رها کرده، از یاری‌اش دست کشیدند. همان‌گونه که پیش از این با جدش علی بن ابی‌طالب (علیه السلام) و حسین بن علی (علیهما السلام) و عموی پدرش، امام حسن (علیه السلام)، چنین کردند.[11]

اصحاب مقالات و فرق که درصدد نفی اصالت تشیع هستند و آن را مکتبی نوظهور می‌دانند، اصرار می‌ورزند که گروهی تندرو از شیعیان که به خلیفه اول و دوم بد می‌گفتند، از زید بن علی (علیه السلام) خواستند از آنان تبری بجوید. وقتی با امتناع وی روبه‌رو شدند، او را ترک گفتند. ازآن‌رو این گروه «رافضه» نامیده شدند؛ زیرا زید بن علی (علیه السلام) را در مبارزه و جهاد ترک گفتند.[12]

رافضه یک اصطلاح سیاسی است، نه دینی

اصطلاح «رافضه» در لغت عرب و تاریخ سابقه دیرینه دارد؛ زیرا پیوسته گروه‌های مخالف سیاسی را ـ که حکومت وقت را نمی‌پذیرفتندـ رافضی می‌نامیدند.

این اصطلاح پیش از تولد زید بن علی (علیه السلام) (87-120ه‍ .ق)، در میان عرب چه شیعه و چه غیر شیعه رایج بوده است؛ چنان‌که معاویه این اصطلاح را در نامه خود، طرفداران عثمان و مخالفان حکومت علی (علیه السلام)، مانند مروان بن حکم و عده‌ای دیگر که پس از جنگ جمل نزد او آمده بودند را «رافضی» نامید؛ زیرا همگی زیر بیرق یاغی‌گری و به رسمیت نشناختن حکومت امام علی (علیه السلام) گرد آمده بودند.[13]

«ابوالجارود» نزد امام باقر (علیه السلام) (57-114ه‍ .ق)، شکایت برد و گفت: فلانی ما را رافضه می‌نامد. امام باقر (علیه السلام) به خود اشاره کرد و فرمود: «من نیز جزء این گروهم». (یعنی به من هم این نسبت را می‌دهند).[14]

سابقه این اصطلاح به گونه‌ای است که وقتی امام باقر (علیه السلام) در سال114 هجری به شهادت رسید، در آن زمان هنوز زید بن علی (علیه السلام) قیام نکرده بود، تا در موقع استمداد، گروهی او را ترک کنند و به آنان چنین لقبی داده شود. با این وصف، اصطلاح رافضی پیش از جریان زید نیز بوده است.

این اصطلاح حتی پیش از اسلام نیز بوده است. ابوبصیر به امام باقر (علیه السلام) عرض می‌کند: «ما را رافضه می‌نامند و از این طریق، جان و مال ما را حلال می‌شمرند». امام (علیه السلام) فرمود: «هفتاد نفر از سپاه فرعون جدا شدند و به موسی (علیه السلام) پیوستند و به هارون مهر شدیدی می‌ورزیدند که احدی به پای آنان نمی‌رسید؛ ولی قوم موسی (علیه السلام)، آنان را «رافضه» می‌نامیدند.[15]

در حواشی امالی سید مرتضی آمده است: وقتی عبدالملک، از قصیده فرزدق در مدح امام زین‌العابدین (علیه السلام) آگاه شد، به او گفت: «آیا تو نیز رافضی هستی؟» فرزدق گفت: «اگر مهر ورزیدن به آل‌محمد (صلی الله علیه و آله)، نشانه رافضی بودن است، من نیز رافضی هستم».[16]

بنابراین، از مجموع این گفتار استفاده می‌شود که «رفض» و «رافضی» و «رافضه»، در آن روزگار، یک اصطلاح سیاسی بوده و این اصطلاح نه تنها پیش از زید، بلکه پیش از اسلام و قیام زید نیز رواج داشته است. هرکس حاکمیت حاکمی را نمی‌پذیرفت، به آن رافضی می‌گفتند. از آنجا که شیعیان، حکومت‌های وقت را نمی‌پذیرفتند، آنان را به سان تمام مخالفان حکومت‌های وقت، «رافضه» نامیدند.


[1]. منهاج السنة، ج1، صص6 ـ 9 و 30؛ الفصل في الملل و النحل، ج4، صص175ـ 185؛ اصول مذهب الشيعه، ج1، ص122.

[2]. الزينة، ابوحاتم، ج3، ص46.

