• صفحه اصلی
  • درباره ما
    • پژوهشکده در یک نگاه
    • هیئت امنا
    • ریاست
    • معاونت ها
    • شورای پژوهشی
    • جوایز و افتخارات
  • فعالیت ها
    • نشست های علمی
    • ارتباط با مراکز علمی
  • گروه های علمی
    • گروه اخلاق و اسرار
    • گروه تاریخ و سیره
    • گروه فقه و حقوق
    • گروه کلام و معارف
    • واحد احیای میراث
    • دفتر پژوهشکده در خراسان
    • واحد بقیع‌پژوهی
  • آثار
    • کتاب ها
    • نشریات
    • نرم افزارها
    • ویکی حج
    • دانشنامه حج و حرمین
    • دانشنامه عتبات
    • موسوعه رد شبهات
    • مجموعه آثار حج خونین
  • کتابخانه، موزه و اسناد
    • کتابخانه
    • موزه
    • اسناد
  • خدمات پژوهشی
    • بانک اطلاعاتی نقد وهابیت
    • اولویت های پژوهشی
    • کتابشناسی حج و زیارت
    • خاطرات حج و زیارت
    • پاسخ به شبهات
    • حمایت از پایان نامه ها
    • فرم ها
    • درس خارج فقه حج
  • افراد
  • آرشیو
×

ارسال ایمیل

در حال ارسال اطلاعات
لطفا تیک "من ربات نیستم" را بزنید !
/ خدمات پژوهشی / پاسخ به شبهات / اهل بیت (ع) / شبهه: تعارض تقيه با لزوم تبليغ
تاريخ : 1404/08/25 | بازدید : 1
شبهات مرتبط با اهل بیت (ع) پاسخ به شبهات

شبهه: تعارض تقيه با لزوم تبليغ

شبهه پنجم: تعارض تقيه با لزوم تبليغ

تقيه با آياتي از قرآن، که مسلمانان را به تبليغ احکام و معارف الهي و پنهان نکردن آنها فرمان داده، تعارض دارد.[1]

پاسخ شبهه پنجم

پاسخ اين شبهه بسيار روشن است؛ بديهي است که گستره تقيه در حدي نيست که در برابر آيات تبليغ احکام بايستد و مقابله کند و به تعطيلي احکام و آموزه‌‌هاي دين منجر گردد. اين‌گونه نيست که مسلمانان فقط تقيه کنند و از تبليغ دين و احکام دست بردارند. تقيه‌ در موارد بسيار خاصي مشروعيت پيدا مي‌‌کند. مطلق و رها شده نيست که در هرجا به بهانه تقيه بتوان از آن استفاده نمود. هنگام عمل کردن به تقيه، همواره مصالح مهم‌تر اسلام و مسلمانان در نظر گرفته مي‌شوند؛[2] به تعبير ديگر، تقيه در مواردي جايز يا واجب است که کاربرد آن مصلحت بيشتري نسبت به تبليغ معارف الهي داشته باشد و در غير اين صورت تقيه لازم نيست و حتي حرام است. بر همين اساس، فقها تقيه را در مواردي مانند خطر تخريب خانه کعبه، تخريب مشاهد مشرفه، تحريف احکام الهي و تحريف اصول دين و مذهب، جايز ندانسته‌اند. احاديث نيز تقيه‌اي را که به فساد در دين يا ريخته شدن خون بي‌گناهي بينجامد، ممنوع دانسته‌اند.[3] افزون بر اين، حکم تقيه نسبت به افراد مختلف، متفاوت است و ممکن است به لحاظ موقعيت‌هاي گوناگون افراد، تقيّه براي برخي جايز، و نسبت به ديگران حرام باشد.[4]


[1]. آلوسي، روح المعاني، ج۳، ص۱۲۵.

[2]. سبحاني، اضواء علي عقائد الشيعة، ص۴۲۲ و ۴۲۳.

[3]. نوري، مستدرک الوسائل، ج۱۲، ص۲۷۴.

[4]. مکارم شيرازي، القواعد الفقهية، ج۱، ص۴۳۷.

شـبـهـات مـرتـبـط
شبهه: عدم تقيه امام حسين (علیه السلام) مقابل يزيد
شبهه: تقيه نوعي دروغگويي
شبهه: تقيه نوعي نفاق
شبهه: عدم جواز تقيه از مسلمان
شبهه: عدم تقيه سبب بي‌ديني
مــطــالـــب مــرتــبــط
  • شبهه: عدم تقيه امام حسين (علیه السلام) مقابل يزيد
  • شبهه: تقيه نوعي دروغگويي
  • شبهه: تقيه نوعي نفاق
  • شبهه: عدم جواز تقيه از مسلمان
  • شبهه: عدم تقيه سبب بي‌ديني
تــــازه هــــا
  • شبهه: انحصار آيه در همسران پيامبر (صلی الله علیه و آله) به قرينه وحدت سياق
  • شبهه: انحصار اهل بيت در همسران پيامبر (صلی الله علیه و آله)
  • شبهه: انکار علم غيب انبيا
  • شبهه: علم غيب از صفات انحصاري خداوند
  • شبهه: تكفير مدعي علم غيب
  • شبهه: انکار علم غيب از سوي امام صادق (علیه السلام)
پـــربـــازدیـــدهــــا
  • شبهه: فهم قرآن، جز از طريق قيّم صورت نمي‏گيرد و اين قيم کسي جز امامان شيعه نيستند
  • شبهه: چرا ثواب زيارت كربلا در قرآن بيان نشده است؟
  • شبهه:‌ بيان ثواب و آثار زيارت كربلا
  • شبهه: برتري كربلا بر كعبه
  • شبهه: محتلم نشدن و جنب نشدن را از ويژگي‌هاي امام
  • شبهه: برتري فاطمه (علیها السلام) بر رسول‌الله (صلی الله علیه و آله)
حــــدیــــث روز
قم، خيابان 75 متری عمار یاسر، خیابان شهید آیت الّله قدوسی، ساختمان حوزه نمایندگی ولی فقیه در امور حج و زیارت، طبقه پنجم
پست الکترونیک: info@hzrc.ac.ir
تلفن تماس: 37186 - 025
نمابر: 37769994 - 025
كد پستی: 3719158489

دسـتـرسـی سـریـع

  • دفتر پژوهشکده در خراسان
  • کتابخانه دیجیتالی حج
  • ویکی حج
  • سامانه نشریات
  • جستجو در کتابخانه
  • دانشنامه حج و حرمین
  • بانک اطلاعاتی نقد وهابیت
  • نقشه سایت
  • همایش‌های حج، جهان اسلام و حرمین شریفین

پـیـونـدهــای مـرتـبـط

  • دفتر مقام معظم رهبری
  • خبرگزاری حج
  • سازمان حج و زیارت
  • بقیع
  • لیست همه پیوندها