• صفحه اصلی
  • درباره ما
    • پژوهشکده در یک نگاه
    • هیئت امنا
    • ریاست
    • معاونت ها
    • شورای پژوهشی
    • جوایز و افتخارات
  • فعالیت ها
    • نشست های علمی
    • ارتباط با مراکز علمی
  • گروه های علمی
    • گروه اخلاق و اسرار
    • گروه تاریخ و سیره
    • گروه فقه و حقوق
    • گروه کلام و معارف
    • واحد احیای میراث
    • دفتر پژوهشکده در خراسان
    • واحد بقیع‌پژوهی
  • آثار
    • کتاب ها
    • نشریات
    • نرم افزارها
    • ویکی حج
    • دانشنامه حج و حرمین
    • دانشنامه عتبات
    • موسوعه رد شبهات
    • مجموعه آثار حج خونین
  • کتابخانه، موزه و اسناد
    • کتابخانه
    • موزه
    • اسناد
  • خدمات پژوهشی
    • بانک اطلاعاتی نقد وهابیت
    • اولویت های پژوهشی
    • کتابشناسی حج و زیارت
    • خاطرات حج و زیارت
    • پاسخ به شبهات
    • حمایت از پایان نامه ها
    • فرم ها
    • درس خارج فقه حج
  • افراد
  • آرشیو
×

ارسال ایمیل

در حال ارسال اطلاعات
لطفا تیک "من ربات نیستم" را بزنید !
/ خدمات پژوهشی / پاسخ به شبهات / قرآن / شبهه: تعارض برخی روایات با قاعده لطف
تاريخ : 1401/04/25 | بازدید : 177
شبهات مرتبط با قرآن پاسخ به شبهات

شبهه: تعارض برخی روایات با قاعده لطف

شبهه چهارم: تعارض برخی روایات با قاعده لطف

قاعده لطف بیان‌گر ضرورت ایجاد داعی از سوی خدا با هدف نزدیک‌تر شدن مکلف به انجام تکلیف است؛ طوری‌ که انسان را از محدوده اختیار خارج نمی‌کند. اما برخی مخالفان این قاعده، با طرح بعضی روایاتِ مورد قبول شیعه، ادعا می‌کنند که خداوند عبد را به انجام عمل نزدیک نمی‌کند؛ بلکه به شکل الجاء و خارج از حدود اختیار، او را در مسیر هدایت قرار می‌دهد و این، مخالف قاعده لطف است.[1] اکنون به یک روایت در این زمینه اشاره می‌کنیم:

عَنْ أَبِی عَبْدِ اللهِ(علیه السلام): إِذَا أَرَادَ بِعَبْدٍ سُوءاً نَكَتَ فِی قَلْبِهِ نُكْتَةً سَوْدَاءَ وَ سَدَّ مَسَامِعَ قَلْبِهِ وَ وَكَّلَ بِهِ شَیطَاناً یضِلُّهُ.[2]

امام صادق(علیه السلام) فرمود: هنگامی که خدا براى بنده‏اى بد بخواهد، اثرى از سیاهى در دلش می‌افكند و گوش‌هاى دلش را مسدود می‌کند و شیطانى بر او می‌گمارد كه گمراهش كند.[3]

پاسخ

پاسخ به این شبهه با تفکیک چند نکته بر اساس دیدگاه امامیه، ضروری به نظر می‌رسد؛ مانند مسئله تقدیر الهی و آنچه در علم ذاتی و ازلی خداوند درباره تمام موجودات از جمله انسان قرار دارد. مطابق این مسئله، در علم ذاتی خداوند، وضعیت هر انسان از نظر شقاوت و سعادت معلوم است؛ اما این علم و آگاهی برای کسی جز خداوند مکشوف نیست و خداوند بعد از خلق انسان، قدرت اختیار و اراده را در او قرار می‌دهد. حال اگر با توجه به علم ازلی، انسان دارای روح مصفا و پاک باشد و اعمال او در دنیا مطابق اوامر الهی واقع شود، خداوند در قلب او نوری قرار می‌دهد که این انسان به خیرات و ایمان تمایل پیدا کند و بعد از تحقق مقدمات اختیار، از جمله تصور و تصدیق و شوق به فایده، در نهایت به برگزیدن مسیر هدایت بینجامد و در این انتخاب خود، ثابت‌قدم باقی بماند. اما اگر خداوند بر اساس علم ازلی از شقاوت شخصی آگاهی داشته باشد و انسان نیز در دنیا افعال مذموم انجام دهد، خداوند در قلب او مانعی قرار می‌دهد که همچنان از ایمان به دور باشد و لذت آن را درک نکند؛ چنان‌که در برخی آیات قرآن به این مطلب اشاره شده است که خداوند بر قلب افراد معاند در برابر حق، مُهر می‌زند تا به سوی وادی ایمان حرکت نکنند: {نَطْبَعُ عَلى‏ قُلُوبِ الْمُعْتَدین‏}.[4]

بنابراین، مفاد حدیث نورانی مذکور، که بیان‌گر اراده تکوینی خداوند است و طبق آن سعادت و شقاوت انسان‌ها در علم ازلی خدا مشخص است و البته کسی جز او از آن مطلع نیست، با مفاد قاعده لطف، که در بستر اراده تشریعی خداوند معنا پیدا می‌کند، تنافی ندارد. بر اساس قاعده لطف، در آخرین مرحله وقوع فعل، این انسان است که با اختیار خود آن را برمی‌گزیند و نوری که خداوند طبق این حدیث، در قلب انسان قرار می‌دهد، فقط انسان را به انتخاب مسیر هدایت نزدیک‌تر می‌سازد.[5]

