• صفحه اصلی
  • درباره ما
    • پژوهشکده در یک نگاه
    • هیئت امنا
    • ریاست
    • معاونت ها
    • شورای پژوهشی
    • جوایز و افتخارات
  • فعالیت ها
    • نشست های علمی
    • ارتباط با مراکز علمی
  • گروه های علمی
    • گروه اخلاق و اسرار
    • گروه تاریخ و سیره
    • گروه فقه و حقوق
    • گروه کلام و معارف
    • واحد احیای میراث
    • دفتر پژوهشکده در خراسان
    • واحد بقیع‌پژوهی
  • آثار
    • کتاب ها
    • نشریات
    • نرم افزارها
    • ویکی حج
    • دانشنامه حج و حرمین
    • دانشنامه عتبات
    • موسوعه رد شبهات
    • مجموعه آثار حج خونین
  • کتابخانه، موزه و اسناد
    • کتابخانه
    • موزه
    • اسناد
  • خدمات پژوهشی
    • بانک اطلاعاتی نقد وهابیت
    • اولویت های پژوهشی
    • کتابشناسی حج و زیارت
    • خاطرات حج و زیارت
    • پاسخ به شبهات
    • حمایت از پایان نامه ها
    • فرم ها
    • درس خارج فقه حج
  • افراد
  • آرشیو
×

ارسال ایمیل

در حال ارسال اطلاعات
لطفا تیک "من ربات نیستم" را بزنید !
/ خدمات پژوهشی / پاسخ به شبهات / اهل بیت (ع) / شبهه: عدم تقيه سبب بي‌ديني
تاريخ : 1404/08/25 | بازدید : 1
شبهات مرتبط با اهل بیت (ع) پاسخ به شبهات

شبهه: عدم تقيه سبب بي‌ديني

شبهه هفتم: عدم تقيه سبب بي‌ديني

در روايات شيعه آمده است کسي که تقيه نکند، دين ندارد.[1]

پاسخ شبهه هفتم

روايتي که وهابيون به آن استناد کرده‌اند، به اين معنا نيست که اگر کسي تقيه نکرد، کافر است؛ بلکه منظور روايت اين است که هرکسي تقيه را قبول ندارد، دين ندارد؛ مانند ديگر احکام و ضرورت‌‌هاي دين که منکر آنها دين‌مدار به حساب نمي‌‌آيد يا به اين معناست که اگر کسي تقيه نکند، دين حفظ نمي‌‌شود. چنانچه عبدالرزاق لاهيجي، يکي از متکلمين صاحب‌نام شيعه، در اين باره مي‌‌گويد:

بسيار باشد كه كسى با امرا و سلاطين و دشمنان چنان معامله نمايد كه در حضور ايشان به نحوى و در غايبانه به خلاف اين باشد. اما اين داخل منافقان و دورويان است يا نه؟ تفصيلش اين است كه اگر اين كار را به محض جاه و مال و چيزهاى باطل دنيا كند، نفاق و دورويى است؛ اگر به ضرورت حفظ دين يا عرض يا مال خود يا غير خود از مسلمين و رفع شر و ضرر و مجملاً مصلحت دينى يا دنيوى، كه داخل حرص و دين‏فروشى نباشد، كند، داخل تقيه و مدارا و مماشات و مصلحت كه هم از واجبات و ضروريات دين است؛ چنان‌كه اخبار بسيار در همه وارد شده و حديث «لا دين‏ لمن‏ لا تقية له» مشهود به اين معناست.[2]

بر همين اساس اهل بيت (علیهم السلام) نيز صريحاً زمان لازم براي تقيه را به خود شخص واگذار کرده‌اند. امام صادق (علیه السلام) فرمود: «التَّقِيَّةُ فِي كُلِّ ضَرُورَةٍ وَ صاحِبُهَا أَعْلَمُ بِهَا حِينَ تَنْزِلُ بِهِ»؛[3] «تقيّه در هر موردى است كه ضرورت پيش آيد و تقيّه‌كننده خود بهتر مى‌داند كه در چه وقت بايد تقيّه كند».

نتيجه‌‌گيري

با توجه به آنچه در اين مقاله به تحليل و بررسي آنها پرداخته شد، نتايج زير به دست مي‌‌آيد:

1. تقيه يک اصل قرآني است که براي حفظ جان و مال مي‌‌توان از آن در برابر دشمنان استفاده نمود؛ چنان‌که عمار ياسر وقتي که به دست مشرکين افتاده بود، از اين وسيله استفاده کرد.

