• صفحه اصلی
  • درباره ما
    • پژوهشکده در یک نگاه
    • هیئت امنا
    • ریاست
    • معاونت ها
    • شورای پژوهشی
    • جوایز و افتخارات
  • فعالیت ها
    • نشست های علمی
    • ارتباط با مراکز علمی
  • گروه های علمی
    • گروه اخلاق و اسرار
    • گروه تاریخ و سیره
    • گروه فقه و حقوق
    • گروه کلام و معارف
    • واحد احیای میراث
    • دفتر پژوهشکده در خراسان
    • واحد بقیع‌پژوهی
  • آثار
    • کتاب ها
    • نشریات
    • نرم افزارها
    • ویکی حج
    • دانشنامه حج و حرمین
    • دانشنامه عتبات
    • موسوعه رد شبهات
    • مجموعه آثار حج خونین
  • کتابخانه، موزه و اسناد
    • کتابخانه
    • موزه
    • اسناد
  • خدمات پژوهشی
    • بانک اطلاعاتی نقد وهابیت
    • اولویت های پژوهشی
    • کتابشناسی حج و زیارت
    • خاطرات حج و زیارت
    • پاسخ به شبهات
    • حمایت از پایان نامه ها
    • فرم ها
    • درس خارج فقه حج
  • افراد
  • آرشیو
×

ارسال ایمیل

در حال ارسال اطلاعات
لطفا تیک "من ربات نیستم" را بزنید !
/ خدمات پژوهشی / پاسخ به شبهات / امامت / شبهه: مالکيت ائمه (علیهم السلام) نسبت به دنيا و آخرت و تصرف در آنها
تاريخ : 1404/08/22 | بازدید : 11
شبهات مرتبط با امامت پاسخ به شبهات

شبهه: مالکيت ائمه (علیهم السلام) نسبت به دنيا و آخرت و تصرف در آنها

شبهه سوم: مالکيت ائمه (علیهم السلام) نسبت به دنيا و آخرت و تصرف در آنها

آقاي قفاري با اشاره به «باب أن الأرض کلها للإمام» در اصول کافي و ذکر روايت ابوبصير از روايات آن باب[1] و با استناد به هفت آيه از قرآن با محتواي مشابه آيه {لِلَّهِ مُلْكُ السَّماواتِ وَ الْأَرْضِ وَ ما فيهِنَّ}[2] به شيعه نسبت شرک در ربوبيت داده است. به زعم او اين آيات آسمان‌ها و زمين را ملک خداوند دانسته و او را در ملک و رزق و تدبير، واحد و يگانه مي‌دانند و شريکي براي او قائل نيستند؛ اما شيعيان بر خلاف اين آيات، ملک و تدبير و آنچه مقتضاي ربوبيت الهي است را به ائمه (علیهم السلام) نسبت داده‌اند! وي در ادامه شبهه‌پراکني خود، ادعا کرده است که شيعيان هيچ برهان و استدلالي براي ادعاي خود ندارند، مگر پيروي از آنچه شياطين و زنادقه‌شان بر آنها ديکته مي‌کنند. وي وقاحت را به نهايت رسانده و چنين پنداشته که قيد «من الله»، که در روايات شيعه آمده است، سرپوشي براي الحاد و کفر و کوششي جهت مخفي کردن هدف بزرگ شياطين آنها در الوهيت ائمه (علیهم السلام) و اعطاي صفات ربوبي خداوند بر آنهاست.[3]

نقد و بررسي

يکم: با رجوع به باب «بَابُ أَنَّ الْأَرْضَ كُلَّهَا لِلْإِمَامِ (علیه السلام)»[4] و توجه به روايات آن، مغرض بودن آقاي قفاري روشن مي‌شود؛ زيرا روايات اين باب درباره زکات و خمس و فيء (جزيه و خراج) و... است و ربطي به توحيد ربوبي يا ولايت تکويني ائمه (علیهم السلام) ندارد. در واقع روايات اين باب درباره اين است که آيا بايد زکات و خراج اراضي خراجيه[5] را به امام داد يا به سلطان و اينکه آيا خود امام نيز بايد زکات بدهد يا خير. لذا ربطي به مسئله ربوبيت و مالکيت حقيقي ندارد. جالب است که صدر روايت ابوبصير، که آقاي قفاري بدان استناد کرده، پرسشي درباره زکات است و امام در جواب آن فرموده است که کل زمين براي امام است؛ ولي آقاي قفاري صدر روايت را حذف کرده است. درحالي‌که صدر حديث در معناي روايت تأثير بسزايي دارد و مراد از آن را روشن مي‌کند. اين روايت به صورت کامل اين‌گونه است:

عَنْ أَبِي بَصِيرٍ عَنْ أَبِي عبدالله (علیه السلام)، قَالَ: قُلْتُ لَهُ: أَ مَا عَلَى الْإِمَامِ زَكَاةٌ؟ فَقَالَ: أَحَلْتَ‏ يَا أَبَامُحَمَّدٍ، أَمَاعَلِمْتَ أَنَّ الدُّنْيَا و الْآخِرَةَ لِلْإِمَامِ يَضَعُهَا حَيْثُ يَشَاءُ، و يَدْفَعُهَا إِلى‏ مَنْ يَشَاءُ، جَائِزٌ لَهُ ذلِكَ مِنَ اللهِ. إِنَّ الْإِمَامَ يَا أَبَامُحَمَّدٍ، لَايَبِيتُ لَيْلَةً أَبَداً و للهِ فِي عُنُقِهِ حَقٌّ يَسْأَلُهُ عَنْهُ.[6]

ابوبصير گويد: به امام صادق (علیه السلام) عرض كردم: «آيا بر امام زكات نيست»؟ فرمود: «سخن محالى گفتى، اى ابامحمد! مگر نمي‌دانى كه دنيا و آخرت از آنِ امام است و او آن را هر كجا خواهد، صرف كند و به هر كه خواهد، دهد. اين حق براى او از جانب خدا روا گشته، اى ابامحمد! همانا امام شبى نيست كه بخوابد و براى خدا در گردن او حقى باشد كه از آن مورد بازخواست گردد».

اين حديث دلالت دارد که زمين ملک امام است.[7] ازاين‌رو زکات بر امام واجب نيست.[8] شايد مراد اين باشد که زمين بيت‌المال است و مانند ساير بيت‌المال‌ها در اختيار امام است و او بهتر از هر کسي مي‌داند آن را چگونه و در چه راهي استفاده کند. بنابراين روايات اين باب مربوط به فقه و فروعات فقهي است و هيچ ربطي به بحث شرک و توحيد ندارد. افزون بر اينکه علامه مجلسي اين روايت، و شش روايت از نه روايت اين باب را ضعيف شمرده است.[9]

اما در پاسخ به اتهامات ديگر آقاي قفاري که شيعيان را پيرو شياطين و زنادقه دانسته و قائل است که قيد «من الله» سرپوشي براي الحاد و کفر و الوهيت ائمه (علیهم السلام) است، بايد از آقاي قفاري پرسيد که آيا خداوند نمي‌تواند به اذن و اراده خود زمين و مانند آن را به کسي عطا کند؟ آيا اگر چنين کرد و زمين را به بندگان خاص خود عطا کرد، اين شرک و مخالف ربوبيت الهي خواهد بود؟ مگر نه آن است که خداوند خود فرمود است: {إِنَّ الْأَرْضَ للهِ يُورِثُها مَنْ يَشاءُ مِنْ عِبادِهِ}؛ «زمين از آنِ خداست؛ آن را به هر كس از بندگانش كه بخواهد، مى‏دهد»[10] و مگر نه اينکه شرک آن است که کسي در برابر و عرض خداوند ادعاي استقلال کند؟ هنگامي که ائمه اطهار (علیهم السلام) به اذن و مشيت الهي دارای ولايت تکويني و تصرف در زمين و کائنات باشند، کجاي اين شرک است؟ اين مالکيتي که آقاي قفاري براي ائمه (علیهم السلام) ادعا کرده و نيز ولايت در تصرف، همه به اذن الهي است. بنابراين نه‌تنها شرک نيست، بلکه عين توحيد است. ظاهراً آقاي قفاري هرگونه مالکيت و ولايت براي غير خدا را شرک و مخالف ربوبيت و مالکيت الهي به شمار مي‌آورد؛ ولو اينکه به اذن و مشيت الهي باشد! بنابراين اظهارات ايشان در اين باب، تماماً مغرضانه و اتهام و افترا به شيعه است.


[1]. کليني، كافي، ج2، ص352.

[2]. حكومت آسمان‌ها و زمين و آنچه در آنهاست، از آن خداست و او بر هر چيزي تواناست. (مائده:120). آيات ديگر عبارتند از: (بقره: 107؛ مائده: 18؛ فرقان: 2؛ نجم: 25؛ سبأ: 24؛ فاطر: 3؛ عنکبوت: 17).

[3]. قفاري، اصول مذهب الشيعة الامامية، ص512 و 513.

