• صفحه اصلی
  • درباره ما
    • پژوهشکده در یک نگاه
    • هیئت امنا
    • ریاست
    • معاونت ها
    • شورای پژوهشی
    • جوایز و افتخارات
  • فعالیت ها
    • نشست های علمی
    • ارتباط با مراکز علمی
  • گروه های علمی
    • گروه اخلاق و اسرار
    • گروه تاریخ و سیره
    • گروه فقه و حقوق
    • گروه کلام و معارف
    • واحد احیای میراث
    • دفتر پژوهشکده در خراسان
    • واحد بقیع‌پژوهی
  • آثار
    • کتاب ها
    • نشریات
    • نرم افزارها
    • ویکی حج
    • دانشنامه حج و حرمین
    • دانشنامه عتبات
    • موسوعه رد شبهات
    • مجموعه آثار حج خونین
  • کتابخانه، موزه و اسناد
    • کتابخانه
    • موزه
    • اسناد
  • خدمات پژوهشی
    • بانک اطلاعاتی نقد وهابیت
    • اولویت های پژوهشی
    • کتابشناسی حج و زیارت
    • خاطرات حج و زیارت
    • پاسخ به شبهات
    • حمایت از پایان نامه ها
    • فرم ها
    • درس خارج فقه حج
  • افراد
  • آرشیو
×

ارسال ایمیل

در حال ارسال اطلاعات
لطفا تیک "من ربات نیستم" را بزنید !
/ خدمات پژوهشی / پاسخ به شبهات / اهل بیت (ع) / شبهه: تقيه نوعي دروغگويي
تاريخ : 1404/08/25 | بازدید : 1
شبهات مرتبط با اهل بیت (ع) پاسخ به شبهات

شبهه: تقيه نوعي دروغگويي

شبهه سوم: تقيه نوعي دروغگويي

ابن تيميه مي‌‌گويد: «تقيه نوعي دروغگويي است؛ زيرا تقيه‌کننده بر خلاف عقيده باطني خود سخن مي‌گويد و ترديدي نيست که دروغ گفتن قبيح و حرام است».[1]

پاسخ شبهه سوم

اولا: کبرای این استدلال، که دروغ مذموم است، کليت ندارد؛ چون دروغ مصلحتي جايز است؛ چنان‌که گفته‌اند در شرايط خاص، دروغ مصلحت‌آميز به ز راست فتنه‌انگيز. امام صادق (علیه السلام) مي‌فرمايد:

الکذب مذموم الاّ في أمرين: دفع شر الظلمه و إصلاح ذات البين.[2]

کذب بد است مگر در دو مورد: با دروغ شر ظالمي را از خود يا از ديگران دفع کند، يا با دروغ بين دو نفر اصلاح کند.

نووی در این باره گفته است: «... جَوَازُ الْكَذِبِ فِي الْحَرْبِ وَنَحْوِهَا وَفِي إِنْقَاذِ النَّفْسِ مِنَ الْهَلَاكِ»؛[3] «دروغ گفتن در جنگ و مانند آن و همچنین نجات نفس از هلاکت جایز است».

ابن حجر عسقلانی مي‌نويسد: «وَاتَّفَقُوا عَلَى جَوَازِ الْكَذِبِ عِنْدَ الِاضْطِرَارِ كَمَا لَوْ قَصَدَ ظَالِمٌ قَتْلَ رَجُلٍ»؛[4] «در جواز دروغ گفتن در حال اضطرار، مانند موردی که ظالمی قصد کشتن شخص را داشته باشد، اتفاق وجود دارد».

سیوطی در شرح صحیح مسلم گفته است: «جَوَاز الْكَذِب فِي ثَلَاثَة أَشْيَاء أَحدهَا الْحَرْب»؛[5] «جواز دروغ گفتن در سه چیز است که یکی‌شان در حالت جنگ است».

