• صفحه اصلی
  • درباره ما
    • پژوهشکده در یک نگاه
    • هیئت امنا
    • ریاست
    • معاونت ها
    • شورای پژوهشی
    • جوایز و افتخارات
  • فعالیت ها
    • نشست های علمی
    • ارتباط با مراکز علمی
  • گروه های علمی
    • گروه اخلاق و اسرار
    • گروه تاریخ و سیره
    • گروه فقه و حقوق
    • گروه کلام و معارف
    • واحد احیای میراث
    • دفتر پژوهشکده در خراسان
    • واحد بقیع‌پژوهی
  • آثار
    • کتاب ها
    • نشریات
    • نرم افزارها
    • ویکی حج
    • دانشنامه حج و حرمین
    • دانشنامه عتبات
    • موسوعه رد شبهات
    • مجموعه آثار حج خونین
  • کتابخانه، موزه و اسناد
    • کتابخانه
    • موزه
    • اسناد
  • خدمات پژوهشی
    • بانک اطلاعاتی نقد وهابیت
    • اولویت های پژوهشی
    • کتابشناسی حج و زیارت
    • خاطرات حج و زیارت
    • پاسخ به شبهات
    • حمایت از پایان نامه ها
    • فرم ها
    • درس خارج فقه حج
  • افراد
  • آرشیو
×

ارسال ایمیل

در حال ارسال اطلاعات
لطفا تیک "من ربات نیستم" را بزنید !
/ خدمات پژوهشی / پاسخ به شبهات / قرآن / شبهه: محدودیت زمانی حق تشریع امامان شیعه (علیهم السلام)
تاريخ : 1401/04/25 | بازدید : 181
شبهات مرتبط با قرآن پاسخ به شبهات

شبهه: محدودیت زمانی حق تشریع امامان شیعه (علیهم السلام)

شبهه دوم: محدودیت زمانی حق تشریع امامان شیعه (علیهم السلام)

تکامل و پویایی اسلام به عنوان دین جاویدان، حتی با پذیرش جایگاه تشریع برای امامان شیعه (علیهم السلام) نیز مورد خدشه است؛ زیرا سخنان امامان شیعه (علیهم السلام) محدود به بازه زمانی صدر اسلام تا زمان غیبت آخرین امام بوده، بیشترین کاربردی که این سخنان دارند، درباره مسائل مطرح‌ شده در همان زمان است و حال آنکه با گذشت سالیان متمادی و پیشرفت علوم تجربی و غیر تجربی، جامعه انسانی با مسائل جدید و بی‌سابقه‌ای روبه‌رو می‌شود که در سخنان امامان شیعه (علیهم السلام)، پاسخی برای آنها یافت نمی‌شود. پس، از سویی اسلام آخرین شریعت است و از سوی دیگر، این تکامل فقط تا هنگام آخرین امام پیشرفت داشته و پس از آن، با توقفی نامعلوم روبه‌رو شده است. بنابراین، دیدگاه حق تشریع برای امامان شیعه (علیهم السلام) علاوه بر آنکه تمام دوره‌های تاریخ بشری را شامل نمی‌شود، سبب حیرت و سرگردانی پیروان ایشان نیز شده است.[1]

پاسخ

جاودانگی اسلام، مفهومی است که از آیات گوناگون قرآنی برداشت می‌َشود و همه بازه‌های زمانی زندگی بشر را در بر می‌گیرد.[2] بر اساس دیدگاه شیعه، خاتم الانبیا (صلی الله علیه و آله) پیش از آنکه از دنیا رحلت کنند، علاوه بر آنکه برای خود جانشین تعیین کردند، اسامی و تعداد جانشینان پسین را نیز با هدف عهده‌دار شدن راهبری شریعت مقدس، به امت اسلام معرفی کردند.[3] تا پیش از غیبت آخرین امام، مردم به محضر اهل بیت (علیهم السلام) شرفیاب می‌شدند و از ایشان راهنمایی می‌خواستند؛ اما حتمی بودن غیبت آخرین امام[4] و شیوه‌ تربیتی امامان برای بهبود جایگاه معرفتی پیروان خود[5] و همچنین محال بودن کاستی در دین برای پاسخ‌گویی به پرسش‌ها، امامان شیعه (علیهم السلام) را بر آن داشت تا اصول و کلیات شریعت را در دوران حضور برای مردم بیان کنند و راهبرد اجتهاد و استنباط از ادله معتبر عقلی و شرعی را به پیروان خود آموزش دهند.[6] بهره‌گیری از کلیات ادله و تطبیق آن بر نمونه‌های خارجی، مسیری است که در این شیوه پایه‌ریزی می‌شود و به گونه‌ای است که بنیادهای قوانین اسلامی، تغییرناپذیر باقی می‌مانند و فقط ظاهر و پوسته آن مطابق مصلحت‌های مردم شکل می‌پذیرد.[7] بر اساس روایات، این شیوه به زمان غیبت امام معصوم (علیهم السلام) اختصاص نداشته است؛‌ بلکه عالمان شیعه به بهره‌گیری از آن حتی زمان حضور امام (علیه السلام) نیز توصیه شده‌اند.[8] همچنین شیعیان نیز به پیروی و تقلید از چنین عالمانی تشویق شده‌اند.[9] بر این اساس، هیچ ‌گاه شریعت با گذشت زمان و در مواجهه با مسائل جدید، حالت ایستایی به خود نمی‌گیرد.