[4]. ر.ک: کليني، كافي، ج2، ص349-356.

[5]. مراد از اراضي خراجيه، زمين‌هايي است که متعلق به همه مسلمانان است و کسي که روي آنها کار مي‌کند بايد مالياتي که به آن خراج مي­گويند، بپردازد. خراج، مالياتي است که از سوي دولت اسلامي بر زمين‌هاي خراجي مقرر مي‌گردد.

[6]. کليني، كافي، ج2، ص352.

[7]. عابدي، توحيد و شرک، ص302.

[8]. مجلسي، مرآة العقول، ج4، ص350.

[9]. همان، ص347-355. ضعف سند روايت ابوبصير به جهت علي بن ابي‌حمزه بطائني است که در رجال تضعيف شده است. (توحيد و شرک، ص303) برخي براي اثبات ولايت تکويني ائمه (علیهم السلام) به روايات باب مذکور استناد کرده و آنها را به ولايت تکويني تفسير کرده‌اند. (ميلاني، اثبات الولاية العامة، ص233-236) البته در اين صورت هم با تعريف و توضيحاتي که پيرامون ولايت تکويني ارائه شد، اشکالي پيش نخواهد آمد.

[10]. اعراف: 128.

شـبـهـات مـرتـبـط
شبهه پنجم: امم سابقه و ولايت اهل بيت (علیهم السلام)
شبهه: انحصار ولايت تکويني در خداوند
شبهه: اسناد ربوبيت به ائمه (علیهم السلام)
شبهه: اِسناد حوادث جهان هستي به ائمه (علیهم السلام)
شبهه: حلول جزء الهي در ائمه (علیهم السلام)
شبهه: انکار ولايت بر تشريع ائمه (علیهم السلام)
شبهه: نبود دلیل عقلی و نقلی بر ضرورت عصمت امام
مــطــالـــب مــرتــبــط
  • شبهه پنجم: امم سابقه و ولايت اهل بيت (علیهم السلام)
  • شبهه: انحصار ولايت تکويني در خداوند
  • شبهه: اسناد ربوبيت به ائمه (علیهم السلام)
  • شبهه: اِسناد حوادث جهان هستي به ائمه (علیهم السلام)
  • شبهه: حلول جزء الهي در ائمه (علیهم السلام)
  • شبهه: انکار ولايت بر تشريع ائمه (علیهم السلام)
  • شبهه: نبود دلیل عقلی و نقلی بر ضرورت عصمت امام
تــــازه هــــا
  • شبهه: نبود دلیل عقلی و نقلی بر ضرورت عصمت امام
  • شبهه: تلازم وجوب عصمت امام با تعیین تکلیف برای خدا
  • شبهه: اخذ‌ اندیشه عصمت از یهود و نصارا
  • شبهه: بی‌نیازی از امام معصوم با وجود پیامبر اکرم (صلی الله علیه و آله)
  • شبهه: عصمت امام و لزوم مشارکت با پیامبر (صلی الله علیه و آله) در اطاعت
  • شبهه: مسدود بودن طریق علم به عصمت غیر نبی
پـــربـــازدیـــدهــــا
  • شبهه: فطري بودن انتخاب حاکم از طريق مردم
  • شبهه: برابري و عينيت امامت و نبوت
  • شبهه: عدم وجود مدعيات شيعه در قرآن
  • شبهه: انحصار قبولي اعمال در توحيد
  • شبهه: اسناد ربوبيت به ائمه (علیهم السلام)
  • شبهه: مالکيت ائمه (علیهم السلام) نسبت به دنيا و آخرت و تصرف در آنها
حــــدیــــث روز
قم، خيابان 75 متری عمار یاسر، خیابان شهید آیت الّله قدوسی، ساختمان حوزه نمایندگی ولی فقیه در امور حج و زیارت، طبقه پنجم
پست الکترونیک: info@hzrc.ac.ir
تلفن تماس: 37186 - 025
نمابر: 37769994 - 025
كد پستی: 3719158489

دسـتـرسـی سـریـع

  • دفتر پژوهشکده در خراسان
  • کتابخانه دیجیتالی حج
  • ویکی حج
  • سامانه نشریات
  • جستجو در کتابخانه
  • دانشنامه حج و حرمین
  • بانک اطلاعاتی نقد وهابیت
  • نقشه سایت
  • همایش‌های حج، جهان اسلام و حرمین شریفین

پـیـونـدهــای مـرتـبـط

  • دفتر مقام معظم رهبری
  • خبرگزاری حج
  • سازمان حج و زیارت
  • بقیع
  • لیست همه پیوندها