ابن‌تيميه که يکي از دلايل رد تقيه را دروغ بودن آن مي‌داند، گفتار دروغ يکي از صحابه را، که براي اصلاح رابطه بين دو نفر بود، تأييد مي‌کند و مي‌گويد:

اما اين دروغ زماني جايز است که از آن رضاي الهي را در نظر داشته باشد و نخواهد مسلماني از دست وي آزار ببيند و از کاري که انجام داده است، پشيمان باشد و با اين کار شر او را از خويش باز دارد و نخواهد با دروغ جايگاهي نزد ايشان پيدا کند و طمع در چيزي که نزد ايشان است، نداشته باشد؛ چون در اين موارد دروغ جايز نيست. دروغ زماني جايز است که نگران خشم ايشان باشد و از دشمني ايشان بترسد. حذيفه گفته است: «من بعضي از دينم را براي حفظ قسمتي ديگر مي‌فروشم که مبادا مشکلي بزرگ‌تر از آن پیش آید».[6]

افزون بر اینها آیا جناب عمار، صحابی بزرگ رسول‌الله (صلی الله علیه و آله)، که برای نجات جانش در برابر مشرکین تقیه نمود و سخنان خلاف حقیقت را بیان داشت، از دیدگاه ابن تیميه دروغگو است؟

نتيجه اينکه: بخشي از انواع تقيه‌ها، که به صورت گفتار است، مصداق دروغ مصلحتي است و چون دروغ مصلحتي جايز است، تقيه نيز جايز خواهد بود.


[1]. ابن تيميه، منهاج السنة النبوية، ج۱، ص۱۵۹.

[2]. شعيري، جامع الأخبار، ص149.

[3]. نووي، المنهاج، ج18، ص130.

[4]. ابن حجر عسقلاني، فتح الباري، ج5، ص300.

[5]. سيوطي، الديباج علي صحيح مسلم بن الحجاج، ج4، ص343.

[6]. ابن تيمية، الفتاوي الکبري، ج3، ص212.

شـبـهـات مـرتـبـط
شبهه: تقيه، تهمت شيعه به اهل ‌بيت (علیهم السلام)
شبهه: عدم تقيه امام حسين (علیه السلام) مقابل يزيد
شبهه: تقيه نوعي نفاق
شبهه: تعارض تقيه با لزوم تبليغ
شبهه: عدم جواز تقيه از مسلمان
مــطــالـــب مــرتــبــط
  • شبهه: تقيه، تهمت شيعه به اهل ‌بيت (علیهم السلام)
  • شبهه: عدم تقيه امام حسين (علیه السلام) مقابل يزيد
  • شبهه: تقيه نوعي نفاق
  • شبهه: تعارض تقيه با لزوم تبليغ
  • شبهه: عدم جواز تقيه از مسلمان
تــــازه هــــا
  • شبهه: انحصار آيه در همسران پيامبر (صلی الله علیه و آله) به قرينه وحدت سياق
  • شبهه: انحصار اهل بيت در همسران پيامبر (صلی الله علیه و آله)
  • شبهه: انکار علم غيب انبيا
  • شبهه: علم غيب از صفات انحصاري خداوند
  • شبهه: تكفير مدعي علم غيب
  • شبهه: انکار علم غيب از سوي امام صادق (علیه السلام)
پـــربـــازدیـــدهــــا
  • شبهه: فهم قرآن، جز از طريق قيّم صورت نمي‏گيرد و اين قيم کسي جز امامان شيعه نيستند
  • شبهه: چرا ثواب زيارت كربلا در قرآن بيان نشده است؟
  • شبهه:‌ بيان ثواب و آثار زيارت كربلا
  • شبهه: برتري كربلا بر كعبه
  • شبهه: محتلم نشدن و جنب نشدن را از ويژگي‌هاي امام
  • شبهه: تقيه نوعي دروغگويي
حــــدیــــث روز
قم، خيابان 75 متری عمار یاسر، خیابان شهید آیت الّله قدوسی، ساختمان حوزه نمایندگی ولی فقیه در امور حج و زیارت، طبقه پنجم
پست الکترونیک: info@hzrc.ac.ir
تلفن تماس: 37186 - 025
نمابر: 37769994 - 025
كد پستی: 3719158489

دسـتـرسـی سـریـع

  • دفتر پژوهشکده در خراسان
  • کتابخانه دیجیتالی حج
  • ویکی حج
  • سامانه نشریات
  • جستجو در کتابخانه
  • دانشنامه حج و حرمین
  • بانک اطلاعاتی نقد وهابیت
  • نقشه سایت
  • همایش‌های حج، جهان اسلام و حرمین شریفین

پـیـونـدهــای مـرتـبـط

  • دفتر مقام معظم رهبری
  • خبرگزاری حج
  • سازمان حج و زیارت
  • بقیع
  • لیست همه پیوندها