[1]. مصطفي، أصول و تاريخ الفرق الاسلامية، ص217-218.

[2]. انعام: 19؛ نحل: 89 .

[3]. صدوق، عيون أخبار الرضا(علیه السلام)، ج‏1، ص58.

[4]. صدوق، كمال الدين، ج‏1، ص51.

[5]. ر.ک: صدوق، معاني الأخبار، ص2؛ صدوق،‌ الأمالي، ص625؛ کشّي، رجال الكشي، ص238 و ص484-485.

[6]. همان‌ گونه که امام صادق(علیه السلام) فرمودند: «إِنَّمَا عَلَيْنَا أَنْ نُلْقِيَ إِلَيْكُمُ الْأُصُولَ وَ عَلَيْكُمْ أَنْ تُفَرِّعُوا»؛ (ابن ادريس، السرائر، ج‏3، ص575).

[7]. مطهري، مجموعه آثار (ختم نبوت)، ج‏3، ص191.

[8]. نجاشي، رجال النجاشي، ص10.

[9]. طبرسي، الإحتجاج، ج‏2، ص458.

شـبـهـات مـرتـبـط
شبهه: فقدان دليل قرآني و روايي بر اثبات قاعده لطف
شبهه: منت نهادن خداوند بر هدایتگری‌اش دلیل بر واجب نبودن لطف بر او
شبهه: تعارض برخی آیات با قاعده لطف
شبهه: تعارض برخی روایات با قاعده لطف
شبهه: فقدان سند متصل و معتبر برای قرآن بر اساس دیدگاه شیعه
شبهه: ناسازگاری «حق تشریع» جانشین پیامبر (صلی الله علیه و آله) با کامل بودن شریعت
شبهه: ناسازگاری حق تشریع امامان شیعه (علیهم السلام) با مسئله وحی
مــطــالـــب مــرتــبــط
  • شبهه: فقدان دليل قرآني و روايي بر اثبات قاعده لطف
  • شبهه: منت نهادن خداوند بر هدایتگری‌اش دلیل بر واجب نبودن لطف بر او
  • شبهه: تعارض برخی آیات با قاعده لطف
  • شبهه: تعارض برخی روایات با قاعده لطف
  • شبهه: فقدان سند متصل و معتبر برای قرآن بر اساس دیدگاه شیعه
  • شبهه: ناسازگاری «حق تشریع» جانشین پیامبر (صلی الله علیه و آله) با کامل بودن شریعت
  • شبهه: ناسازگاری حق تشریع امامان شیعه (علیهم السلام) با مسئله وحی
تــــازه هــــا
  • شبهه: فقدان دليل قرآني و روايي بر اثبات قاعده لطف
  • شبهه: منت نهادن خداوند بر هدایتگری‌اش دلیل بر واجب نبودن لطف بر او
  • شبهه: تعارض برخی آیات با قاعده لطف
  • شبهه: تعارض برخی روایات با قاعده لطف
  • شبهه: فقدان سند متصل و معتبر برای قرآن بر اساس دیدگاه شیعه
  • شبهه: ناسازگاری «حق تشریع» جانشین پیامبر (صلی الله علیه و آله) با کامل بودن شریعت
پـــربـــازدیـــدهــــا
  • شبهه: اثبات علم غیب برای فاطمه(عليها السلام) در مصحف
  • شبهه: نزول صحیفه‌های متعدد آسمانی
  • شبهه: تجدید نبوت برای امامان
  • شبهه: تحریف قرآن برای اثبات امامت ائمه (علیهم السلام)
  • شبهه: ترديد در محتواي مصحف فاطمه (علیها السلام)
  • شبهه: وجود دو قرآن براي شيعه
حــــدیــــث روز
قم، خيابان 75 متری عمار یاسر، خیابان شهید آیت الّله قدوسی، ساختمان حوزه نمایندگی ولی فقیه در امور حج و زیارت، طبقه پنجم
پست الکترونیک: info@hzrc.ac.ir
تلفن تماس: 37186 - 025
نمابر: 37769994 - 025
كد پستی: 3719158489

دسـتـرسـی سـریـع

  • دفتر پژوهشکده در خراسان
  • کتابخانه دیجیتالی حج
  • ویکی حج
  • سامانه نشریات
  • جستجو در کتابخانه
  • دانشنامه حج و حرمین
  • بانک اطلاعاتی نقد وهابیت
  • نقشه سایت
  • همایش‌های حج، جهان اسلام و حرمین شریفین

پـیـونـدهــای مـرتـبـط

  • دفتر مقام معظم رهبری
  • خبرگزاری حج
  • سازمان حج و زیارت
  • بقیع
  • لیست همه پیوندها