• صفحه اصلی
  • درباره ما
    • پژوهشکده در یک نگاه
    • هیئت امنا
    • ریاست
    • معاونت ها
    • شورای پژوهشی
    • جوایز و افتخارات
  • فعالیت ها
    • نشست های علمی
    • ارتباط با مراکز علمی
  • گروه های علمی
    • گروه اخلاق و اسرار
    • گروه تاریخ و سیره
    • گروه فقه و حقوق
    • گروه کلام و معارف
    • واحد احیای میراث
    • دفتر پژوهشکده در خراسان
    • واحد بقیع‌پژوهی
  • آثار
    • کتاب ها
    • نشریات
    • نرم افزارها
    • ویکی حج
    • دانشنامه حج و حرمین
    • دانشنامه عتبات
    • موسوعه رد شبهات
    • مجموعه آثار حج خونین
  • کتابخانه، موزه و اسناد
    • کتابخانه
    • موزه
    • اسناد
  • خدمات پژوهشی
    • بانک اطلاعاتی نقد وهابیت
    • اولویت های پژوهشی
    • کتابشناسی حج و زیارت
    • خاطرات حج و زیارت
    • پاسخ به شبهات
    • حمایت از پایان نامه ها
    • فرم ها
    • درس خارج فقه حج
  • افراد
  • آرشیو
/ آثار و فعالیت ها / کتاب ها / صفات خبری در اندیشه اسلامی (با رویکرد نقد وهابیت)
×

ارسال ایمیل

در حال ارسال اطلاعات
لطفا تیک "من ربات نیستم" را بزنید !
صفات خبری در اندیشه اسلامی (با رویکرد نقد وهابیت)
مطالعه کتاب
عنوان : صفات خبری در اندیشه اسلامی (با رویکرد نقد وهابیت)
نویسنده : غلامرضا رضایی
تاریخ نشر : مرداد 1394
قطع : وزیری
تعداد صفحه : 268
گروه : کلام و معارف

صفات خبری در اندیشه اسلامی (با رویکرد نقد وهابیت)

مسلمانان از صدر اسلام تاكنون، از صفات خبري، تحليل‌هاي متفاوتي ارائه كرده‌اند. وهابيان به پيروي از ابن‌تيميه، معناي ظاهري صفات خبري را براي خداي متعال ثابت دانسته، اما علم به كيفيت آن صفات را مختص خداي متعال مي‌دانند. در نتيجه خواسته يا ناخواسته، در گرداب تشبيه و تجسيم گرفتار مي‌شوند. بيشتر صاحب‌نظران، قرآن را بسان ساير كلام‌هاي فصيح و بليغ، برخوردار از مجاز دانسته‌اند؛ اما وهابي‌ها وجود مجاز و امكان تأويل در قرآن را به شدت انكار مي‌كنند و همين عقيده، علت ديگر گرفتاري آنان در دام تشبيه و تجسيم است.

كتاب پيش‌رو با عنوان «صفات خبري در انديشه اسلامي» به بررسي و نقد ديدگاه وهابيت در مسئله تأويل صفات خداوند مي‌پردازد و از آنجا كه تفكر وهابيت بر مبناي انديشه‌هاي ابن‌تيميه بنا شده است، به آراي ابن‌تيميه توجه بيشتري شده است.

در قرآن كريم و احاديث نبوي، صفاتي چون يد، وجه، استواي بر عرش، آمدن، خنديدن و مانند آن به خداي متعال نسبت داده شده است. دلالت اين صفات و اسما بر خداي متعال چگونه است؟ آيا ظاهر اين الفاظ مراد است، يا معنايي ديگر اراده شده است؟ اگر معاني ديگري اراده شده است، آن معاني كدام‌اند؟ آيا ممكن است اصلاً معنايي اراده نشده باشد، يا معنايي اراده شده باشد، ولي بشر مكلف به فهم آن نباشد؟ طرفداران هر ديدگاه، چه كساني‌ هستند؟ دلايل آنان چيست؟ پيامدها و لوازم هريك كدام است؟ جستار پيش‌رو تلاشي است براي پاسخ به اين پرسش‌ها.

تــــازه هــــا
  • درسنامه «مزارها و زیارتنامه‌ها»
  • کتاب آینه آثار (معرفی آثار منتشر شده در پژوهشکده حج و زیارت تا پایان سال 1402)
  • «الإقتصاد فی الاعتقاد علی ضوء القرآن»
  • امت محمدی؛ چالش‌ها و رهیافت‌ها
  • درسنامه کلام تطبیقی
  • سفرنامه مکه معظمه (حاج میرزا حسین خان مصباح السلطنه)
پـــربـــازدیـــدهــــا
  • علل تداوم قدرت رژیم پادشاهی عربستان سعودی
  • پياده‌روي اربعين: فرصت‌ها، آسيب‌ها و توصيه‌ها
  • آموزه‌هاي تربيتي زيارت معصومين (ع)
  • مهمانان خدا: زیارت و سیاست در جهان اسلام
  • زیارتگاه‌های عراق: معرفی زیارتگاه‌های مشهور در کشور عراق
  • حج در آینه اخلاق و عرفان: مجموعه مقالات اخلاقی-عرفانی فصلنامه میقات حج- جلد اول
حــــدیــــث روز
قم، خيابان 75 متری عمار یاسر، خیابان شهید آیت الّله قدوسی، ساختمان حوزه نمایندگی ولی فقیه در امور حج و زیارت، طبقه پنجم
پست الکترونیک: info@hzrc.ac.ir
تلفن تماس: 37186 - 025
نمابر: 37769994 - 025
كد پستی: 3719158489

دسـتـرسـی سـریـع

  • دفتر پژوهشکده در خراسان
  • کتابخانه دیجیتالی حج
  • ویکی حج
  • سامانه نشریات
  • جستجو در کتابخانه
  • دانشنامه حج و حرمین
  • بانک اطلاعاتی نقد وهابیت
  • نقشه سایت
  • همایش‌های حج، جهان اسلام و حرمین شریفین

پـیـونـدهــای مـرتـبـط

  • دفتر مقام معظم رهبری
  • خبرگزاری حج
  • سازمان حج و زیارت
  • بقیع
  • لیست همه پیوندها