• صفحه اصلی
  • درباره ما
    • پژوهشکده در یک نگاه
    • هیئت امنا
    • ریاست
    • معاونت ها
    • شورای پژوهشی
    • جوایز و افتخارات
  • فعالیت ها
    • نشست های علمی
    • ارتباط با مراکز علمی
  • گروه های علمی
    • گروه اخلاق و اسرار
    • گروه تاریخ و سیره
    • گروه فقه و حقوق
    • گروه کلام و معارف
    • واحد احیای میراث
    • دفتر پژوهشکده در خراسان
    • واحد بقیع‌پژوهی
  • آثار
    • کتاب ها
    • نشریات
    • نرم افزارها
    • ویکی حج
    • دانشنامه حج و حرمین
    • دانشنامه عتبات
    • موسوعه رد شبهات
    • مجموعه آثار حج خونین
  • کتابخانه، موزه و اسناد
    • کتابخانه
    • موزه
    • اسناد
  • خدمات پژوهشی
    • بانک اطلاعاتی نقد وهابیت
    • اولویت های پژوهشی
    • کتابشناسی حج و زیارت
    • خاطرات حج و زیارت
    • پاسخ به شبهات
    • حمایت از پایان نامه ها
    • فرم ها
    • درس خارج فقه حج
  • افراد
  • آرشیو
×

ارسال ایمیل

در حال ارسال اطلاعات
لطفا تیک "من ربات نیستم" را بزنید !
/ خدمات پژوهشی / پاسخ به شبهات / امامت / شبهه: تلازم وجوب عصمت امام با تعیین تکلیف برای خدا
تاريخ : 1404/08/23 | بازدید : 7
شبهات مرتبط با امامت پاسخ به شبهات

شبهه: تلازم وجوب عصمت امام با تعیین تکلیف برای خدا

شبهه دوم: تلازم وجوب عصمت امام با تعیین تکلیف برای خدا

شیعه تعیین امامی معصوم در همه زمان‌ها را بر خدا واجب می‌داند و این نوعی تعیین تکلیف برای خداست که بی‌ادبی محضر خداوند متعال است.[1]

پاسخ:

این اشکال به اختلاف مبنایی علمای اسلام در بحث حسن و قبح عقلی افعال برمی‌گردد. عدلیه (اعم از شیعه و معتزله) می‌گویند رعایت عدل و حکمت و انجام فعل حسن بر خداوند متعال واجب است و خداوند سبحان هرگز امر حسنی را ترک نمي‌کند یا فعل قبیحی را انجام نمی‌دهد.[2] علمای اشاعره در مقابل این نظر معتقدند هیچ چیزی بر خدا واجب نیست و خداوند متعال می‌تواند بدون غرض و بدون هدف خاصی عملی را انجام دهد.[3]

اشاعره می‌گویند: «وقتی می‌گویید نصب امام بر خدا واجب است، چیزی را بر خدا اجبار کرده و در واقع برای خداوند متعال تعیین تکلیف کرده و او را مجبور به نصب امام می‌دانید».

به این اشکال دو پاسخ داده شده است که نتیجه هر دو اين است که کسی چیزی را بر خداوند متعال اجبار نمی‌کند، بلکه او بر خود واجب کرده است.

پاسخ اول: مفاد قاعده «وجوب علی الله» را اولین بار قرآن کریم
در مورد برخی امور به کار برده است و علمای شیعه نیز این
اصطلاح را از قرآن برداشت کرده‌اند. خدای متعال برخی از امور
را بر خود واجب دانسته و در قرآن کریم به آنها اشاره کرده است.
حال آیا باید این آیات را تأویل برد یا می‌توان مدلول ظاهری آنها
را پذیرفت؟

ـ {كَتَبَ رَبُّكُمْ عَلى‏ نَفْسِهِ الرَّحْمَةَ}.[4]

ـ {وَ ما مِنْ دَابَّةٍ فِى الْأَرْضِ إِلاَّ عَلَى اللهِ رِزْقُها}.[5]

