• شنبه
  • 16 اسفند 1399
  • 22 رجب 1442
  • صفحه اصلی
  • درباره ما
    • پژوهشکده در یک نگاه
    • هیئت امنا
    • ریاست
    • معاونت ها
    • شورای پژوهشی
    • نمودار سازمانی
    • برای رسانه ها
    • جوایز و افتخارات
  • فعالیت ها
    • نشست های علمی
    • ارتباط با مراکز علمی
  • گروه های علمی
    • گروه اخلاق و اسرار
    • گروه تاریخ و سیره
    • گروه فقه و حقوق
    • گروه کلام و معارف
    • گروه مطالعات اجتماعی
    • واحد احیای میراث
    • دفتر پژوهشکده در خراسان
    • واحد بقیع‌پژوهی
  • آثار
    • کتاب ها
    • نشریات
    • نرم افزارها
    • ویکی حج
    • دانشنامه حج و حرمین
    • دانشنامه عتبات
    • موسوعه رد شبهات
    • مجموعه آثار حج خونین
  • کتابخانه، موزه و اسناد
    • کتابخانه
    • موزه
    • اسناد
  • خدمات پژوهشی
    • بانک اطلاعاتی نقد وهابیت
    • اولویت های پژوهشی
    • کتابشناسی حج و زیارت
    • حمایت از پایان نامه ها
    • فرم ها
  • افراد
  • آرشیو
/ آثار و فعالیت ها / مقالات / ارتباط زائر و مزور، از دیدگاه محمد غزالی (با رویکرد نقد وهابیت)
×

ارسال ایمیل

در حال ارسال اطلاعات
لطفا تیک "من ربات نیستم" را بزنید !
تاريخ : 1398/01/17 | کد : 21986 | بازدید : 634

ارتباط زائر و مزور، از دیدگاه محمد غزالی (با رویکرد نقد وهابیت)

ارتباط زائر و مزور، از دیدگاه محمد غزالی (با رویکرد نقد وهابیت)
وجود دلایل فراوان عقلی و نقلی در منابع معتبر شیعه و سنی، به خصوص آثار امام محمد غزالی دربارة حیات برزخی، امکان ارتباط دو سویة زنده‌ها و مردگان با یکدیگر، به‌ویژه هنگام زیارت و تأثیر پذیری مزور از دعاها و احسان‌های زائر، مستمسکی قوی برای نقد دیدگاه‌های عالمان وهابی ...

نوشته حافظ نجفی (عضو گروه اخلاق و اسرار پژوهشکده حج و زیارت)

منبع: میقات حج، شماره 106، زمستان 1397

موضوع زیارت از آغاز اسلام، مورد توجه مسلمانان بوده است. پیامبرخدا9 با توصیة زبانی و عملی به مسلمانان دربارة زیارت، مشروعیت و بایسته بودن آن را از دیدگاه اسلام آشکار ساخت. وجود دلایل فراوان عقلی و نقلی در منابع معتبر شیعه و سنی،به خصوص آثار امام محمد غزالی دربارة حیات برزخی، امکان ارتباط دو سویة زنده‌ها و مردگان با یکدیگر، به‌ویژه هنگام زیارت و تأثیر پذیری مزور از دعاها و احسان‌های زائر، مستمسکی قوی برای نقد دیدگاه‌های عالمان وهابی است‌که با وجود اذعان به حیات برزخی مردگان، به‌ویژه پیامبران(علیهم السلام)، در عین حال منکر چنین ارتباط و تأثیری هستند. در این مقاله ابتدا چند دسته از روایات مرتبط با عنوان بحث‌که مورد پذیرش علمای وهابی است، نقل گردیده، آن‌گاه دیدگاه‌های علمای وهابی‌ مبنی بر انکار ارتباط میان مرده‌ها و زنده‌ها به­ خصوص زیارت‌کننده و زیارت‌شونده و مخالفت این دیدگاه‌ها با روایات یاد شده، در بوتة نقد قرار گرفته است.

