• صفحه اصلی
  • درباره ما
    • پژوهشکده در یک نگاه
    • هیئت امنا
    • ریاست
    • معاونت ها
    • شورای پژوهشی
    • جوایز و افتخارات
  • فعالیت ها
    • نشست های علمی
    • ارتباط با مراکز علمی
  • گروه های علمی
    • گروه اخلاق و اسرار
    • گروه تاریخ و سیره
    • گروه فقه و حقوق
    • گروه کلام و معارف
    • واحد احیای میراث
    • دفتر پژوهشکده در خراسان
    • واحد بقیع‌پژوهی
  • آثار
    • کتاب ها
    • نشریات
    • نرم افزارها
    • ویکی حج
    • دانشنامه حج و حرمین
    • دانشنامه عتبات
    • موسوعه رد شبهات
    • مجموعه آثار حج خونین
  • کتابخانه، موزه و اسناد
    • کتابخانه
    • موزه
    • اسناد
  • خدمات پژوهشی
    • بانک اطلاعاتی نقد وهابیت
    • اولویت های پژوهشی
    • کتابشناسی حج و زیارت
    • خاطرات حج و زیارت
    • پاسخ به شبهات
    • حمایت از پایان نامه ها
    • فرم ها
    • درس خارج فقه حج
  • افراد
  • آرشیو
×

ارسال ایمیل

در حال ارسال اطلاعات
لطفا تیک "من ربات نیستم" را بزنید !
/ خدمات پژوهشی / پاسخ به شبهات / قرآن / شبهه: ناسازگاری «حق تشریع» جانشین پیامبر (صلی الله علیه و آله) با کامل بودن شریعت
تاريخ : 1401/04/25 | بازدید : 168
شبهات مرتبط با قرآن پاسخ به شبهات

شبهه: ناسازگاری «حق تشریع» جانشین پیامبر (صلی الله علیه و آله) با کامل بودن شریعت

شبهه اول: ناسازگاری «حق تشریع» جانشین پیامبر (صلی الله علیه و آله) با کامل بودن شریعت

بر اساس دیدگاه شیعه، جانشین خاتم الانبیا (صلی الله علیه و آله) در جایگاهی است که می‌تواند جزئیات جدیدی برای احکام شریعت بیان کند که در اصطلاح، به آن «حق تشریع» گفته می‌شود و نشان‌ دهنده کاستی و نقصان در دین است، و این دیدگاه، با آیات و روایات و همچنین اجماع و اتفاق نظر مسلمانان بر کامل بودن شریعت اسلام تا روز قیامت، سازگار نیست.[1]

پاسخ

اول: مذهب شیعه نیز به ‌سان دیگر امت اسلام، پیغمبر اکرم (صلی الله علیه و آله) را آخرین فرستاده خدا، و اسلام را آخرین و کامل‌ترین دین می‌داند و دانشمندان شیعه بر این مطلب تصریح کرده‌اند.[2]

دوم: بر اساس دیدگاه شیعه، همه شریعت بدون هیچ کم و کاستی بر رسول الله (صلی الله علیه و آله) فرو فرستاده شد و به حکم دلیل عقلی، ایشان حافظ تمام معارف اسلام است. اما فرو فرستاده شدن همه شریعت بر ایشان، هیچ‌گونه ملازمه‌ای با بیان تمام شریعت به مردم ندارد. تا وقتی پیامبر (صلی الله علیه و آله) در قید حیات بودند، مردم برای یافتن شیوه رفتارهای عبادی و غیر عبادی خود به ایشان رجوع می‌کردند و ایشان نیز احکام مرتبط را به مردم ابلاغ می‌کردند؛‌ اما ممکن است این فرمایش‌ها فقط بخشی از نیازهای مردم آن زمان بوده است و پیامبر اعظم (صلی الله علیه و آله) فقط به مقداری که مسلمانان صدر اسلام به آن نیازمند بودند، احکام را بیان کردند و مسائل دیگر را که تا آن زمان برای کسی پیش نیامده بود، ولی دیگر مسلمانان در زمان‌های پسین به آن نیازمندند، به جانشین معصوم خود بیان کردند تا مردم به او رجوع کنند؛[3] چنان‌ که در روایات متعددی به این مضمون اشاره شده است که خداوند راهبرد قانون‌گذاری را بر عهده رسول خدا (صلی الله علیه و آله) و جانشینان معصوم ایشان (علیهم السلام) واگذار کرد تا میزان اطاعت و ولایت‌پذیری مردم مشخص گردد.[4] دیدگاه واقع‌نگر نیز بر این مطلب صحه می‌گذارد که پیامبر رحمت (صلی الله علیه و آله) نیز همانند دیگر انبیا از دنیا خواهد رفت و شریعت اسلامی، نیازمند فرد آگاه و مورد اعتمادی است که همگام با پاسبانی از معارف دینی در برابر تحریف‌ها و برداشت‌های نابجا از دین،[5] محل مراجعه مردم در مسائل مرتبط با دین، به ویژه احکام فقهی نیز باشد.[6] پس نه فقط اصطلاح «حق تشریع» برای امامان شیعه، که مأذون از جانب خداوندند، دربردارنده مفهوم کاستی و نقصان در آخرین دین نیست؛‌ بلکه نشان از تکامل و پویایی آن در هر برهه‌ از زمان دارد که به واسطه نمایندگان خداوند و به اذن خدا صورت می‌پذیرد.