ـ {وَ عَلَى اللهِ قَصْدُ السَّبيل}.[6]

ـ {إِنَّ عَلَيْنا لَلْهُدى}.‏‏[7]

پاسخ آن است که لزومی به تأویل نیست و معنای «وجوب علی الله» مانعی ندارد؛ زيرا همه وجوب‌ها از ناحیه خداوند است. اما خداوند متعال گاهی چیزی را بر خود و گاهی بر دیگران واجب می‌کند؛ مثلاً وقتي مي‌فرمايد {وَ للهِ عَلَى النَّاسِ حِجُّ الْبَيْت}،[8] این وجوب «من الله» است، اما بر مردم، و زماني که مي‌فرمايد {كَتَبَ رَبُّكُمْ عَلى‏ نَفْسِهِ الرَّحْمَةَ}،[9]و[10] این وجوب «من الله» است بر خود خداوند.

پاسخ دوم: متکلمان، که اصطلاح «وجوب علی الله» را به کار می‌برند، منظورشان همان «وجوب عن الله» است؛ یعنی وجوبی که از ذات
و صفات کمال الهی نشئت گرفته است. وجوب در اینجا به معنای
تعیین تکلیف و الزام و اجبار نیست، بلکه به معنای ضرورت ناشی
از صفت حکمت خداست؛ در واقع این وجوب، یعنی ضرورتی که
از ذات و صفات کمالی ناشی می‌شود (یعنی چون خداوند متعال این‌چنین است، حتماً فعل او نیز چنین است)؛ نه اینکه کسی بخواهد بر خدا واجب کند.[11]

با این بیان پاسخ این اشکال نیز داده می‌شود که وقتی شیعه می‌گوید نصب امام معصوم بر خدا واجب است، یعنی ذات بی‌پایان ربوبی به نحوی است که حتماً برای هدایت بندگان خود، امامی معصوم را نصب خواهد کرد. مشکل آنجاست که گفته شود عقل چیزی را بر خداوند واجب می‌کند، به این معنا که بخواهد بر خداوند تکلیف نماید؛ درحالی‌که عقل تنها کاشف است و هرگز ایجاب‌کننده نیست. اگر می‌گوید ارسال رسل واجب است، یعنی کشف می‌کند که مقتضای حکمت و عدل چنین است؛ یعنی می‌فهمد اگر علت تامه باشد، معلول حتماً ایجاد می‌شود.[12]

بنابراین، این اشکال به برداشت اشتباه آنان از مسئله برمی‌گردد که اگر درست تبیین شود، اشکال نیز برطرف می‌شود. ازاين‌رو نصب امام معصوم بر خدا واجب است؛ یعنی ذات او به گونه‌ای است که چنین اقتضایی دارد و این اعمال از او بدون شک صادر می‌شود؛ نه اینکه کسی بالاتر از خداوند متعال وجود داشته باشد و بر ایشان اجبار کند.


[1]. الشيعه توجب علي الله عدم إخلاء الزمان من امام معصوم، و حصروا الأئمة المعصومين في اثني عشر، و بطلان هذا و تناقضه و اشتماله علي سوء الأدب مع الله اظهر من ان يذکر. (ابن عبدالوهاب، رسالة في الردّ علي الرافضة، ص28)

[2]. الله تعالي عدل حكيم، بمعني انه لا يفعل قبيحاً و لا يخل بالواجب بدليل ان فعل القبيح قبيح، و الإخلال بالواجب نقص عليه، فالله تعالي منزه عن كل قبيح و إخلال بالواجب. (طوسي، العقائد الجعفرية، ص247)

[3]. أن رعاية الحكمة، و الغرض في أفعال الله- تعالي- غير واجب، و أنه لا يجب عليه فعل شي‏ء، و لا تركه. (آمدي، ابكار الأفكار في أصول الدين، ج‏2، ص151)

[4]. پروردگارتان، رحمت را بر خود فرض کرده است (انعام: 54).

