
شبهه ديگر قفاري بر علم غيب، محقق نشدن اخبار غيبي امام صادق (علیه السلام) است. وي در اين باره مينويسد: «بر اساس گمان آنها ائمه با مصحف فاطمه به علم غيب دست پيدا ميکنند. ابوعبدالله ميگويد: با نگاه کردن به مصحف فاطمه متوجه شدم که زنادقه در سال 128 هجري پيدا ميشوند».[1]
در اين سال هيچ حادثهاي رخ نداده مگر کشته شدن بعضي از سران گمراه مانند جهم بن سفيان و غيره؛ اين در حالي است که چيز ديگري در داستان بيان شده است.[2]
براي اهل علم روشن است که استدلال به حديث در صورتي تمام است که از حيث سند صحيح باشد و هيچگونه شبههاي در آن وجود نداشته باشد و پس از اين مرحله است که وارد دلالت حديث شده و آن را با ديگر دادههاي تاريخي ميسنجيم و از صحت و سقم آن بحث ميکنيم. حديثي که قفاري ذکر نموده، از حیث سند ضعيف است[3] و نميتواند مورد استدلال وي در نقد باورهايي باشد که آيات و روايات صحيح آن را پشتيباني ميکند.
از طرفی از کجا معلوم که ظهور زنادقه در سال مورد اشاره روايت تحقق پيدا نکرده باشد؛ بديهي است که آن زمان رسانههاي خبري به اين صورت که ما الآن شاهد آن هستيم نبوده است و به طور قطع بيشتر اتفاقات گزارش نميشده و در جايي ثبت نميگرديده است و به اين جهت هيچ گزارشي از آنها در منابع موجود تاريخي نيامده است؛ آيا نبود گزارش ميتواند اصل واقعه را تخطئه کند؟
[1]. الكافي، ج1، ص240.
[2]. قفاري، اصول مذهب الشيعة، ج2، ص591.
[3]. مجلسي، مرآة العقول، ج3، ص57.
پـــربـــازدیـــدهــــا