2. ائمه (علیهم السلام) نه‌تنها با تقيه مخالف نبودند، بلکه در شرايط خاص، هم خود تقيه مي‌‌کردند و هم به اصحاب و پيروان خويش به اين اصل سفارش مي‌‌کردند که مستندات آن در منابع حديثي و روایي شيعه مذکور است.

3. بر خلاف ادعاي ابن تيميه، که تقيه را دروغ و مذموم خوانده است، هر دروغي مذموم نيست؛ زيرا دروغ مصلحتي جايز است. خصوصاً جايي که با دروغ شر ظالمي را از خود يا از ديگران دفع کند يا با دروغ بين دو نفر اصلاح ايجاد کند.

4. بين تقيه و نفاق هيچ رابطه‌‌اي وجود ندارد، بلکه بين آن دو تفاوت اساسي است؛ زيرا منافق کسي است که در ظاهر مسلمان است و در باطن کافر؛ اما شخصي که تقيه مي‌‌کند در ظاهر کافر است و در باطن مسلمان؛ دقيقاً مخالف منافق.

5. بر خلاف ادعاي وهابي‌‌ها که مدعي‌‌اند از نگاه شيعيان تقيه از اصول دين است، اصول دين مربوط به عقايد است و تقيه مربوط به عمل مکلف و از فروع دين است.


[1]. قفاري، أصول مذهب الشيعة الإمامية، ج2، ص807.

[2]. لاهيجي، رسائل فارسي، ص193.

[3]. کليني، الكافي، ج2، ص220.

شـبـهـات مـرتـبـط
شبهه: تقيه نوعي نفاق
شبهه: تعارض تقيه با لزوم تبليغ
شبهه: عدم جواز تقيه از مسلمان
مــطــالـــب مــرتــبــط
  • شبهه: تقيه نوعي نفاق
  • شبهه: تعارض تقيه با لزوم تبليغ
  • شبهه: عدم جواز تقيه از مسلمان
تــــازه هــــا
  • شبهه: انحصار آيه در همسران پيامبر (صلی الله علیه و آله) به قرينه وحدت سياق
  • شبهه: انحصار اهل بيت در همسران پيامبر (صلی الله علیه و آله)
  • شبهه: انکار علم غيب انبيا
  • شبهه: علم غيب از صفات انحصاري خداوند
  • شبهه: تكفير مدعي علم غيب
  • شبهه: انکار علم غيب از سوي امام صادق (علیه السلام)
پـــربـــازدیـــدهــــا
  • شبهه: فهم قرآن، جز از طريق قيّم صورت نمي‏گيرد و اين قيم کسي جز امامان شيعه نيستند
  • شبهه: چرا ثواب زيارت كربلا در قرآن بيان نشده است؟
  • شبهه:‌ بيان ثواب و آثار زيارت كربلا
  • شبهه: برتري كربلا بر كعبه
  • شبهه: محتلم نشدن و جنب نشدن را از ويژگي‌هاي امام
  • شبهه: انحصار آيه در همسران پيامبر (صلی الله علیه و آله) به قرينه وحدت سياق
حــــدیــــث روز
قم، خيابان 75 متری عمار یاسر، خیابان شهید آیت الّله قدوسی، ساختمان حوزه نمایندگی ولی فقیه در امور حج و زیارت، طبقه پنجم
پست الکترونیک: info@hzrc.ac.ir
تلفن تماس: 37186 - 025
نمابر: 37769994 - 025
كد پستی: 3719158489

دسـتـرسـی سـریـع

  • دفتر پژوهشکده در خراسان
  • کتابخانه دیجیتالی حج
  • ویکی حج
  • سامانه نشریات
  • جستجو در کتابخانه
  • دانشنامه حج و حرمین
  • بانک اطلاعاتی نقد وهابیت
  • نقشه سایت
  • همایش‌های حج، جهان اسلام و حرمین شریفین

پـیـونـدهــای مـرتـبـط

  • دفتر مقام معظم رهبری
  • خبرگزاری حج
  • سازمان حج و زیارت
  • بقیع
  • لیست همه پیوندها