نتیجه

با توجه به مفهوم قاعده لطف و مقایسه آن با مجموع آیات قرآنی و بعضی روایات، می‌توان به آسانی بر جایگاه قرآنی و روایی این قاعده صحه گذاشت. کسانی که با آیات متشابه، درصدد انکار این قاعده هستند، در مقابل مبانی مستحکم این قاعده توان رویارویی را ندارند؛ زیرا براهین عقلی، پشتوانه این قاعده است؛ براهینی که از ضرورت یک فعل برای خدا بر اساس صفات حکمت، رحمت و جود و کرم سخن می‌گویند که در صورت فقدان، مکلف برای انجام تکلیفی که بر عهده اوست، انگیزه‌ای نخواهد داشت و این فعل از جانب خدا مکلف را به انجام طاعت، که از اهداف مهم خلقت است، نزدیک‌تر می‌گرداند بدون آنکه اراده خداوند مغلوب سایر اراده‌ها شود یا اینکه اختیار از انسان منتفی شود.


[1] . دهلوي، تحفة اثنا عشرية، ص298-299.

[2]. کليني، الكافي، ج‏1، ص166.

[3]. آلوسي، المنحة الالهية، ص164.

[4]. «دل‏هاي متجاوزان را مُهر مي‏زنيم» (يونس: 74).

[5]. صدوق، التوحيد، ص415؛ ملاصدرا، شرح أصول الكافي، ج‏4، ص376-381؛ مازندراني، شرح الكافي، ج‏5، ص87-88؛ تبريزي، الهدايا لشيعة أئمة الهدي، ج‏2، ص501.

شـبـهـات مـرتـبـط
شبهه: فقدان دليل قرآني و روايي بر اثبات قاعده لطف
شبهه: منت نهادن خداوند بر هدایتگری‌اش دلیل بر واجب نبودن لطف بر او
شبهه: تعارض برخی آیات با قاعده لطف
شبهه: فقدان سند متصل و معتبر برای قرآن بر اساس دیدگاه شیعه
شبهه: ناسازگاری «حق تشریع» جانشین پیامبر (صلی الله علیه و آله) با کامل بودن شریعت
شبهه: محدودیت زمانی حق تشریع امامان شیعه (علیهم السلام)
شبهه: ناسازگاری حق تشریع امامان شیعه (علیهم السلام) با مسئله وحی
مــطــالـــب مــرتــبــط
  • شبهه: فقدان دليل قرآني و روايي بر اثبات قاعده لطف
  • شبهه: منت نهادن خداوند بر هدایتگری‌اش دلیل بر واجب نبودن لطف بر او
  • شبهه: تعارض برخی آیات با قاعده لطف
  • شبهه: فقدان سند متصل و معتبر برای قرآن بر اساس دیدگاه شیعه
  • شبهه: ناسازگاری «حق تشریع» جانشین پیامبر (صلی الله علیه و آله) با کامل بودن شریعت
  • شبهه: محدودیت زمانی حق تشریع امامان شیعه (علیهم السلام)
  • شبهه: ناسازگاری حق تشریع امامان شیعه (علیهم السلام) با مسئله وحی
تــــازه هــــا
  • شبهه: فقدان دليل قرآني و روايي بر اثبات قاعده لطف
  • شبهه: منت نهادن خداوند بر هدایتگری‌اش دلیل بر واجب نبودن لطف بر او
  • شبهه: تعارض برخی آیات با قاعده لطف
  • شبهه: تعارض برخی روایات با قاعده لطف
  • شبهه: فقدان سند متصل و معتبر برای قرآن بر اساس دیدگاه شیعه
  • شبهه: ناسازگاری «حق تشریع» جانشین پیامبر (صلی الله علیه و آله) با کامل بودن شریعت
پـــربـــازدیـــدهــــا
  • شبهه: اثبات علم غیب برای فاطمه(عليها السلام) در مصحف
  • شبهه: نزول صحیفه‌های متعدد آسمانی
  • شبهه: تجدید نبوت برای امامان
  • شبهه: تحریف قرآن برای اثبات امامت ائمه (علیهم السلام)
  • شبهه: ترديد در محتواي مصحف فاطمه (علیها السلام)
  • شبهه: وجود دو قرآن براي شيعه
حــــدیــــث روز
قم، خيابان 75 متری عمار یاسر، خیابان شهید آیت الّله قدوسی، ساختمان حوزه نمایندگی ولی فقیه در امور حج و زیارت، طبقه پنجم
پست الکترونیک: info@hzrc.ac.ir
تلفن تماس: 37186 - 025
نمابر: 37769994 - 025
كد پستی: 3719158489

دسـتـرسـی سـریـع

  • دفتر پژوهشکده در خراسان
  • کتابخانه دیجیتالی حج
  • ویکی حج
  • سامانه نشریات
  • جستجو در کتابخانه
  • دانشنامه حج و حرمین
  • بانک اطلاعاتی نقد وهابیت
  • نقشه سایت
  • همایش‌های حج، جهان اسلام و حرمین شریفین

پـیـونـدهــای مـرتـبـط

  • دفتر مقام معظم رهبری
  • خبرگزاری حج
  • سازمان حج و زیارت
  • بقیع
  • لیست همه پیوندها