منبع :
منبع :
متن کامل مقاله
تــــازه هــــا
  • واکاوی آموزه‌های کلامی در زیارتنامه اربعین امام حسین
  • جلوه‌هایی از جامعه مهدوی در مراسم زیارت اربعین
  • لطائف الاذکارِ ابن مازه بخاري، کهن‌ترين متن فارسي در آداب و مناسک حج
  • نقش زیارت در تربیت سیاسی زائر
  • ارتباط زائر و مزور، از دیدگاه محمد غزالی (با رویکرد نقد وهابیت)
  • آشنایی با وضعیت کنونی قربانی در حج (قربانگاه معیصم)
پـــربـــازدیـــدهــــا
  • خانه كعبه به منزله اسرار حيات معنوي/ بهزاد گلياراني
  • پايان نامه هاي دانشگاهي-حوزوي در موضوع «وهابيت شناسي» و «سلفي گري» / اباذر نصراصفهاني
  • پايان نامه هاي دانشگاهي-حوزوي در موضوع «وهابيت شناسي» و «سلفي گري» / اباذر نصراصفهاني
  • ديوارنگاره‌هاي عاشورايي بقعه شاه زيد اصفهان / احمد خامه يار
  • آسيب‌شناسي ميداني مراسم پياده‌روي اربعين حسيني
  • فهرستواره پايان نامه هاي دانشگاهي-حوزوي درباره «حج» / اباذر نصراصفهاني
حــــدیــــث روز
امام صادق علیه السلام
نَحْنُ أصلُ كُلِّ خَيْرٍ ، و مِن فُرُوعِنا كُلُّ بِرٍّ ، فَمِنَ البِرِّ : التَّوحيدُ ، و الصّلاةُ، و الصّيامُ، و كَظْمُ الغَيْظِ، و العَفْوُ عَنِ المُسيءِ ، و رَحْمَةُ الفقيرِ ، و تَعَهُّدُ الجارِ ، و الإقرارُ بالفَضْلِ لأهلِهِ. و عَدُوُّنا أصلُ كُلِّ شَرٍّ، و مِن فُرُوعِهم كُلُّ قَبيحٍ و فاحِشَةٍ ، فمِنْهُمُ : الكِذْبُ ، و البُخْلُ ، و النَّمِيمَةُ ، و القَطِيعَةُ ، و أكْلُ الرِّبا ، و أكْلُ مالِ اليتيمِ بِغَيْرِ حَقِّهِ، و تَعَدّي الحُدودِ الّتي أمَرَ اللّهُ، و رُكُوبُ الفَواحِشِ ما ظَهَرَ منها و ما بَطَنَ، و الزِّنا ، و السَّرِقَةُ ، و كلُّ ما وافَقَ ذلكَ مِنَ القبيحِ . فكـذَبَ مَنْ زَعَمَ أنّهُ معَنا و هو مُتَعلِّقٌ بِفُرُوعِ غَيْرِنا .
ما ريشه همه خوبيها هستيم و هر نيكى، ثمره شاخه هاى ماست. از جمله نيكيهاست: توحيد، نماز، روزه ، فرو خوردن خشم، گذشت از بدى كننده، ترحّم به فقير، رسيدگى به همسايه و اعتراف به فضل فضلا. دشمن ما [نيز ]ريشه همه بديهاست و هر زشتى و بدكارى، ثمره شاخه هاى اوست، از جمله: دروغ، بخل، سخن چينى، بريدن از خويشاوندان، ربا خوارى، به ناروا خوردنِ مال يتيمان، تعدّى از حدودى كه خدا دستور داده است، ارتكاب زشتيهاى آشكار و نهان، زنا، دزدى و هر زشتى ديگرى از اين دست. پس دروغ مى گويد كسى كه بگويد با ماست ولى به شاخه هاى دشمن ما چنگ آويزد.
الكافي : 8 / 242 / 336 .
قم، خيابان 75 متری عمار یاسر، خیابان شهید آیت الّله قدوسی، ساختمان حوزه نمایندگی ولی فقیه در امور حج و زیارت، طبقه پنجم
پست الکترونیک: info@hzrc.ac.ir
تلفن تماس: 37186 - 025
نمابر: 37769994 - 025
كد پستی: 3719158489

دسـتـرسـی سـریـع

  • دفتر پژوهشکده در خراسان
  • کتابخانه دیجیتالی حج
  • ویکی حج
  • سامانه نشریات
  • جستجو در کتابخانه
  • دانشنامه حج و حرمین
  • بانک اطلاعاتی نقد وهابیت
  • نقشه سایت

پـیـونـدهــای مـرتـبـط

  • دفتر مقام معظم رهبری
  • خبرگزاری حج
  • سازمان حج و زیارت
  • لیست همه پیوندها