• صفحه اصلی
  • درباره ما
    • پژوهشکده در یک نگاه
    • هیئت امنا
    • ریاست
    • معاونت ها
    • شورای پژوهشی
    • جوایز و افتخارات
  • فعالیت ها
    • نشست های علمی
    • ارتباط با مراکز علمی
  • گروه های علمی
    • گروه اخلاق و اسرار
    • گروه تاریخ و سیره
    • گروه فقه و حقوق
    • گروه کلام و معارف
    • واحد احیای میراث
    • دفتر پژوهشکده در خراسان
    • واحد بقیع‌پژوهی
  • آثار
    • کتاب ها
    • نشریات
    • نرم افزارها
    • ویکی حج
    • دانشنامه حج و حرمین
    • دانشنامه عتبات
    • موسوعه رد شبهات
    • مجموعه آثار حج خونین
  • کتابخانه، موزه و اسناد
    • کتابخانه
    • موزه
    • اسناد
  • خدمات پژوهشی
    • بانک اطلاعاتی نقد وهابیت
    • اولویت های پژوهشی
    • کتابشناسی حج و زیارت
    • خاطرات حج و زیارت
    • پاسخ به شبهات
    • حمایت از پایان نامه ها
    • فرم ها
    • درس خارج فقه حج
  • افراد
  • آرشیو
/ خانه / اخبار ديگر مراكز / نشست علمي «مفهوم‌شناسي سلفيه» در مركز فقهي ائمه اطهار (ع) برگزار شد
×

ارسال ایمیل

در حال ارسال اطلاعات
لطفا تیک "من ربات نیستم" را بزنید !
تاريخ : 1392/07/27 | کد : 6197 |