[3]. ترتيب العين، فراهيدي، ج2، ص29.

[4]. المنجد، ص568.

[5]. الصحاح، ص1078.

[6]. العين، ج2، ص29.

[7]. همان.

[8]. الصحاح، ص1078.

[9]. تاج العروس، ج5، ص34.

[10]. مقالات الاسلاميين، اشعري، ص65.

[11]. اعيان الشيعه، ج1،ص21.

[12]. الفرق بين الفرق، بغدادي، ص25.

[13]. وقعة صفين، نصر بن مزاحم، ص29.

[14]. بحار الانوار، ج6، ص97.

[15]. همان، ح32.

[16]. امالي، سيد مرتضي، ج1، ص68.

شـبـهـات مـرتـبـط
شبهه: ازدواج با محارم
شبهه: رافضیه و تناسخ
شبهه: شیعه و اندیشه غیبت امام عصر (عجل الله تعالی فرجه الشریف)
شبهه: شیعه و تأثیرپذیری از آیین مجوس
شبهه: پایه‌گذاری شیعه به وسیله عبدالله بن سبأ
شبهه: پیدایش اثناعشریه پس از وفات امام حسن عسکری (علیه السلام)
شبهه: لعن و تکفیر مهاجرین و انصار در کتب شیعه
شبهه: بهتر بودن نصارا و یهود از صحابه نزد شیعه
شبهه: انتساب لعن و سب عموم صحابه به شیعه
شبهه: لعن و تکفیر ائمه اهل سنت از سوی شیعه
مــطــالـــب مــرتــبــط
  • شبهه: ازدواج با محارم
  • شبهه: رافضیه و تناسخ
  • شبهه: شیعه و اندیشه غیبت امام عصر (عجل الله تعالی فرجه الشریف)
  • شبهه: شیعه و تأثیرپذیری از آیین مجوس
  • شبهه: پایه‌گذاری شیعه به وسیله عبدالله بن سبأ
  • شبهه: پیدایش اثناعشریه پس از وفات امام حسن عسکری (علیه السلام)
  • شبهه: لعن و تکفیر مهاجرین و انصار در کتب شیعه
  • شبهه: بهتر بودن نصارا و یهود از صحابه نزد شیعه
  • شبهه: انتساب لعن و سب عموم صحابه به شیعه
  • شبهه: لعن و تکفیر ائمه اهل سنت از سوی شیعه
تــــازه هــــا
  • شبهه: شیعه و تأثیرپذیری از آیین مجوس
  • شبهه: پایه‌گذاری شیعه به وسیله عبدالله بن سبأ
  • شبهه: انتساب اثناعشریه به رفض
  • شبهه: پیدایش اثناعشریه پس از وفات امام حسن عسکری (علیه السلام)
  • شبهه: لعن و تکفیر مهاجرین و انصار در کتب شیعه
  • شبهه: بهتر بودن نصارا و یهود از صحابه نزد شیعه
پـــربـــازدیـــدهــــا
  • شبهه: پرداخت خمس به امام يا نائب امام
  • شبهه: شيعه و حق تشريع بر ائمه اهل ‌بيت (علیهم السلام)
  • شبهه: ازدواج با محارم
  • شبهه: پایه‌گذاری شیعه به وسیله عبدالله بن سبأ
  • شبهه: پذيرش سهو النبي (صلی الله علیه و آله) از سوي شيخ صدوق
  • شبهه: لعن و تکفیر ائمه اهل سنت از سوی شیعه
حــــدیــــث روز
قم، خيابان 75 متری عمار یاسر، خیابان شهید آیت الّله قدوسی، ساختمان حوزه نمایندگی ولی فقیه در امور حج و زیارت، طبقه پنجم
پست الکترونیک: info@hzrc.ac.ir
تلفن تماس: 37186 - 025
نمابر: 37769994 - 025
كد پستی: 3719158489

دسـتـرسـی سـریـع

  • دفتر پژوهشکده در خراسان
  • کتابخانه دیجیتالی حج
  • ویکی حج
  • سامانه نشریات
  • جستجو در کتابخانه
  • دانشنامه حج و حرمین
  • بانک اطلاعاتی نقد وهابیت
  • نقشه سایت
  • همایش‌های حج، جهان اسلام و حرمین شریفین

پـیـونـدهــای مـرتـبـط

  • دفتر مقام معظم رهبری
  • خبرگزاری حج
  • سازمان حج و زیارت
  • بقیع
  • لیست همه پیوندها