[5]. هيچ جنبنده‌اي در زمين نيست مگر اينکه روزي او بر خداست (هود: 6).

[6]. و بر خداست که راه راست را (به بندگان) نشان دهد (نحل: 9).

[7]. به يقين هدايت کردن بر ماست (ليل: 12).

[8]. و براي خدا بر مردم است که آهنگ خانه (او) کنند (آل ‌عمران: 97).

[9]. انعام: 54.

[10]. رباني گلپايگاني، امامت در بينش اسلامي، ص204.

[11]. فياض لاهيجي، گوهر مراد، ص348؛ جوادي آملي، ولايت فقيه، ص157.

[12]. جوادي آملي، ولايت فقيه، ص157.

شـبـهـات مـرتـبـط
شبهه: حلول جزء الهي در ائمه (علیهم السلام)
شبهه: انکار ولايت بر تشريع ائمه (علیهم السلام)
شبهه: نبود دلیل عقلی و نقلی بر ضرورت عصمت امام
شبهه: اخذ‌ اندیشه عصمت از یهود و نصارا
شبهه: بی‌نیازی از امام معصوم با وجود پیامبر اکرم (صلی الله علیه و آله)
شبهه: عصمت امام و لزوم مشارکت با پیامبر (صلی الله علیه و آله) در اطاعت
مــطــالـــب مــرتــبــط
  • شبهه: حلول جزء الهي در ائمه (علیهم السلام)
  • شبهه: انکار ولايت بر تشريع ائمه (علیهم السلام)
  • شبهه: نبود دلیل عقلی و نقلی بر ضرورت عصمت امام
  • شبهه: اخذ‌ اندیشه عصمت از یهود و نصارا
  • شبهه: بی‌نیازی از امام معصوم با وجود پیامبر اکرم (صلی الله علیه و آله)
  • شبهه: عصمت امام و لزوم مشارکت با پیامبر (صلی الله علیه و آله) در اطاعت
تــــازه هــــا
  • شبهه: نبود دلیل عقلی و نقلی بر ضرورت عصمت امام
  • شبهه: تلازم وجوب عصمت امام با تعیین تکلیف برای خدا
  • شبهه: اخذ‌ اندیشه عصمت از یهود و نصارا
  • شبهه: بی‌نیازی از امام معصوم با وجود پیامبر اکرم (صلی الله علیه و آله)
  • شبهه: عصمت امام و لزوم مشارکت با پیامبر (صلی الله علیه و آله) در اطاعت
  • شبهه: مسدود بودن طریق علم به عصمت غیر نبی
پـــربـــازدیـــدهــــا
  • شبهه: انحصار قبولي اعمال در توحيد
  • شبهه: برابري و عينيت امامت و نبوت
  • شبهه: عدم وجود مدعيات شيعه در قرآن
  • شبهه: قرار دادن شهادت ثالثه جزء ايمان
  • شبهه: فطري بودن انتخاب حاکم از طريق مردم
  • شبهه: اسناد ربوبيت به ائمه (علیهم السلام)
حــــدیــــث روز
قم، خيابان 75 متری عمار یاسر، خیابان شهید آیت الّله قدوسی، ساختمان حوزه نمایندگی ولی فقیه در امور حج و زیارت، طبقه پنجم
پست الکترونیک: info@hzrc.ac.ir
تلفن تماس: 37186 - 025
نمابر: 37769994 - 025
كد پستی: 3719158489

دسـتـرسـی سـریـع

  • دفتر پژوهشکده در خراسان
  • کتابخانه دیجیتالی حج
  • ویکی حج
  • سامانه نشریات
  • جستجو در کتابخانه
  • دانشنامه حج و حرمین
  • بانک اطلاعاتی نقد وهابیت
  • نقشه سایت
  • همایش‌های حج، جهان اسلام و حرمین شریفین

پـیـونـدهــای مـرتـبـط

  • دفتر مقام معظم رهبری
  • خبرگزاری حج
  • سازمان حج و زیارت
  • بقیع
  • لیست همه پیوندها