نشست علمي «مفهوم‌شناسي سلفيه» در مركز فقهي ائمه اطهار (ع) برگزار شد

نشست علمي «مفهوم‌شناسي سلفيه» در مركز فقهي ائمه اطهار (ع) برگزار شد
رئيس پژوهشكده حج و زيارت در اين نشست با اشاره به اين‌كه عامل رشد و گسترش سلفي‌ها و وهابيت سوار شدن بر بال شبهات است افزود: سلفي‌گري امروز سياسي و اعتقادي است چرا كه سياست در كنار عقايد قرار مي‌گيرد.
به گزارش خبرنگار خبرگزاري رسا، حجت‌الاسلام عليزاده موسوي از پژوهشگران حوزوي در نشست علمي با موضوع مفهوم‌شناسي سلفيه كه چهارشنبه، 17 مهرماه در مركز فقهي ائمه اطهار (ع) برگزار شد، خاستگاه سلفي‌ و وهابيت را سرزمين نجد در شبه جزيره عربستان دانست و گفت: جريان وهابيت در طول تاريخ سه بار از بين رفته است و دليل اين‌كه اكنون پابرجا بوده و قدرتمند شده به سبب پشتيباني انگلستان است. وي ادامه داد: بزرگ وهابيان محمد بن عبدالوهاب است و دليل اين‌كه تفكر و انديشه اين فرد همانند تفكر ابن تيميه و حنبلي از بين نرفته به سبب پشتيباني محمد بن سعودي و ارتباط با انگلستان بوده است.
استاد حوزه و دانشگاه‌ در ادامه سخنان خود به بررسي مفهوم سلفي پرداخت و اظهار داشت: گاهي نگاه ما به سلفي‌ها تاريخ محور است، در حديث‌شناسي سلفي‌ها اعتقادي به رأي نداشته و عقل را كنار مي‌گذارند، براي نمونه فردي همانند احمد بن حنبل به شدت حديث گرا بوده و حتي به روايت ضعيف نيز اسناد مي‌كرده كه اين واكنش حنبل در برابر معتزله بوده است. وي افزود: امروز نيز سلفي به شدت خود را به احمد بن حنبل مي‌چسبانند چرا كه اين فرد حديث گرا بوده است، همچنين به عقيده ابن تيميه عمل صحابه در قرن نخست، ‌ دوم و سوم همانند قرآن و سنت از منابع شريعت است، چرا كه پيامبر (ص) فرمودند «بهترين مردم كساني هستند كه در قرن من و دو قرن پس از من زندگي مي‌كنند» ابن تيميه نيز بر اساس اين روايت سخنان صحابه را با چشم‌هاي بسته مي‌پذيرد. حجت‌الاسلام عليزاده موسوي مرجعيت علمي، اجتماعي، حكومتي سلفي‌ها را گذشتگان برشمرد و خاطرنشان كرد: سلفي‌ها مي‌گويند سلف هر كاري كه انجام داده باشند درست بوده و ما نيز سعي مي‌كنيم همانند آن‌ها باشيم از اين‌رو از كمترين امكانات استفاده كرده و همانند گذشتگان لباس مي‌پوشند. وي تصريح كرد: نگاه سلفي‌ها به حكومت خليفه‌اي است در حالي امروز در ميان اهل تسنن نگاه خليفه‌اي وجود نداشته و نظريه شورا محور حاكم است، عقايد سلفي‌گري در دوران ابن تيميه بسته مي‌شود، ابن تيميه مي‌گويد يك فرد سلفي نقل گرا است در حالي كه ما در اسلام براي رسيدن به حكم چهار روش عقل، نقل، روش كشف، شهود و تجربه را داريم.
رئيس پژوهشكده حج و زيارت با بيان اين‌كه اسلام روش عقلي و نقلي را در كنار يك ديگر مي‌پذيرد، عنوان ساخت: سلفي‌ها صرفاً به نقل تأكيد مي‌كنند در حالي كه در قرآن بيش از چهل بار عقل بيان شده است، سلفي‌ها حتي در حوزه روايت نيز صحيح عمل نمي‌كنند بلكه تنها به برداشت‌هاي خود اكتفا مي‌كنند، معيار سلفي‌ها در روايت سليقه‌اي است و هر جاي كه با ديدگاه‌هاي آن‌ها سازگاري داشته باشد را قبول دارند. وي افزود: دومين حوزه ابن تيميه رابطه معني و لغت ظاهري است، ثمره اين تفكر نيز اين مي‌شود كه مي‌گويند خدا پا، دست، چشم و اعضاي بدن دارد؛ همچنين مبناي سلفي‌ها در حوزه هستي‌شناسي مربوط به حس مي‌شود يعني مي‌گويند چيزي را كه ما حس نكنيم قابل قبول برايمان نيست، ثمره حس گرايي نيز در نگاه سطحي آن‌ها به برزخ ظاهر مي‌شود. حجت‌الاسلام عليزاده موسوي با اشاره به اين‌كه خود مفهوم سلف ارزش داشته و به معناي گذشتگان است، گفت: زماني مفهوم سلف بي‌ارزش مي‌شود كه به يك فرقه و مذهب تبديل شود. وي تصريح كرد: سلفي‌ها امروز مذهب ايجاد كردند و دليل گسترش و رشد اين انديشه سوار شدن بر بال شبهات است، در دنيا پانزده ميليون وهابي واقعي وجود ندارد ولي آن‌ها با ايجاد شبهه كارهاي خود را پيش مي‌برند و تفاوت شبهه با پرسش در اين است كه پرسش يعني طلب استفهام ولي شبهه يعني تخريب تفكر و انديشه ديگران. پژوهشگر حوزوي با اشاره به اين‌كه در دوران ابن تيميه سلفيه اعتقادي بوده است، خاطرنشان كرد: سلفي‌گري امروز سياسي و اعتقادي است چرا كه سياست در كنار عقايد قرار مي‌گيرد.
منبع :
منبع :
تــــازه هــــا
  • پیام رهبر معظم انقلاب به مناسبت ایام حج
  • نشست علمی «نقد و بررسی مذهب اباضیه»
  • برگزاری کنفرانس «روایت سفر حج: تجربه‌ها، احساسات و معانی» توسط دانشگاه گرونینگن هلند
  • بررسي جامعه‌شناسانه «پديده اربعين»
  • شناخت و نقد صحابه‌ پيامبر اكرم در يك اثر
  • كتاب بشارت هاي پيامبران گذشته به ظهور پيامبر اسلام منتشر شد
پـــربـــازدیـــدهــــا
  • چهارده نقاشي زيبا از مكه و مدينه از نسخه اي خطي در كتابخانه برلين
  • گزارشي از پايان نامه هاي در حال انجام درباره «حج» و ابعاد آن در واحدهاي دانشگاه آزاد اسلامي
  • شماره هفدهم مجله فرهنگ زيارت منتشر شد
  • پايان نامه «مباني فقهي عمليات استشهادي و انتحاري از ديدگاه شيعه و وهابيت» در پرديس تهران دانشگاه قرآن و حديث بررسي شد
  • كتاب بشارت هاي پيامبران گذشته به ظهور پيامبر اسلام منتشر شد
  • مقالاتي كه انديشمندان ايراني با محوريت «حج» مي‌نويسند
حــــدیــــث روز
قم، خيابان 75 متری عمار یاسر، خیابان شهید آیت الّله قدوسی، ساختمان حوزه نمایندگی ولی فقیه در امور حج و زیارت، طبقه پنجم
پست الکترونیک: info@hzrc.ac.ir
تلفن تماس: 37186 - 025
نمابر: 37769994 - 025
كد پستی: 3719158489

دسـتـرسـی سـریـع

  • دفتر پژوهشکده در خراسان
  • کتابخانه دیجیتالی حج
  • ویکی حج
  • سامانه نشریات
  • جستجو در کتابخانه
  • دانشنامه حج و حرمین
  • بانک اطلاعاتی نقد وهابیت
  • نقشه سایت
  • همایش‌های حج، جهان اسلام و حرمین شریفین

پـیـونـدهــای مـرتـبـط

  • دفتر مقام معظم رهبری
  • خبرگزاری حج
  • سازمان حج و زیارت
  • بقیع
  • لیست همه پیوندها