اگرچه این نقد متوجه تمام دانشمندان شیعه نمی‌شود؛ زیرا برخی از آنها ولایت تشریعی مأذونه را برای ائمه (علیهم السلام) قائل نیستند.

سوم: چنان‌ که گفتیم، بر اساس دیدگاه شیعه، که پشتوانه‌های عقلی و روایی دارد، نسخ یا تخصیص احکام امری خرداندیشانه است که در آن، مصالح و مفاسد مکلفان رعایت می‌شود و ابراز و ابلاغ آن، به ‌وسیله نمایندگان واقعی خداوند صورت می‌پذیرد و همان‌گونه که در برخی روایات آمده است، امامان شیعه جایگاهی به ‌سان جایگاه خاتم‌الانبیا (صلی الله علیه و آله) را دارند[7] که خداوند تمام آنچه را که مربوط به شریعت و سعادت انسان‌هاست، به آنها عطا کرد و هر چه آنها بیان می‌کنند، اعم از توضیح یا تخصیص یا نسخ آیات قرآن، همان چیزی است که خداوند به انجام آن اراده داشته است. به همین گونه، کامل بودن شریعت همراه با گذر زمان، تفسیر و معنا می‌شود.


[1]. قفاري، أصول مذهب الشيعة الإمامية، ص484-488.

[2]. مفيد، النكت الاعتقادية، ص38؛ فاضل مقداد، اللوامع الإلهية، ص294؛ سبزواري، أسرار الحكم، ج‏1، ص500.

[3]. تنکابني، إيضاح الفرائد، ج‏2، ص1022.

[4]. کليني، الكافي، ج‏1، ص265-266؛ مفيد، الإختصاص، ص331.

[5]. صدوق، معاني الأخبار، ص133-134.

[6]. طباطبايي، الميزان، ج‏5، ص181-182؛ حکيم، الإمامة و أهل البيت (علیهم السلام)، ص24.

[7]. ر.ک: کليني، الكافي، ج‏1، ص270؛ طوسي، تهذيب الأحكام، ج‏4، ص138.

شـبـهـات مـرتـبـط
شبهه: فقدان دليل قرآني و روايي بر اثبات قاعده لطف
شبهه: منت نهادن خداوند بر هدایتگری‌اش دلیل بر واجب نبودن لطف بر او
شبهه: تعارض برخی آیات با قاعده لطف
شبهه: تعارض برخی روایات با قاعده لطف
شبهه: فقدان سند متصل و معتبر برای قرآن بر اساس دیدگاه شیعه
شبهه: محدودیت زمانی حق تشریع امامان شیعه (علیهم السلام)
شبهه: ناسازگاری حق تشریع امامان شیعه (علیهم السلام) با مسئله وحی
مــطــالـــب مــرتــبــط
  • شبهه: فقدان دليل قرآني و روايي بر اثبات قاعده لطف
  • شبهه: منت نهادن خداوند بر هدایتگری‌اش دلیل بر واجب نبودن لطف بر او
  • شبهه: تعارض برخی آیات با قاعده لطف
  • شبهه: تعارض برخی روایات با قاعده لطف
  • شبهه: فقدان سند متصل و معتبر برای قرآن بر اساس دیدگاه شیعه
  • شبهه: محدودیت زمانی حق تشریع امامان شیعه (علیهم السلام)
  • شبهه: ناسازگاری حق تشریع امامان شیعه (علیهم السلام) با مسئله وحی
تــــازه هــــا
  • شبهه: فقدان دليل قرآني و روايي بر اثبات قاعده لطف
  • شبهه: منت نهادن خداوند بر هدایتگری‌اش دلیل بر واجب نبودن لطف بر او
  • شبهه: تعارض برخی آیات با قاعده لطف
  • شبهه: تعارض برخی روایات با قاعده لطف
  • شبهه: فقدان سند متصل و معتبر برای قرآن بر اساس دیدگاه شیعه
  • شبهه: ناسازگاری «حق تشریع» جانشین پیامبر (صلی الله علیه و آله) با کامل بودن شریعت
پـــربـــازدیـــدهــــا
  • شبهه: اثبات علم غیب برای فاطمه(عليها السلام) در مصحف
  • شبهه: نزول صحیفه‌های متعدد آسمانی
  • شبهه: تجدید نبوت برای امامان
  • شبهه: تحریف قرآن برای اثبات امامت ائمه (علیهم السلام)
  • شبهه: ترديد در محتواي مصحف فاطمه (علیها السلام)
  • شبهه: وجود دو قرآن براي شيعه
حــــدیــــث روز
قم، خيابان 75 متری عمار یاسر، خیابان شهید آیت الّله قدوسی، ساختمان حوزه نمایندگی ولی فقیه در امور حج و زیارت، طبقه پنجم
پست الکترونیک: info@hzrc.ac.ir
تلفن تماس: 37186 - 025
نمابر: 37769994 - 025
كد پستی: 3719158489

دسـتـرسـی سـریـع

  • دفتر پژوهشکده در خراسان
  • کتابخانه دیجیتالی حج
  • ویکی حج
  • سامانه نشریات
  • جستجو در کتابخانه
  • دانشنامه حج و حرمین
  • بانک اطلاعاتی نقد وهابیت
  • نقشه سایت
  • همایش‌های حج، جهان اسلام و حرمین شریفین

پـیـونـدهــای مـرتـبـط

  • دفتر مقام معظم رهبری
  • خبرگزاری حج
  • سازمان حج و زیارت
  • بقیع
  • لیست همه پیوندها