تاريخ : 1392/07/27 | کد : 6197 |
نشست علمي «مفهومشناسي سلفيه» در مركز فقهي ائمه اطهار (ع) برگزار شد
به گزارش خبرنگار خبرگزاري رسا، حجتالاسلام عليزاده موسوي از پژوهشگران حوزوي در نشست علمي با موضوع مفهومشناسي سلفيه كه چهارشنبه، 17 مهرماه در مركز فقهي ائمه اطهار (ع) برگزار شد، خاستگاه سلفي و وهابيت را سرزمين نجد در شبه جزيره عربستان دانست و گفت: جريان وهابيت در طول تاريخ سه بار از بين رفته است و دليل اينكه اكنون پابرجا بوده و قدرتمند شده به سبب پشتيباني انگلستان است. وي ادامه داد: بزرگ وهابيان محمد بن عبدالوهاب است و دليل اينكه تفكر و انديشه اين فرد همانند تفكر ابن تيميه و حنبلي از بين نرفته به سبب پشتيباني محمد بن سعودي و ارتباط با انگلستان بوده است.
استاد حوزه و دانشگاه در ادامه سخنان خود به بررسي مفهوم سلفي پرداخت و اظهار داشت: گاهي نگاه ما به سلفيها تاريخ محور است، در حديثشناسي سلفيها اعتقادي به رأي نداشته و عقل را كنار ميگذارند، براي نمونه فردي همانند احمد بن حنبل به شدت حديث گرا بوده و حتي به روايت ضعيف نيز اسناد ميكرده كه اين واكنش حنبل در برابر معتزله بوده است. وي افزود: امروز نيز سلفي به شدت خود را به احمد بن حنبل ميچسبانند چرا كه اين فرد حديث گرا بوده است، همچنين به عقيده ابن تيميه عمل صحابه در قرن نخست، دوم و سوم همانند قرآن و سنت از منابع شريعت است، چرا كه پيامبر (ص) فرمودند «بهترين مردم كساني هستند كه در قرن من و دو قرن پس از من زندگي ميكنند» ابن تيميه نيز بر اساس اين روايت سخنان صحابه را با چشمهاي بسته ميپذيرد. حجتالاسلام عليزاده موسوي مرجعيت علمي، اجتماعي، حكومتي سلفيها را گذشتگان برشمرد و خاطرنشان كرد: سلفيها ميگويند سلف هر كاري كه انجام داده باشند درست بوده و ما نيز سعي ميكنيم همانند آنها باشيم از اينرو از كمترين امكانات استفاده كرده و همانند گذشتگان لباس ميپوشند. وي تصريح كرد: نگاه سلفيها به حكومت خليفهاي است در حالي امروز در ميان اهل تسنن نگاه خليفهاي وجود نداشته و نظريه شورا محور حاكم است، عقايد سلفيگري در دوران ابن تيميه بسته ميشود، ابن تيميه ميگويد يك فرد سلفي نقل گرا است در حالي كه ما در اسلام براي رسيدن به حكم چهار روش عقل، نقل، روش كشف، شهود و تجربه را داريم.
رئيس پژوهشكده حج و زيارت با بيان اينكه اسلام روش عقلي و نقلي را در كنار يك ديگر ميپذيرد، عنوان ساخت: سلفيها صرفاً به نقل تأكيد ميكنند در حالي كه در قرآن بيش از چهل بار عقل بيان شده است، سلفيها حتي در حوزه روايت نيز صحيح عمل نميكنند بلكه تنها به برداشتهاي خود اكتفا ميكنند، معيار سلفيها در روايت سليقهاي است و هر جاي كه با ديدگاههاي آنها سازگاري داشته باشد را قبول دارند. وي افزود: دومين حوزه ابن تيميه رابطه معني و لغت ظاهري است، ثمره اين تفكر نيز اين ميشود كه ميگويند خدا پا، دست، چشم و اعضاي بدن دارد؛ همچنين مبناي سلفيها در حوزه هستيشناسي مربوط به حس ميشود يعني ميگويند چيزي را كه ما حس نكنيم قابل قبول برايمان نيست، ثمره حس گرايي نيز در نگاه سطحي آنها به برزخ ظاهر ميشود. حجتالاسلام عليزاده موسوي با اشاره به اينكه خود مفهوم سلف ارزش داشته و به معناي گذشتگان است، گفت: زماني مفهوم سلف بيارزش ميشود كه به يك فرقه و مذهب تبديل شود. وي تصريح كرد: سلفيها امروز مذهب ايجاد كردند و دليل گسترش و رشد اين انديشه سوار شدن بر بال شبهات است، در دنيا پانزده ميليون وهابي واقعي وجود ندارد ولي آنها با ايجاد شبهه كارهاي خود را پيش ميبرند و تفاوت شبهه با پرسش در اين است كه پرسش يعني طلب استفهام ولي شبهه يعني تخريب تفكر و انديشه ديگران. پژوهشگر حوزوي با اشاره به اينكه در دوران ابن تيميه سلفيه اعتقادي بوده است، خاطرنشان كرد: سلفيگري امروز سياسي و اعتقادي است چرا كه سياست در كنار عقايد قرار ميگيرد.